Status
Tråden går ej att kommentera.
Badger skrev:
Mycket sund tankeställning.

Men ang. aktuella värdet vid delning:
Skulle även tillägga då frågeställningen hur värdera idag egen produktionskostnad (dvs eget tillfört kapital i form av eget arbete för värdet)?
Bidrar då, låt oss säga mannen med X antal timmar värde 300 kr/tim. Ska frun ha all denna värdeökning i form av eget arbete eller hälften?

(Efter vad jag har förstått så har trådskaparen valt att jobba mycket själv istället för att anlita hantverkare. och bidragit till en viss produktionskostnadsnivå)
Där då totala produktionskostnaden hålls nere.
För det är ju produktionskostnad - försäljning = ev vinst och hur denna fördelas

Lite knepigt det där när en sådan här situation uppstår.

Till trådstartaren. Lycka till
Det egna arbetet kan inte värderas upp vid försäljning eller delning. Själva dealen från början, om inte ett avtal skrevs, är väl alltid att man är 2 om det man gör. Oavsett om den ena passar barn eller måste jobba på sitt vanliga jobb eller lagar maten så är man ju 2 om sina gemensamma intressen, i detta fallet huset. Självklart delar man på värderingen oavsett vem som gjort vad. Skillnaden kan endast diskuteras om man gått in med olika belopp vid en kontant insats eller investering, men då ENBART om man faktiskt kommit överrens eller skrivit avtal om detta.

Vad gäller värderingen är det ju upp till er, förstås..

Om en värdering säger XX kr för huset som det ser ut idag och din partner tycker den känns rimlig så köper du för XX / 2. Enkelt om du har råd.
Om din partner tycker att huset ska byggas färdigt för att säljas så kan ju ett företag bygga klart, ni delar på kostnaden för färdigställandet och sedan säljer. Enkelt igen, om det finns en köpare..
Om ni båda tycker att det är okej att DU bygger klart och sedan säljer får ni diskutera vad din tid är värd i pengar, efter denna överrenskommelse förstås. Ni säljer och du får XX / 2 + din arbetstid, din partner får XX / 2 - din arbetstid. Inte fullt lika enkelt men genomförbart om ni kan hålla en bra relation/diskussion.
Det sistnämnda låter väl närmast din önskan att bo kvar, kort eller lång tid, men det beror ju på hur din partner ser på att låsa upp sin vinst (om det finns nån). Förmodligen, gissar jag, tycker hon att det är fördelaktigt att huset blir färdigt innan det säljs och har kanske inga problem med det utan önskar så.

Det viktiga som jag ser det är att ni gör upp helt och hållet nu, vad som ska gälla efter att "du provat på" att bo, kanske med ett förslag på tidsperiod. Problem kan ju uppstå om din partner om ett halvår, när du gjort färdigt det mesta och marknaden kanske ser annorlunda ut, vill sälja huset eftersom det då är till störst fördel för henne men du tolkade det som att du hade rätt att köpa ut henne, om du ville. Det är dom här sakerna som är så viktiga att vara överrens om som jag ser det.

Tråkigt och bökigt men jag önskar er stort lycka till och hoppas det löser sig bra för er båda.
 
Har man en bra dialog med sitt ex och man vet att man sitter på en sådan där diamant så hade man fasiken gått över eld för att klara av lånen för att klara av att bo kvar.

Om man får säga det lite krasst - du kommer kanske inte vara singel för alltid heller så blir det en "dyr" värdering så kanske du får lite hjälp om några år med just boendekostnaden....
 
Hemmakatten
Grundregeln vid en skilsmässa är att man delar skulder och tillgångar lika, dvs. att allt var och en tillfört boet är giftorättsgods och oavsett vem som haft högst lön eller största besparingar eller arbetat mest så skall det delas lika.

Detta förutsätter att man varit gift i 5 år, eller gift i ett par år men sambos i några år innan, och att den ena inte har en enorm personlig förmögenhet. Under vissa sådana omständigheter kan jämkning ske. Det förutsätts också att det inte finns någon enskild egendom.

Det resonemang som förts ovan om att värdera viltfjälls arbete med huset under äktenskapet har ingen relevans alls.

Det är viktigt att komma ihåg att boets tillgångar och skulder skall värderas vid den tidpunkt då ansökan om äktenskapsskillnad kommit in till tingsrätten. Fram tills dess så äger var och en sina egna tillgångar, tex bilar, bankkonton mm och kan följdaktligen göra vad den vill med dem. Man kan tex ta ut alla pengar från banken och ge bort dem till välgörande ändamål eller resa jorden runt, man kan elda upp sin bil osv. Därför är det viktigt att man verkligen ser till att ansöka om äktenskapsskillnad. (Det går visserligen att göra en bodelning inom äktenskapet, men det är överkurs.)

Tillgångar kan också vara pensionsförsäkringar, utländska fonder, fordringar hos andra. Med skulder avses också studielån, personliga kortkrediter, avbetalningsskulder. Även skulder och tillgångar uppkomna innan äktenskapet skall tas med.

Jag tror att det är svårt, eller närapå omöjligt, att själv göra en bodelning och skriva ett avtal om eventuella kommande vinster vid senare försäljning av fastigheten. Det är så mkt som kan hända, huset blir inte färdigt, man ångrar sig mm.

Mitt råd är att ta kontakt med duktig familjerättsjurist och diskutera igenom olika upplägg.

PS. Mina kunskaper om äktenskapsbalken är minst sagt något ringrostiga, det var länge sedan jag studerade detta och jag har har aldrig utövat det professionellt. Men, som med alla inlägg här på forumet, får man se dem som välmenande råd och som en puff i rätt riktning och uppmaning att själv söka vidare kunskap.
 
Redigerat:
Enormt tråkigt att höra.

Jag tror att alla här kan förstå påfrestningarna i att genomgå ett nybygge. Med bakgrund av det vill jag faktiskt, även fast jag varken känner er, eller vet varför ni är inne på att gå skilda vägar råda er båda till att ta er tid och ta reda på om det verkligen är det ni vill.

Det finns professionell hjälp i den situation ni befinner er och jag skulle definitivt söka upp den förutsättningslöst. Ni är som det verkar väldigt nära målet ni båda önskade både när ni gifte er och när ni beslutade er för att köpa tomten gemensamt.

Och vem vet, kanske kan ni komma ur detta i en starkare relation, för alla problem som inte knäcker en, gör relationen starkare.

Jag vill skriva detta för när man börjar titta på hur man ska genomföra en bodelning tror jag också att båda omedvetet börjar säga till sig själv, att nu är det på allvar och därmed så att säga låser man upp både sig själv och sin äkta hälft i fasta beslut, fastän jag tror det vanliga är att båda känner en stor osäkerhet i om det är detta man verkligen vill.
 
För att se lite rationellt på det hela.

Ett äktenskap är till en icke ringa del ett ekonomiskt arrangemang. Man och kvinna ingår ett kontrakt där vissa saker ingår, försörjningsplikt exempelvis. I likhet med andra ekonomiska arrangemang investerar man sin (fram)tid, pengar, känslor, etc.

Men, och det är ett stort MEN. OM jag drar mej ur ett åtagande, vare sig det är ett äktenskap eller annat sammanhang så kan jag inte ha speciellt stora krav på det framtida värdet av det jag redan investerat. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Jag får vara mycket nöjd om jag kan få tillbaka min insats och gå vidare.
 
Ni lever just nu mitt emellan beslutet att skiljas och den dag när ni skiftar boets tillgångar. Under denna period: Lägg (om möjligt) ner allt byggjobb och alla nyinvesteringar på fastigheten! De leder till troligen till en massa onödigt bråk.

Enas snarast om en gemensam värdering av fastighet i befintligt skick. Ett sätt är att faktiskt bjuda ut fastigheten tillsalu och hämta in bud i skarpt läge. Blir buden överraskande höga kanske du ångrar dig och gärna flyttar. Blir du överraskande låga borde inte heller detta vara något praktiskt problem. Då avblåser ni bara försäljningen.

I vilket fall som helst: Rätta er därefter strikt efter denna värdering, och genomför skiftet snarast.
 
Nu kanske man kommer med lite tokiga ideer man det är väl därför du frågade :)
Och sen kanske det inte är helt möjligt - men iaf....

Skapa ett bolag där ni båda är delägare 50/50 (nu). Sedan kan ni färdigställa huset endera med hjälp av snickare som ni då båda får betala för, eller att du får arbeta på huset mot att en skälig ersättning, vilket då antagligen då får vara att procentfördelningen ändras.
Sedan när huset är färdigt så kan ni välja att fortsätta med bolaget och kanske hyra ut huset sommartid tills dess att marknaden ändrats och huset är värt att sälja. Eller så får någon av er bo där mot en skälig hyra, eller köp ut den andra enligt den fördelning som gäller vid försäljningen.

Tokig ide?
 
Inga idéer är för tokiga för att man skall låta bli att utvärdera dem båda två. Bolag finns, vi har var sitt som är enskild egendom i AB form. Tanken har ju flugit förbi att skicka en fet faktura :)

Men jag är förfarande snäll och vi önskar fortsätta så. Uthyrning är diskuterat, huset är förberett för det som det är med separata ingångar etc. Uthyrningen sommartid är nästan i paritet med att kunna betala ett fett lån så den biten kunde kanske i en krånglig konstruktion fungera.

Just nu är jag inne i en period av rationellt tänkande (då jag inte orkar tänka på hur förbannat surt det känns att inte ha nått ända fram) och funderar på att sälja (utan att bo) Hammaren är redan nedlagd, som man kan se på uppdateringsfrekvensen av hemsidan :)

Hur gör man då när man snyggt skall sälja ett SKAL av ett boende, ett hus som är långt långt gånget i tanken men inte förverkligat. Hur skall/kan man tänka från NU? Hur ser en sådan köpare ut?

Tack igen för alla funderingar!
 
Jag håller med billy_baver, sluta genast arbeta med huset och gör en överenskommelse om vad det är värt. Sedan kan du fundera på om det ska säljas, eller om du ska lösa ut din partner på något sätt.

/Hasse
 
Om det bara är hyffsat lätt att se potentialen i huset så tror jag inte du behöver vara så rädd för att få dåligt betalt.

Dessutom är folk mycket duktiga på att göra glädjekalkyler och överskatta sin egen förmåga, och samtidigt så finns det ju ett stort intresse i landet för att bygga/renovera själv.

Jag ska ge två exempel på liknande situationer:

Sålde lägenhet som var i mkt gott skick. Fick ändå samma kvadratmeterpris som en annan lägenhet i föreningen som krävde TOTAL renovering.

Jag gillar veteranbilar och det har jag lärt mig att det dyraste man kan köpa är en orenoverad bil. Det kostar mer att renovera ett objekt än att köpa en färdigrenoverad bil, bara i materialkostnaderna som renoveringen kräver!
 
Tanken var nog inte att du skule skicka en faktura, men typ att ni skriver det så att era aktiebolag äger 50% var av en "hyresfastighet". Som ni sedan tillsammans färdigställer och hyr ut.

Det skulle ge er chansen att både äta kakan och ha den kvar. Endera blir det nån som senare bor där (köper ut den andre), eller så säljer ni den rätt av.. eller så blir den just ett sommarställe som både ger inkomster och semesterboende....

Visst krångligt, men det kan också vara svårt att få en fair uppfattning av värdet nu, och om ni ändå har en ganska bra relation så kanske det funkar.
 
larka742 skrev:
Nu kanske man kommer med lite tokiga ideer man det är väl därför du frågade :)
Och sen kanske det inte är helt möjligt - men iaf....

Skapa ett bolag där ni båda är delägare 50/50 (nu). Sedan kan ni färdigställa huset endera med hjälp av snickare som ni då båda får betala för, eller att du får arbeta på huset mot att en skälig ersättning, vilket då antagligen då får vara att procentfördelningen ändras.
Sedan när huset är färdigt så kan ni välja att fortsätta med bolaget och kanske hyra ut huset sommartid tills dess att marknaden ändrats och huset är värt att sälja. Eller så får någon av er bo där mot en skälig hyra, eller köp ut den andra enligt den fördelning som gäller vid försäljningen.

Tokig ide?
Om man inte kan komma överens nu, blir det nog inte lättare för att man stoppar in problemet i ett bolag. Sedan kan det tillkomma nya, typ att den ena parten vill sälja sina aktier. Vips har man samma problem igen. Ska man då stoppa in det problemet i ytterligare ett AB? :eek:
 
viltfjall>Några frågor...

Vilket är viktigast? Din fru eller huset?
Barn skall man förresten nog inte ha om det finns den minsta fnurra på tråden, vilket det verkar finnas här så den delen kan man kanske lämna därhän.

En annan fråga... Är detta en typisk kille/tjej-grej dvs typ att han gör allt för bägge genom att fixa med huset medan hon helst vill umgås och ser på saker med helt andra ögon.

Det juridiska är en sak men till sist så handlar det här om två människor, något som juridiken inte alltid tar hänsyn till.

/Kent
 
mycke_nu skrev:
Om man inte kan komma överens nu, blir det nog inte lättare för att man stoppar in problemet i ett bolag. Sedan kan det tillkomma nya, typ att den ena parten vill sälja sina aktier. Vips har man samma problem igen. Ska man då stoppa in det problemet i ytterligare ett AB? :eek:
Jag tolkade det som att de kunde prata och komma överrens. Man kan bara tappa kärleken men fortsätta vara vänner.

Annars - absolut - går det liksom inte att prata om saker och ting så är ju det här inget att fundera över.

Men om jag tolkar saken rätt så är det en liten pärla ni har hittat, på bilderna så verkar det ju vara ett rätt bra västkustställe.

Jag har inte sådär jättebra koll, men sådana ställen växer väl inte på trän? Så att säga att man hittar alltid nåt nytt stämmer väl inte?

För att vända på det - vad är 6-12 månaders "bråk" mot 40 års boende eller tillgång till ett sådant där ställe? Det behöver ju inte ens bli nåt bråk...
 
För att sätta det enkelt:

- Barn finns inte och har inte funnits på kartan (se tidigare i tråden)
- Ja vi är vänner idag, ja vi avser att vara det i framtiden
- Nej, ställen som detta hittar man inte så ofta. Kanske en gång i livet om man har tur, att sen få lov att bygga direkt vid salta vattenkanten är väl inte helt enkelt ens i den långa framtiden. Så nej, chansen återkommer inte om man inte vinner på trisslotterna :)

Tar funderingarna om bolagsbildningen till ritbordet (borde lika väl kunna lösas med ett bra kontrakt). Det jag menade med fakturan var min egen insats för nedlagt slit som jag aldrig fick ut "något" mervärde för :)

Å som sista klargörande: Nej, det är inte alls "synd" om oss, vi har en guldsits å det har vi fått höra till leda, nu gäller bara att kunna FÖRVALTA den och ändå få vänskapen att bestå (se rubrikens STORA utväxling) dvs. visst kan man vara vänner och dela sig, men när det blir ohemult mycket cash så är det kanske svårare att vara "snäll". Och så var det det där med känslorna för huset /platsen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.