Hej!

Söker svar på en fråga som är ställt här 1000ggr och har fått 3000 olika svar...

Vad är egentligen "rätt" system för mig?

Kommer bygga nytt hus 1,5plan med förhöjt väggliv mellan 160 och 190kvm med så mycket isolering som hustillverkarna kan/vill stoppa dit.
Kommer på sikt bygga stort garage som måste ha värme, helst vattenburen golvvärme
Kommer med lite otur tvingas bygga stall och jag antar att det med vill ha värme

Mark finns att lägga jordslinga i om det är så,

Med nya hus "följer det med" en enkel flp, väljer man bort den så antar jag att man måste ha någon form av mekanisk ventilation - och den lär troligen kosta mer än avdrag för pump.

Eller ska man lägga till och få en flp med jordvärme, eller kanske en med separat tank och komplettera med stor pelletsbrännare i anslutning till garage - då skulle det behövas en ca 30m kulvert till hus...

Solvärme ser jag tyvärr inte som ett ekonomiskt alternativ, det värmer liksom på fel årstid.... möjligen om det grävs ner en pool - då är känns solvärme bra till den...

Skulle vilja ha ett smart gemensamt system för allt, men verkar svårt att fixa på ett ekonomiskt försvarbart sätt.

tacksam för guidning i djungeln...
/Ola
 
Senast i veckan diskuterades det åter energifrågor på radion, och då kom man fram till att förstahandsalternativet är fjärrvärme (förutsett att den bygger på biobränslen) om det finns tillgängligt. Gör det inte det, så är det egna biobränslen (som ved och pellets) som gäller. Alla former av värmepumpar arbetar fortfarande med el som bas, och detta bör helst undvikas, men är självfallet bättre än direktverkande el.

En investering i solvärme får man fortfarande se som en investering på lång sikt. Man bör dock förbereda för framtida möjligheter. Skall man ha pool, så är det precis som du skriver betydligt kortare avbetalning på investeringen.
 
Då du har mark bör du lägga jordvärme o ha golvvärme överallt utom i stallet men där kan du ha en vattenburenaerotemper som är dimensionerad för lika låg temp som golvvärme..

Försök sedan få fram av hustillverkaren vad effektbehovet blir på huset/garaget o sen går det säkert lösa den frågan på stallet oxå, Då du vet det så vet du oxå vilken storlek på pump som krävs samt längd på slingorna till jordvärmen.. :)

Om det är en ivt flvp std till huset är det troligen inget problem att byta den mot en ivt markvärmepump o samma sak om det är en nibe, Dom kommer då att använda ett frånluftsaggrigat för att få igen lite värme från frånluften till markslingan så det blir samma typ av ventilation kan man säga men kommer klara att värma huset/garaget/stallet utan elpatron om du dimensionerar rätt.. :)

En kompis byggde nytt ifjol o bytte ut flvp som ingick till en Ivt E11 med extern beredare på 300 l, Han har samma situation som du med stall o blivande garage som ska värmas men än värmer det bara huset.. Huset är på 206 m2 med fönster istortsätt hela söderväggen men det behövdes inget eltillskott då det va -32°, Han har 2x400 meter slang i marken vilket många idiotförklarade han för men peppar peppar det har aldrig varit under +3° från marken heller.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.