Hej!

Köpte ett vattenfilter, Rekomat 1300, för ett antal år sedan men har inte kopplat in det förrän nu. Då beskrivningen över hur mycket filtermassor som skall fyllas på inte är de bästa så undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av detta filter?
I beskrivningen står det att man skall fylla på filtermassa 1 till det undre strecken och filtermassa 2 till övre strecket. Kruxet är att det är en rostfri behållare som man inte kan se några streck i...vilket gör det hela lite krångligt... :)

Filtermassa 1 är ett kornformigt kiselsyrarikt material... enl. beskrivningen.
Filtermassa 2 består av granulerad kalk.

För att få igång vattnet så fyllde jag på filtret lite "på känsla" och vattnet är mycket renare nu, men när man spolar vattnet i ett glas så blir det vitaktigt, ser nästan ut som mjölk. Men låter man glaset stå så klarnar det snabbt.
Nån som vet vad det kan bero på?
Kan det var jag som fyllt på för mycket kalk tex?

Tacksam för alla tips!
 
Tjenna Johan.
Jag har ett papper som jag fått från min filterleverantör sm jag kan leta fram. Däremot ¨har inte jag någon broschyr från rekomat så jag vet inte hur man skall starta igång pumpen efter att man fyllt på sanden. Vet du detta???

MVh Viktor
 
Tjenare!
Instruktionsbladen jag har från Rekomat visar detta, jag kan skanna in dom och mejla till dig om du vill?
Och du får mer än gärna skicka de papper du har till mig.
 
Tjenna... Vore perfekt om du kunde skicka över dom. är det så att du kan göra det redan ikväll?? Har nämligen bytt filtermassan å letar me ljus å lykta hur man bäst startar upp den. Tyvärr har jag ingen scanner men ja kan skriva av det eller så scannar jag hos en vän någon dag i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.