Hej, om du räknar med 15.000 SEK / m2 totalentrepenad så klarar du dig bra.
 
Om du får tag på en vettig arkitekt som kan rita både funktionellt och vackert utan att det samtidigt innebär dyra lösningar så är det ingen omöjlighet. Inte i södra sverige där jag är verksam iallafall.
I stockholmsregionen är jag lite osäker eftersom inga vettiga prisnivåer verkar råda där.
 
Blir svårt att inte spränga alls såtillvida inte tomten är någorlunda plan på vissa ytor.

Markarbete kan kosta 100.000 till över millen beroende på hur smart arkitekten ritar huset.
 
Vi ligger i ungefär samma nivå som ni fast vi bygger lite större och våran budget ligger och kommer hamna i det spann du nämner.
Dock håller vi i allt själva och det vill jag nog inte göra om, det går åt mycket tid men varför ska jag betala för någons tid när min är gratis??
Det är inte för inte att husleverantörerna tjänar ganska fina slantar

Andreas
 
sunemangs skrev:
Hej, om du räknar med 15.000 SEK / m2 totalentrepenad så klarar du dig bra.
VAD är det som kan inräkas i dessa 15000 SEK/kvm som man läser titt som tätt? *nyfiken*
 
viltfjall skrev:
VAD är det som kan inräkas i dessa 15000 SEK/kvm som man läser titt som tätt? *nyfiken*
En högst relevant fråga. Om man utgår från att tomt, VVS-och el-anslutning inte ingår men att grund, arkitekt och komplett bygge inkl inredning ingår så verkar siffran ganska 'normal' utanför Sthlmsområdet. Samtidigt kan ju grundkostnaden diffa väldigt mycket. Ska man räkna med alla andra kostnader som bygglov, lagfart etc?

Vad skall man utgå från för kvmpris när man jämför?
 
Spelar väl mindre roll, bara man vet hur man räknat fram värdet :) Om jag räknar så hamnar jag på 15522 Sek för boytan, dvs räknar källaren som "gratis". Våra byggkostnader dvs arkitekt, anslutningar etc var ca 5% av totalpriset.

Då pratar vi om Åland, där byggkostnaderna ligger i nivå med 08-området.
 
Vi räknar med ca 10000 kvadraten. Det ska inte kosta mer med det beräkningar som vi har gjort.
Glöm inte Keops lag :)
 
Keops, han med pyramiden :) Ett bygge tar alltid längre tid och blir dyrare än beräknat.

Jag tror säkert att man kan bygga för 10000 sek ifall man gör mycket själv och inte räknar kostnad för egen tid.
 
Hemmakatten
Hur hade ni tänkt att bygga huset, oscar? Med generalentreprenad eller delade entreprenader? Antar att ni tänkt att göra väldigt mycket själva? Annars har jag svårt att förstå hur ni skall klara er med 10´per kvm.
Dessa 15´per kvm som det skrivs om är oftast beräknade exkl. tomt och anslutningar. Men i dagens läge så lär man knappast få ett hus för detta längre. Skulle nog snarare tro att det ligger uppåt 20´minst.
 
Jag räknar med 18-20 per kvm i Sthlm.
 
Jag har fått höra olika. Från husleverantörsföretag 15-17.000/kvm. Medan den arkitekt jag kontaktat sa att vi bör kalkylera med 15-20.000/kvm. Hmmm... 10.000/kvm skulle ju inte vara dumt!!
 
A
Vi bygger i lösvirke, tar hjälp av snickare vid stomresning, gör resten själva (utom el & vvs) och kommer totalt att landa på ca 9500kr/kvm. Detta är inkl allt (dvs tomt, anslutningar, grund, schakt, kök, badrum, golv, färg m.m.)..

Vi har tagit hjälp av en arkitekt som gjort ritningar utifrån våra skisser, vår snickare har gjort offert och materialberäkning.

Vi bygger i Trollhättan, tomt på 1067 kvm.
 
Jag räknar med 20 tkr per kvm i Sthlm.
 
Lyfter denna tråden lite igen. Om man nu står i begrepp att bygga i Sthlmsområdet, vad för kvmpris tycker ni att man kan/bör använda som riktvärde. I priset tänker jag mig att man inkluderar hus (enplans), totalentreprenad och platta med golvvärme. Markarbeten och anslutningar etc lämnas utanför. Normalstandard på huset, dvs någonstans mittemellan Älvsbyhus och Götenehus grundstandard.

Är lite svårt att klura fram några vettiga idéer om planlösning när man inte riktigt vet om man "måste" klämma in allt på 100 kvm eller om man har råd med 150...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.