Grön Bosch 700 PST är fin.Köpte först den billigasteCo tech (var helt omöjlig at såga med))köpte sedan en ETC för runt 5-600:-. ETC:n är en kopia på makitan med den intergrerade knoppen,Den sågade också dåligt (snett) fick byta ut den,men den nya ramlade helt enkelt isär i bitar efter 10 min sågande.(Nån som vill ha reservdelar så finns et en helt ny ETC liggandes)Då gick jag och köpte Bosch PST 700.Det som är det fina med den är att det är så lite vibrationer i den.Dessutom sågar den helt ok.Vi har en gammal blå värsting Bosch på firman å den känns ju mer robust,Men den skakar betydligt mer än PST 700:an.Om man inte sågar proffesionelt så är PST:an en bra maskin för ändamålet tycker jag. / Mats

Edit:Ang inlägget "med handtag i ryggen"Jag har inga som helst problem med det greppet.Har inte tänkt på det ens.Jag har sågat mest plank iofs.Det kanske blir annorlunda om man ska dra på med lite finlir / Mats
 
Redigerat:
alfamats skrev:
Grön Bosch 700 PST är fin.Köpte först den billigasteCo tech (var helt omöjlig at såga med))köpte sedan en ETC för runt 5-600:-. ETC:n är en kopia på makitan med den intergrerade knoppen,Den sågade också dåligt (snett) fick byta ut den,men den nya ramlade helt enkelt isär i bitar efter 10 min sågande.(Nån som vill ha reservdelar så finns et en helt ny ETC liggandes)Då gick jag och köpte Bosch PST 700.Det som är det fina med den är att det är så lite vibrationer i den.Dessutom sågar den helt ok.Vi har en gammal blå värsting Bosch på firman å den känns ju mer robust,Men den skakar betydligt mer än PST 700:an.Om man inte sågar proffesionelt så är PST:an en bra maskin för ändamålet tycker jag. / Mats

fast för pengarna för de tre maskinerna kunde du kanske fått en ganska bra blå maskin från början?
 
He-he helt sant,dumsnål vet du ;-) Men jag börjar inse att man inte ska köpa det billigaste. / Mats
 
imported_Byggaren skrev:
samma färg som Boschen har på sin Lestokopia.
____________________
Byggaren

Bosch sälde den vid namn Lesto i USA.....

OT, jag vet.
Jag hade en ETC och den har nu min storebror fått. Sicken skillnad det är med GST 135:an.
Den är värd varenda öre den kostade även om jag bara använder den sporadiskt.
För ska det sågas så gör den det på ett helt annat sätt än skiten från ETC.
 
coss skrev:
The electrical jigsaw was invented at Robert Bosch company at 1947 by one of it's employee. Legend says this employee replaced the needle from his wife's sewing machine with a saw blade. Since that this power-saw had some difficulties to come to common markets since Scintilla (nowadays Bosch) had supplied the German army during second world war. That was the reason for allied powers to blacklist company during that time. So from 1947 to 1964 the unit was marketed in the U.S. under the name "Lesto". After that it was named "Bosch."

Har inte alla sticksågar liggande motor?
"Legenden" säger också att uppfinnaren valde en engångssumma istället för royalty på sin uppfinning...
 
PST 700 PE 700 W eller Sticksåg PST700 PE 530 W?

Den första finns på jula för 499 och den andra kostar runt 8-900...

Om det är den första och den sågar rakt kan jag springa och köpa en imorgon...
 
Menari skrev:
PST 700 PE 700 W eller Sticksåg PST700 PE 530 W?

Den första finns på jula för 499 och den andra kostar runt 8-900...

Om det är den första och den sågar rakt kan jag springa och köpa en imorgon...
Finns ju även denna på Harald-nyborg:

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6066&n=10

Blå Bosch , fast det är en parallellimporterat modell. Ska dit imorgon, jag kan se om den verkar hyfsat och återkomma.
 
Var du på harald nyborg och kollade på den sågen?
 
Menari skrev:
Var du på harald nyborg och kollade på den sågen?
Yes.
Den kändes väl ok, men de hade en grön PSt800 nån ting och det verkade inte vara så stor skillnad på designen. Dock hade den gröna nån ful lasergrej påklistret . Foten på den blå är gjort i stål och det följer väl nån plastsula med, fast den var inte monterad när jag var där.
Kvalitén verkade bättre på den 75´an.

Jag skulle inte tveka att lägga ett par hundralappar extra på 75´an, istället för att köpa den gröna.
 
Du la inte märke till om bladet hade något stöd eller det gick att vicka på? Kanske inte var något blad monterat... Verkade det som ett ok alternativ? Jag kan nog få en begagnad 85:a för den slanten. Idag gick en 85a för 810+frakt på tradera
 
Thomas59
Nyttig läsning. Sticksågen i lådan åker fram lite då och då och ibland (olika renoveringsprojekt) går den hela dagarna.

Skulle tippa att den är 25-30 år gammal nu (köpt i början på 80-talet) men den ångar på som en gammal Volvo 240 kombi.

Den har aldrig gått bet på något, sågar rakt och verkar hålla för grov misshandel. Sågade 7 meter stavlimmad bänkskiva (tjock) sist då cirkelsågen var utlånad. Den är ful, skakar och låter något fruktansvärt och är gjord i hal hårdplast så man får kramp då man försöker tygla den vid längre sågningar. Den luktar lite bränt ibland och blir glödhet vilket iofs kan vara praktiskt om man är utomhus i kylan men annars är den helt ok.

Låg i en låda på IKEA och kostade 250 kr om man köpte bänkskiva samtidigt vill jag minnas. Hade en gång i tiden en elegant IKEA-dekal på sidan men den är sedan länge bortnött.

Önskar bara att eländet ska gå sönder så jag får köpa en ny fin sticksåg.
 
Menari skrev:
Du la inte märke till om bladet hade något stöd eller det gick att vicka på? Kanske inte var något blad monterat... Verkade det som ett ok alternativ? Jag kan nog få en begagnad 85:a för den slanten. Idag gick en 85a för 810+frakt på tradera
Nej, det var tyvärr inge blad monterat......
 
Vill bara påpeka, jag kommer såga mest i 10-12mm trä, ibland 16mm och inget tjockare. Kommer inte kräva en supermaskin... Jag tänker på en grön bosch, eftersom att jag kommit fram till att det lilla min clasohlson såg sågar snett är inte tillräckligt mycket för att bry sig, hade det varit schysst med mindre vibrationer. Tänker på en pst700pe för 499 från jula, grön bosch
 
GST75BE som Harald Nyborg säljer för 1188:- är riktigt hyffsad. Dock gar den ingen annan bladstyrning än vanliga rullen. Det följer ej heller med någon sko till stålfoten. Intressant är att den har har ratt för maxhastigheten men dessutom ett 0 till max "gashandtag" via avtryckaren. Det gillar jag vid försiktig sågning. Jag har dessutom GST135:an som har allt men den är ganska tung för småjobb så där är GST75:an ett smidigt alternativ till halva priset.
 
poba53 skrev:
GST75BE som Harald Nyborg säljer för 1188:- är riktigt hyffsad. Dock gar den ingen annan bladstyrning än vanliga rullen. Det följer ej heller med någon sko till stålfoten. Intressant är att den har har ratt för maxhastigheten men dessutom ett 0 till max "gashandtag" via avtryckaren. Det gillar jag vid försiktig sågning. Jag har dessutom GST135:an som har allt men den är ganska tung för småjobb så där är GST75:an ett smidigt alternativ till halva priset.
Du menar GST75PE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.