Hej hej
Vi snickrar nytt kök och är klara med stommarna. Nu ska vi ge oss på luckorna och funderar på om denna lösning funkar.

1. Vi kexar en ram av snickerivirke (21 mm furu)
2. Vi fräser plats för en spegel (som ska utföras i 10 mm MDF)
3. Spegeln limmas

Bifogar skiss. Kan detta fungera?

Andreas & Anna
 
  • lucka-ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort ett spår i furuvirket som jag lagt skivan flytande i.Då blir det inte mycket plats över för ett kex, så jag hade nog kört med slitsar, tappar eller vanliga plugg. Vad byggde ni stommarna av? Själv orkade jag bara göra luckorna till mitt eget kök, stommarna fick en kille som heter Ikea göra...
 
Har precis gjort luckor liknande det du ska göra.

Dock gjorde jag dem i 21x69mm. Fräste ett spår och la i en plywoodspegel löst i spåret.
Blev riktigt bra faktiskt. Spåret kunde man ju dessutom använda för att limma ihop ramen, så det var två flugor i en smäll... :)
 
Till bigsnucke:
Vi gjorde stommarna i andrasoreterade limträskivor från Coop forum. Allt kexat (vilken suverän maskin att ha; vi köpte em billig variant på Clas Ohlson; helt perfekt!).
 
Varför inte göra luckorna helt i MDF?
Blir ramen också gjord från limträskivorna?
Det finns flera anledningar till att det är andrasortering, en kan vara att det är tjur i virket. Det syns inte när lamellerna sitter fast i en skiva, men kommer fram när man klyver till ribbor (been there, done that :) )
Det KAN går bra, men det KAN också gå åt h.......e.
Tur för mig att luckorna bara skulle sitta i ett förråd.
 
Tycker det låter väldigt mycket med 10mm MDF som spegel. Jag gjorde mina luckor med 4mm och fanéra. Fräste 4,5mm spår längs stommarna som sedan spegeln fäste i. Kexade i ändträet ute i kanterna och limmade sedan både spegel och stomme. Finessen med detta är att spegeln är dold i fräsningen både på framsida och baksida. Risken med din konstruktion är att spegelns kanter kan bli synliga på baksidan och att konstruktionen inte blir helt stabil. Lycka till.
 
Hej.

Byggde de här luckorna i somras och dom är väl lite snarlika dina. Ramen byggdes först av 19mm mdf. Ramen sågades till 72 mm bredd, monterades med 2st 8mm plugg i varje skarv och frästes sedan ned till 70mm bredd. Sedan fräste jag med en falsfräs för spegeln som är 12mm mdf, lade ramen över 12mm-skivan, ritade av, sågade till och limmade. På baksidan drog jag en tunn mjukfog innan målning.
 
  • IMG_0784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0787.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Dessa luckor är byggda på följande sätt:
I ramvirket , tjocklek 21mm, fräses ett 6mm brett, 10mm djupt, spår för spegeln.
I över- och underramens ändträ fräses en kort tapp som passar i spåret.
Spegel i 6mm MDF limmas in samtidigt som ramen limmas ihop.

Ev.kan man välja en fanerad spegel för att få likadan yta som ramen.

Luckan görs initialt något stor, passas efter limning in i stommens öppning, för att få jämn springa runtom.
 
  • k%C3%B6k2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 307725_X_2007-07-05_143846_257.jpg
  • 307725_X_2007-07-05_143844_674.jpg
Zephir: När du pluggade - hur sjutton fick du borrhålet rakt?:) Dvs att pluggen sitter skottrakt. Jag gjorde liknande till köket på landet men köpte 70 mm planhyvlat och byggde ramen. Och började ju som man lärt sig i träslöjden att plugga, men hur jag än borrade så blev det efter pluggningen ändå att ramens hörn inte kom i höjd med varandra.

Jag slutade med att jag helt enkelt limmade ihop ramen, och fräste sedan ur för spegeln och limmade även den på plats. Så mina luckor har inte en plugg eller kex alls. Bara lim. Och det funkar. Köket fick en liten sliten look där inga springor är exakt lika och det är lite snett. Men det var det jag var ute efter. Vilket i sig var tur. För jag vette sjuttom om jag fått till det rakare.

:D Erber
 
Erber. Tror du får skaffa dig en bra jigg. Annars blir det nog svårt.
 
Om du ska skaffa dig en bra jigg bör du tänka på om du vill kunna tappa i framtiden. Om svaret är JA så kan det vara läge att skaffa en jigg som till viss del ersätter en Dominofräs.

Har man tillgång till en överhandsfräs så kan en Mortise Pal vara ett alternativ. Du byter bara plattan om du vill fräsa/borra för plugg. Kolla videon här.

Har man bara tillgång till en borrmaskin så kan en JessEm Zipslot Mortise Mill vara ett alternativ. Kolla videon här.

Naturligtvis finns det fler alternativ.
 
Mortise Pal var en småtrevlig jigg, dessutom verkar den relativt enkel att bygga i t ex ek och med några stålstänger och gängad stång.
Observera vilken fräs de körde med, DW625, den är riktigt ruggigt bra.

Får se när tiden räcker till för att göra en kopia, blir väl ännu ett projekt lagom till pension *S*

/Kent
 
:D Jag handlade en sådandär enkel borrmall i plast på Claes Ohlsson. som man sätter ned ett metallring med samma diameter som borren. Vilket jäkla skräp. Jag lät även meddela deras inköpsavdelning att det inte funkar. Det går inte att borra rakt. Men men...den är vad jag vet kvar i sortimentet. Sedan köpte jag en ställning att sätta fast borrmaskinen i och det blev inte så mycket bättre. Gick väl på en 600 spänn. Också det ett jäkla rammel. Bäst blev att borra för hand.

Men men....man lär så länge man lever. ;)
 
erber: Jag använde markeringsstift och stativ till borrmaskinen när jag pluggade. De små höjdskillnader som blev slipade jag ned och spacklade också på en del ställen.
 
zephir: jag tror du har mer anlag än en annan med hammare och spik. Även jag hade markeringsstift första gången. Och själva ingången på hålet är ju perfekt, det är sedan att borrhållet börjar luta, som tornet i Pisa, fast introvärt.

Men.....ärligt....det är nog helt enkelt så att man måste ha LITE bättre grejer än vad jag hade, kanske en vanlig pelarborr hade vart lösningen.

=) Erber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.