Jag har en liten fundering.

Skulle man inte kunna mata en luft/vatten-värmepump med varmluft från en luftsolfångare? Skulle inte det ge mycket mer värme eller energibesparing?

Det måste ju vara bättre att värmepumpen tar in varm luft än kall? Då hade man kanske inte behövt "elda" extra med elpatroner när det är som kallast. En luftsolfångare ger ju varmare luft även på vintern. Kanske inte mer än ett par plusgrader, men det är ju bättre än 20 minusgrader.

Någon som har några funderingar eller fakta om detta?

När är värmepumpen som effektivast, (temperatur in/ut)? Hur stort luftintag behöver en värmepump, (alltså hur mycket luft/minut)?

Jag förstår att det skiljer på olika pumpar, men lite generellt. Är det 1 liter luft/minut eller 100? Är det effektivare ju varmare inluft man har eller finns där en gräns? Kan inluften vara "för" varm?

Självklart kan man använda varmluften från luftsolfångaren direkt in i huset, men på detta viset skulle man få både varmvatten och dessutom bättre spridning på värmen i huset eftersom jag redan har vattenburen värme.

/Thomas
 
Jag tror inte så mycket på den iden. Lyckas du värma upp luften ordentligt är det bättre att skicka in den i huset istället för till värmepumpen.
Värmepumpen funkar bäst vid 7 plusgrader utomhus.
En luftvatten värmepump omsätter en hel del luft. Specifikationen ger exakt svar. 100 liter per minut ligger absolut närmare sanningen än 1 liter /minut.
Inluften kan vara för varm, effektivast vid 7 plusgrader.
 
Det finns nog en övre temperaturgräns när en värmepump inte längre fungerar bra men den ligger inte vid 7 grader. En värmepump blir effektivare ju varmare det är vid alla normala utetemperaturer.
 
Ja en luft/vatten värmepum får högra cop om den får varmare luft & det är alla gånger minst 10 m3 liter luft / min som ska igenom.

så jag tror inte din ide funkar. desutom är det ju kallast på näterna o då är det ont om sol, föresten rär det rätt ont om sol annars också (dagarna är ju rätt korta)
& när det väl är ljust ute så är ju solen sällan framme.
 
Luftsolfångare? Har jag aldrig hört talas om. Vilka säljer sådana? Hur fungerar dom?

Tror nog att din idé inte är så dum ändå. Kan hända att en uteluftvärmepump inte är det optimala valet dock. Men kanske skulle man kunna använda luftsolfångarna att värma upp luften till en frånluftsvärme pump och på så sätt begränsa tiden som elpatronen i pumpen behöver jobba.
 
Problemet är ju att solen som regel inte skiner när det behövs mest värme, dvs större delen av dygnet på vintern och dessutom aldrig när det stormar och ruskar.

Alltså måste solvärmen lagras och då blir det jord, berg eller sjövärme.
 
Till mats_h

Luftsolfångare kan man bygga själv, se tex

http://24volt.eu/solfangare.php.

Finns även företag som säljer färdiga sådana.

Har hittat andra som ska vara ännu effektivare även vid mindre sol.

Till er andra.

Oavsett om det inte är så mycket sol så gör det ju vad det kan iallafall för att åtminstone på dagtid höja inluftstemperaturen. Det skulle ju vara för att man bygger en luftsolfångare själv för i stort sett inga pengar alls. Skulle man behöva investera en massa så är det kanske inte lönt.

Sen är det ju frågan som sagt hur mycket luft som behöver tas in. Snackar vi flera kubik i minuten så hinner inte solfångaren med i vilket fall så då är det helt meningslöst.
 
Du kan räkna så här (OBS GROVA och SNABBA Överslag):

Luftvärmepumpen kanske ger 4 kW vid 10C utetemperatur. 1 kW kommer från elen du stoppar in och 3 kW kommer från luften som kyls ner.

Låt oss sedan säga att det är -10C ute, då ger pumpen nästan noll. Du behöver alltså tillföra ca 3 kW genom att värma luften

Solen ger 1 kW/m2. Du behöver alltså 3 m2 solfångare.

Hur mycket luft går åt per minut?

Du skall transportera 3000 W x 60 s = 180 kWs = 180 kJ per minut.

Luftens värmekapacitet är 1kJ / kg och grad.

Vi värmer luften 20 grader, alltså går det åt 180/20 = 9 kg luft => ca 9 m3 luft per minut.
 
För att visualisera lite.
det sitter ju en fläckt på ute delen. den har ungefär samma diameter som öppningen på en 200 liters sopsäck.

Hur många sekunder tror du det tar att fylla säcken med luft? (okompremerad luft)
Det lär inte ta specielt långtid, kan man snabbt räkna ut!
Jag gisar att det tar 2 sek. = 30 säckar på 1 minut = 6000 liter (6 m3)
om det tar 1 sek så blir det 12000 liter (1,2 m3)
 
Tja, det blir kanske inte så lönsamt...blir en enorm luftsolfångare.

Får väl fråga grannen om jag får låna hans vägg också :)
 
T
Utedelen:s fläkt på en värmepump ligger mellan 1750 till 2100 m3/tim.
En solpanel:s fläkt ligger runt 90m3/tim.
Så mellan 22-26 paneler krävs, och matrialet till varje panel ligger väl runt 3-4000:- vid egenbygg och detta på till en enda värmepump på c:a 5kw.
 
Ok, jag får nog ge upp den här tanken.

Får väl klura på något annat :)

Tack för hjälpen allihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.