Hej!

Jag håller på att installera VP-rör för el, TV och data och undrar lite om antennrören...
Någon som vet hår långt det bör vara mellan VP-rör som innehåller antennkablar och FK med avseende på risk för störningar från strömkablarna?
Kan de löpa parallellt? Kan de ligga bredvid varandra några meter? Hur långt emellan dem skall det i så fall vara?
 
Finns ingen som helst risk för störningar.
 
Fantastiskt! Bra! Jag vet att antennkabeln är skärmad, men jag tycker el har en grym förmåga att störa på det mest dumma ställen. Tänkte att det var bäst att kolla lite först.
Tack!
 
Dra dem fast i samma rör om du vill, förutsatt att dina kraftkablar inte är på flera hundra ampere kommer du nog inte att märka någon skillnad.
 
I samma rör skulle jag inte dra men i varsit rör bredvid varandra är som sagt inga som helst problem. Lika lite som en HF-tät antennkabel släpper ut så släpper den in.
 
digne skrev:
Fantastiskt! Bra! Jag vet att antennkabeln är skärmad, men jag tycker el har en grym förmåga att störa på det mest dumma ställen. Tänkte att det var bäst att kolla lite först.
Tack!
I TVns barndom valde Europa 50 Hz halvbildfrekvens och USA 60 Hz halvbildfrekvens just för att undvika störningar från elnätet. Men idag när tv-signalerna är digitala och mpeg-kodade är detta TOTALT överspelat.
 
Jag trodde man valde 50Hz just för att det var en pålitlig tidsreferens som var synkroniserad både vid sändare och mottagare. Störskyddet får man på köpet.
 
Man valde samma som nätfrekvensen, eftersom man då helt enkelt hade en alltid tillgänglig och pålitlig oscillator. Dessutom ville man slippa interferensrisken man kunde få om man körde på en nätnärliggande men ändå inte nätidentisk frekvens. I praktiken dock så kan vitsen ha varit tveksam (förutom i den allra första begynnelsen), eftersom nätfrekvensen ändras lite över dygnet och TV:n ändå behöver låsa exakt fas/frekvens mot sändningens bildfrekvens.
Förr i tiden (nåja, fram till början av 80-talet i alla fall) var i princip hela TV-chassiet "levande" med ena tampen direkt kopplad till stickproppens ena pinne. Mycket gick direkt på nätspänningen (ibland likriktad och glättad) inne i TV:n.

Men tillbaks till ursprungsfrågan - lägg dem så nära som möjligt men av elsäkerhetsskäl i var sitt rör. De enda problemen jag stött på var en installation där en gammal, dåligt skärmad TV-antennsladd användes till parabolen. Och den var spikad på golvlisten tillsammans med eliminatorkabeln till den nya DECT-telefonen. Ägaren kunde titta på det mesta utom Eurosport, vilket visade sig bero på att mellanfrekvensen ner från parabolen på just den transpondern sammanföll med DECT-basens sändarfrekvens.

Men det var som sagt en gles, enkelskärmad koaxkabel som läckte som ett såll och maximalt oturliga omständigheter.
 
mrfrenzy skrev:
Jag trodde man valde 50Hz just för att det var en pålitlig tidsreferens som var synkroniserad både vid sändare och mottagare. Störskyddet får man på köpet.
Analoga TV-mottagare synkroniserar inte mot nätet utan mot synkpulserna i den analoga TV-signalen vilka är 50 Hz och 15625 Hz i Europa, medan det i USA är 59,94 och 15734,264 Hz.

Att synkronisera flera TV-kameror på ett bra sätt är ett knepigt problem (SVT lär en gång i tiden ha löst problemet genom att ha lika långa kablar till samtliga TV-studios, vilket kunde innbära spolar med 300 m koax under golvet bara för att kompesera för löptiderna).

I den mån man fortfarande använder analog teknik används idag i stället tidbaskorrektorer vilka dubbelbuffrar bilderna på digital väg.
 
Redigerat:
Analoga TV bilden var INTE synkad till nätfrekvensen, var det fel i nätdelen så man hade brum på likspänningarna fick man ett band ljusare eller mörkare tvärs över bilden som ibland gick uppåt och ibland nedåt. Det var interferens mellan dessa frekvenser.

Protte
 
Precis, nätfrekvensen hade inget med det att göra. På den tiden fanns det så kallade allströmsapparater som även gick på likspänning (jo vi hade likspänning på den tiden :D ) och de skulle inte ha fungerat i så fall. Jo, man var ju tvungen att vända kontakten rätt förstås! ;)
 
pefo skrev:
Precis, nätfrekvensen hade inget med det att göra.
Nej, jag håller med om att nätfrekvensen inte hade mycket med mottagningsapparaterna att göra. Och den som haft en taskig konding/likriktarbrygga i sin gamla tjockTV vet precis vilken vandrande "band" som talas om i tidigare inlägg.

Men någon anledning var det, även om det kanske blev mer praktiskt i teorin än praktiken. Så här står det i en avhandling från KTH om filmens och TV:ns historia från:

"1954 introducerades NTSC-systemet, National Television System Committee, som en
amerikansk färg-TV-standard med 525 linjer och 30 b/s. Denna bildfrekvens valdes
med tanke på att det är halva frekvensen i växelströmstnätet i USA. I Europa kom den
motsvarande TV-standarden PAL, Phase Alternation Line först under 1960-talets början.
Det är en modifiering och förbättring av det amerikanska NTSC-systemet. Den europeiska
färg-TV-standarden fick 625 linjer. Bildfrekvensen 25 b/s, relaterande till den europeiska
växelströmsfrekvensen, 50 Hz.


Ursäkta "off topic" kanske, men nu blev jag nyfiken på varför man relaterade till nätfrekvensen ? Som gammal TV-reparatör vet jag ju också att det inte går att använda den rakt av, nära skjuter ingen hare. Hur tänkte man ?

I ett annat högskolejobb står just påståendet att man använde det för synkronisering. Kan möjligen tänka mig att det användes för att underlätta synkning av utrustning vid samma tid och ställe, men hur svårt det kan vara i praktiken vittnar ju SVT-anekdoten ovan om:

"Man kom snart fram till att bildfrekvensen skulle ligga på 25 bilder per sekund (Europa) eftersom det var en jämn multipel på nätfrekvensen som var 50 Hz. Man använde alltså nätfrekvensen som synkroniseringskälla."

F.ö. en läsvärd skrift för den som vill veta lite om mycket inom TV-utvecklingen - från den roterande skivan till HDTV: http://webstaff.itn.liu.se/~dagha/TNM075/videons historia och utveckling.pdf
 
Man valde 50 och 60 Hz för att störningar från nätet skulle bli nästan stillastående och inte vandra över bilden, vilket är mycket iögonenfallande.

När USA införde NTSC-systemet för färgtv fick gick det inte att behålla 60 Hz, utan man fick kompromissa lite och gå till 59,94 Hz.

NTSC (även kallat "Never The Same Color" :D ) hade dock andra allvarliga brister som inte fick sin lösning förrän Europa introducerade PAL-systemet.


EDIT: I februari går USA helt över till digital-TV och NTSC går i graven i transmissionsnätet.

Denna vecka gör man dessutom något mycket smart> Man provsläcker hela det analoga nätet under en period för att folk ska kunna testa sina nya och subventionerade(!) digitalboxar.
 
Redigerat:
Jo, den som sett gamla TV-inslag från USA förstår smeknamnet. Det man gjorde i PAL var ju främst att genom fasförskjutning göra färgsignalen á la NTSC mindre känslig för störningar.

Men nu har vi "TV-tekniker" nog snott tråden tillräckligt länge...;-)
 
Hej igen! Jag har suttit på läktaren och titta på denna ädla match i TV-kunskap och då måste man ju passa på att fråga - hur går det då med radio-FM antenn? Den är väl fortfarande analog? :) och den kommer också att gå i samma (eller intilliggande rör). Borde väl också fungera då? Givet att det är en kabel som är bra skärmad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.