Huj!
Fick problem med cirkulationspumpen till pannan igår.
Tidigare har man alltid hör när den har snurrat, men igår blev den bara tyst.
Jag har skruvat bort den där lilla luckan i fronten och kollat om den snurrar och det gör den, men det känns som att den snurrar så sakta fast den går på 3:an och det känns inte som att vattnet cirkulerar överhuvudtaget. Ställer jag den på 1:an eller 2:an så snurrar den inte alls.
Är det bara att köpa en ny eller? Verkar också lite smådrygt att tappa ur systemet på 1-1,5m3

Nästa tanke som slog mig är om jag ska passa på att få en laddomat 21 installerad istället. Idag kör jag bara en cirk.pump och en termostat som känner av tempen i pann-toppen samt en manuell kran för att stänga mellan pannan och tankarna efter eldning.

Fungerar laddomat 21 med vilken panna som helst? Min är en "noname" panna på 50kw och det som oroar mig lite är om laddomat 21 hinner med att kyla pannan tillräckligt för att den inte ska gå i kok. Har ingen erfarenhet av andra pannor, men det känns som att den här pannan är lite knepig. Jag har idag termostaten på ca 70-75 grader i toppen och då börjar cirkpumpen gå på 3:an för att hinna kyla pannan.

Hur brukar det vara med VVS:firmorna, tar de ett slags helhetsansvar för installationen av laddomaten, så de inte bara sätter dit den och säger lycka till =)

Många frågor blev det =)

//Janne
 
Hej!
Har inte svar på alla dina frågor men snurrar pumpen långsamt så är den nog på upphällningen. Du får byta den och om det är så att du måste tappa ut 1 - 1,5 m3 vatten för ett pumpbyte tycker jag att du ska ta och sätta dit avstängningsventiler när du ändå är i farten.
En sak jag inte förstår alls är den där termostatfunktionen...du har väl inte en termostat i pannan för att kyla pannan??? Vattnet har till uppgift att bli varmt i pannan... ;) Om inte har du precis som du skriver en knepig panna. :D
Har du termostaten ställd på 70 - 75 grader och pannan blir varmare? Då verkar det som om termostaten på pannan är fel. Som sagt...något verkar inte stämma...
 
Var det inte så de första ladd automatiken såg ut bara en anliggningstermostat som startade pumpen för att skicka över till tank när rätt temp var uppnådd i pannan.
Tyvärr var inte den sortens laddning särskilt bra för pannorna blir stora temp växlingar från 90°C till kanske 30°C på bara någon minut.
Så om du ändå måste tömma tanken är det nog lika bra att installera en laddomat21 den borde både spara ved och pannan.
 
Anläggningen fungerar så här:
Tänder upp brasan
När tempen i pannan når 75 grader börjar cirkulationspumpen ladda tanken samt kyla((dåligt ordval.) ta in vatten från botten på tanken) pannan och när pannan åter är under 75 så stannar pumpen och låter panna bygga upp värmen. Sen fortsätter det så tills det är jämnvarmt i tanken. Kan tänka mig att det inte är så bra för pannan att gå upp och ner så där, lika har jag haft lite funderingar på hur det är med skiktningen i tanken.

Det är nog ett gammalmodigt system som jag har, pannan är 18år, men systemet i sig har nog sett likadant ut sedan huset byggdes 81.
 
OK!
Då förstår jag lite bättre. :D
Jag vet inte men det låter som om det växlar lite i temperaturen men skiktningen i tanken "blandar väl till sig"... Jag menar det vattnet som går från pannan till tanken är ju mellan 75 och "99" grader. Det som kommer från botten av tanken är ju kallare än så. I alla fall tills tanken är "laddad". Men så klart vore det bättre med en modernare laddutrustning - det finns ju fler än Laddomat...

En sak jag undrar är att du säger att pumpen måste gå på läge 3 för att hindra att pannan kokar. Har du inte någon termostat på pannan? Eller står den för högt? Det brukar väl vara något termostatstyrt spjäll eller liknande i alla fall som styr lufttillförseln? Jag vet ju inte hur din panna är men de gamla jag sett har i alla fall haft det. Nyare pannor har ju en överhettningstermostat som bryter fläkten om temperaturen går över 95 gr.
 
Du kan montera en rökgastermostat samt komplettera med en laddventil. Bör inte kosta speciellt mycket. En laddventil är en termostatisk trevägsventil som släpper ut t.ex. 60gr vatten. Funkar som en laddomat utan backventil (om man inte monterar en sådan oxå). Man måste även dra ett extra rör från trevägaren till pannans returledning. Trevägaren monteras på pannans tillopp, alltså på röret som går från tank till panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.