Har frågat detta förut, men fick inget svar då. Hoppas att någon vet denna gång. Får man sätta ett rökrör från en kamin i rummet intill pannrummet och sedan dra rökröret genom väggen till pannrummet och 2 meter i pannrummet tills man når skorsten? Höjd skillnaden blir kanske 1 meter. Det ska vara lätt att sota säger man väl, men då kan man väl bara sätta en lucka på röret?

Tacksam för alla svar!
 
Kanske kan gå om röret är isolerat där det går igenom väggen,bäst att ringa sotmurre i din kommun och fråga.Vet inte hur det blir att trä ett varmt rökrör igenom en vägg ur brandsäkerhetsynpunkt.
 
Jag hade samma problem , så jag tog dit sotaren han sa det gick bra men glömde nämna det där med isolering i genom föringen ... min vägg är gjord i hålbetong . Så min Fråga blir hur mycket isolering bör man ha vid genomförning i hålbetong ?
 
minst 60mm
 
60 mm om röret går genom betong??
Då behövs nog ingen isolering kan jag tänka mej, Kanske därför sotaren inte sa nått om det..
 
Nu har sotarn varigt å godkänt min installation & han sa att det inte behöver var någon isolering i obrännbara väggar , men att det var bra om man hade lite plats för rökröret att röra sig
 
Fann säkert ingen anledning att klanka ner på din installation, bra sotare kanske... dock skall det generellt vara isolerat i annat rum än det eldstaden står i ,gäller även sotluckor.
 
Jag har isolerat röret i rummet efter genomföringen (50mm stenull) ;) sotaren har ett ryckte om att vara allt annat än bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.