Hej,

Jag undrar om det är någon här som har spikat ihop väggblock själv i ett garage eller liknande? På tomten som vi ka bygga på står en lada och jag funderar på om man som lekman skulle kunna klara av en sån sak. Spika väggblocken i ladan under vintern och resa huset till våren. Eller det kanske är enklare att regla upp från grunden på traditionelt vis?
 
Inte för att jag har gjort det, men de enda egenliga problem jag kan se är hanteringen, för de kan nog bli bra tunga. Dvs att flytta runt blocken inne, och att få ut dem och få dem på plats.

Vi har en i byn som har en liten byggfirma. Han bygger blocken innomhus på vintern, på våren monterar han. Men då har han en hög och bred takskjutport och en lastmaskin. Hur han har det inne vet jag inte (m.a.p lyfthjälpmedel).
 
Det går säkert bra. Särskilt om du har någon slags upphöjd plattform att bygga på, så du får bra arbetshöjd. Det är också noga att du får blocket helt vinkelräta, så du inte får massa glipor när de sen ska monteras. Detta kräver också att din grund är helt plan.

Men blocken blir som sagt tunga, så du får antingen ha en travers eller en massa kompisar som ställer upp så fort ett block ska flyttas.
 
Ja det där med hur de ska hanteras är något jag får klura ut. Jag kanske kan bygga dem på någon slags vagn så att de går att rulla undan. Kanske sätta hjul under varje block så kan jag rulla runt dom i ladan. Skaffa en billig travers/vinsch från tex. jula eller möjligtvis en motorlyft på hjul. Sen beror det ju på hur stora block jag bygger och hur pass kompletta de blir. Men frågan är om det är värt besväret eller om det bara blir onödigt krångligt.

Det är ingen som vet hur det funkar att bygga av lättbetongblock under vintern? Med avseende på minusgrader och regn.
 
Snabbt räknat så kommer mina väggar som blir 3,4 meter höga att väga ca 64kg/löpmeter sen blir det ju annat där fönster och dörrar hamnar.
 
jag skulle nog satsa på det! helt klart! har själv gjort det men till en vedbod modell seriös... och dom slog jag ihop i garaget och lyfte ut med grävmaskinen som vi nu råka ha... SÅåååå lätt det gick!
 
Vi funderade i samma stil över vårt lösvirkeshus. Det blev platsbyggda väggar och gavelspetsar och kupor gjordes inomhus. Vi utgick från köpta takstolar och spikade på gavelpanel.
 
  • DSC00085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00329.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker i alla fall att skall det vara någon mening så skall du göra blocken så breda som möjligt för att minimera köldbryggorna där blocken möts, och för att minimera skarvarna i vindduk.
Jag också att att du skall spika panel.

Men samtidigt, om du inte spikar panel så kan du gör blocken ändå bredare. Men de blir kanske vingliga att hantera.

Nåja , det är ju lätt att sitta här och tycka ;-)
 
Sen ska man även betänka, att det tar inte så fasligt lång tid att spika ihop väggblocken i samband med att man reser dem. Det är inte så mycket tid att vinna som man kanske först kan tro. Det är risk att hanterandet tar längre tid än själva spikandet.
Något man kan roa sig med under vintern är att tänka genom väldigt noga hur alla väggblock ska konstrueras, så man slipper stå och riva sig i huvudet när man egentligen skulle spika. Och du kan ju såga till alla reglar du behöver, så det bara är att plocka. Det spar man tid på.
 
Ja det är synd att man inte har en hjullastare eller liknande för det där med hanteringen blir det största bekymret. Att jag ville spika ihop blocken i garaget beror främst på årstiden. Idag har kommunen gjort sin utsättning så nu kan jag börja med grunden. Tyvärr så lämpar sig ju inte årstiden så väl för utomhusjobb. Antingen är vädret kasst eller så är det aldeles för mörkt när man har tid efter jobbet. Därför tänkte jag att jag kunde utnyttja tiden när det är mörkt eller regnar ute till att spika ihop huset innomhus i ladan.
 
jag byggde mina väggar till garaget på plattan som jag gjutit. mycket enklare, men det krävdes 4 man för att resa väggarna sedan. längsta var 8*2.20.
fördelen som jag ser det är att man kunde sätta panel och allt på en gång liggandes på marken och inget meck att spika på en vägg.
 
Är det en redig lada kan man hissa bra mycket själv med spakblock och talja. Bästa är väl att spika liggande och sen resa upp för att ta nästa. Gäller nog att ha jämt underlag där de "står" sen så att de inte sätter sig på dumt sätt och blir bananer.

En kärra kan man enkelt göra av ett par rediga bilaxlar/släpvagnstappar eller säckkärror med bra hjul. Några feta reglar eller stockar som håller det hela samman och det går ganska enkelt att rulla. Viktigt är att det inte ska vara lera eller njukt underlag där TUNGA hjul ska rulla. Alternativt drar man väggen med traktor den dagen de ska resas. Går också att dra på breda plankor eller plyfa.

Kommer man åt med traktor så kan en stor temporär regel användas för att lyfta det hela på plats, skruva då denna så den är enkel att ta bort sen.
 
fördelen med att spika dom liggandes (som jag gjorde) är att om man bygger först en stomme, sedan en till som man lägger ovanpå så blir dessa exakt likadana i måtten. kryssmät innan du sätter panel/vindpapp dock... är det skevt så knuffa till det.
Skulle jag bygga nåt idag skulle jag göra likadant igen.
 
Mikael_L
bjernler skrev:
fördelen med att spika dom liggandes (som jag gjorde) är att om man bygger först en stomme, sedan en till som man lägger ovanpå så blir dessa exakt likadana i måtten.
Sen gäller det att stommarna passar till både grunden och takstolarna sedan ... ;)
 
I
Varför inte göra grunden först på plats där huset ska stå (inomhus under tält) och använda den som plats för att tillverka väggblocken? Med lite klok planering bygger du dem med foten mot resp sida och har sen bara att spela upp dem till vertikal ställning på plats.

Ett annat alternativ (som jag själv gjorde i Askersund på 1970-talet vid byggandet av ett souterrianhus med förskjutna våningsplan) är att spika samman takstolen med väggreglarna och sen resa dem efterhand och kortla emellan i.s.f. att dra hellånga hammarband. Det kräver visserligen att öppningarna i yttervägg placeras mellan reglarna för att inte upplaget ska bli för svagt, men det går med lite flexibilitet. Sen går det fort och lätt att klä stommen med skivor för att få stabilitet och tätt.

Och huset står kvar än :D
_______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.