DETTA ÄR FÖR MIG VIKTIGT SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR HJÄLP

Kommer förmodligen att bygga ett garage på 150m3
Sett att de flesta kommuner har krav på garage >50m3 med avloppsbrunn en oljeavskiljare.
Alla kommuner tillämpar säkerligen detta lite olika, men för att förbereda mig om någon kommer på mig ::) så sonderar jag nu marknaden efter fördiga lösningar och om det finns något "gör det själv"
Finns det någon på forumet som gått hela den laglydiga vägen eller har ni inte någon avloppsbrunn för smältvattnet

Tack på förhand  :)
Ornet
 
Tack error
forts inlägget på vatten och avlopp också.
Vill gärna ha "gör det själv lösningens materialspecifikationer" också ::)
 
  • Gilla
the_wanderer
  • Laddar…
Är också intresserad här. Var skaffar men en oljeavskiljare till garage och ungefär vad kan det kosta??
 
Se nedan förslag till enkel variant av oljeskiljare till normalstort garage, bygger på principen att oljan är lättare än vatten och därför flyter upp på ytan, samt att slam är tyngre och lägger sig på botten...

Konstruktionen är utformad så att man enkelt kan sticka ner en grovdamsugare och damsuga upp slam och olja som separerats från vattenflödet.

Konstruktionen innefattar följande delar:
Golvbrunn med rakt nedlopp
3 st 88 graders böjar

Jag vet dock inte om komunen godkänner en så "enkel" konstruktion men den borde fylla syftet iallafall!

 
  • oljeavskiljare.JPG
Kommer förmodligen att bygga ett garage på 150m3
Får jag fråga hur designen på ditt garage kommer att se ut. Jag har sett väldigt få så stora garage som är snygga, däeför är jag nyfiken. ::)
 
Mkt enkelt beskrivet, så kommer det att i mesta mån se ut som en ladugård med klassisk Faluröd, ,vita knutar och ventgaller och dyligt.
Ligger på landet så en ladugård smälter fint in i landskapet.
Garageportarna blir tyvärr inte slagport som då kunde ha de vitmålade kryssbräder som är vanligt på logar.
Några spröjsade fönster som samlas likt en stalldel. Högt placerade fönster för ljusinsläpp.
Invändig höjd 4m
Inredd vind/lägenhet så taknocken kommer på ca7m
30 graders taklutning, galvad pannplåt.

Gjorde en egen lösning enl. ovanstående beskrivningar på en oljeavskiljare med en 400mm brunn kopplad till dagvattenbrunnen. Fick med beröm godkännt av miljökontoret :)
 
Lösningen ni söker är en oljespärr som oftast godkänns av kommunerna i privata villagarage.

Purus har en de kallar "BOLJA" som passar i deras golvbrunn "BIGG". Principen är sådan att om ett oljespill hamnar i avloppet så sluter oljespärren tätt och man kan lyfta ur insatsen för att ta hand om spillet.
 
oljespärr!
Aha, änteligen ett namn som är använbart. Låter ju mer som det behov man har. Blir ju lite darr på läppen om man skall behöve en oljeavskiljare för flera tiotusentals kronor i ett litet garage.
 
Jag läste lite på Purus hemsida och det står:
"PURUS Bolja kan ej monteras i anläggningar där tvätt- eller diskmedel används"

Verkar ju värdelöst i ett garage om man tvättar av bilen??
 
Hej Ornet!

Är du säker på att du måste ha oljeavskiljare i garaget?
Anledningen till att jag frågar är att alla talade om för mig att man måste ha det (alla= KA, VVS konsult samt vänner) men jag ringde till vår kommun och frågade. Där fick jag svaret att det inte behövdes.

Ingen trodde på mig så jag var tvungen att kolla en gång till och det stämde.

Hälsningar

Jesper
 
Kolla definitivt för dessa regler varierar kraftigt mellan kommunerna
 
Jo, håller med jesper.
"Alla" andra verkar ha en förmåga att dra upp allt som innebär en fårsvåring inför ens bygge.
Tror efter kontakten med miljöavdelningen att reglerna finns och i sig är ganska tydliga, men uppenbarligen så finns en rätt så bred tolkningstillämpning som i slutändan endast blir en ej tvingande rekomendation.
Nu forcerade jag fram bygget och startade innan tilstånden är klara. Tog därför det säkra före det osäkra och gjorde en extra brunn. I och med storleken 150m2 och med tydlig inriktning på bilmekande så ville jag inte chansa.
Ingen större kostnad men uppskattades av miljöansvarig.
Nu kan det ju va skönt att få reda på att man slipper ha oljeavskiljare, men den tid man lagt ned för att komma fram till detta kunde tillvaratagats betydligt bättre om klara regler funnits.
Verkar som reglerna finns för att kunna användas vid behov, men det är väl oundvikligt när allt ska vara så miljövänligt, även om det ibland verkar orimligt.
 
Någon som har en skiss/ritning på hur man kan bygga en oljeskiljare?
 
Varsågod.......:) kanske lite overkill heheheh
 
  • Gilla
Karlfredrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.