Vi flyttade in i hyresrätt och sålde bostadsrätt i Stockholms innerstad maj 2007 i väntan på att vi byggde huset, inflytt juni 2008.
Även då var marknaden skakig och vi resonerade att vi ville veta vad vi fick och även slippa dubbla räntekostnader. Med facit i hand så gick priserna upp lite till under hösten men vi var ändå glada att vi sålde. Pengarna vi fick från försäljningen låg och tickade ränta tills vi behövde använda dem; alltså fick vi mera att bygga hus för. Sedan sparade vi pengar då bostadskostnaden sjönk i och med att hyran var billigare än tidigare avgift och räntor. Vi hade dessutom annars dragit på oss extra räntekostnader för bygget.
Visst var det jobbigt att flytta. Fördelen var att vi slängde massor (eg sålde, lämnade till myrorna alt slängde) som vi inte längre använde. Dessutom fanns hyreslägenheten i det område vi skulle flytta till så vi hann s a bo in oss i området; barnen började sin nya skola, ny fotbollsklubb osv.
Att många hade åsikter om vår flytt fick vi också veta. T o m det område hyresrätten låg i hade många åsikter om trots att det bara var tillfälligt, dock blev en cykel stulen.

För oss var det bara fördelar att flytta till hyresrätt och jag rekommenderar men det måste var och en räkna på själv.
 
Hej,
Jag sitter också i situationen att jag köpt tomt och är på gång att inleda husbygge. Har en bostadsrätt som är tänkt att ge handpenning plus lite till vid försäljningen.
Ovanstående inlägg utgår ifrån att bostadsmarknaden kommer fortsätta nedåt i minst ett år. Är det självklart att den kommer det? Om riksbanken sänker räntan senast vid årsskiftet och bankerna så småningom hänger på, tror jag att det finns en rimlig chans att bostadsmarknaden repar sig och sakta inleder en uppåtgående trend. Då kan det vara bättre att vänta ut turbulensen i höst och sälja i vår. Är jag naiv?
 
Hasse C skrev:
Är jag naiv?
Kort svar: Ja :)

Det är svårt att säga. Vad som främst kommer styra utvecklingen om ett år är hur arbetsmarknaden klarar sig. En procent i ränta hit eller dit är en sak, men 30-40% mindre i plånboken och krav på att man kanske måste flytta för att få ett jobb brukar inte få människor att sätta på sig spenderbyxorna och köpa bostadsrätter efter en hetsig budgivning.

Men om vi om sex månader däremot ser att finansnissarna har lyckats bena upp det hela, om Kina tuffar på och en ny amerikansk president kan få lite ordning på det landet så ser jag goda förutsättningar till att också bostadspriserna blir stabila.

Jag tror dock att tåget redan har gått för att sälja bostaden nu, prisfallet är redan här. Om man ändå tror så pass mycket på marknaden att man just nu bygger, så tror man säkert också att bostadspriserna är stabila den dag det är dags att sälja den gamla bostaden.

Det blir lite finansreligion i det hela. Det är svårt att veta, man måste tro...
 
Swetrot skrev:
Kort svar: Ja :)

Det är svårt att säga. Vad som främst kommer styra utvecklingen om ett år är hur arbetsmarknaden klarar sig. En procent i ränta hit eller dit är en sak, men 30-40% mindre i plånboken och krav på att man kanske måste flytta för att få ett jobb brukar inte få människor att sätta på sig spenderbyxorna och köpa bostadsrätter efter en hetsig budgivning.

Men om vi om sex månader däremot ser att finansnissarna har lyckats bena upp det hela, om Kina tuffar på och en ny amerikansk president kan få lite ordning på det landet så ser jag goda förutsättningar till att också bostadspriserna blir stabila.

Jag tror dock att tåget redan har gått för att sälja bostaden nu, prisfallet är redan här. Om man ändå tror så pass mycket på marknaden att man just nu bygger, så tror man säkert också att bostadspriserna är stabila den dag det är dags att sälja den gamla bostaden.

Det blir lite finansreligion i det hela. Det är svårt att veta, man måste tro...
Vettigt svar.

Dock tror jag att när eller om arbetsmarknaden blir så att folk måste flytta, så tenderar det att istället driva upp priserna där jobben finns. Det sista folk vill (vill jag tro iaf) är att sitta arbetslösa. Då kan du tänka dig att betala en ganska stor del av din inkomst för att komma dit jobben finns. Med andra ord, i lågkonjunktur ökar skillnaderna ännu mer mellan attraktiva och icke attraktiva delar av landet.
 
Personligen tror jag inte turbulensen blir kortvarig. Jag har tills nu suttit med rörliga räntor men förra veckan gick jag och band 75% av lånet på 3 år, trots alla rekommedationer. Allt för att minimera riskerna för det känns just riskabelt. Krisen känns stor och allvarlig eftersom alla höjdare är ute och skall lugna marknaden.

En kunnig ekonom förklarade för mig, för 2 år sedan, att han trodde att att lågkonjungturen kommer runt decennieskiftet och håller i sig några år.
När jag ifrågasatte det hela så pekade han på historien och att det är lite psykologiskt. Han fick rätt och kanske har han också rätt om att det håller i sig. Uppgången kommer säkert men när?
 
Förra gången det var höga räntor så band jag mina, på 7,45% !! Frågan är om man ska vara lika korkad igen, att binda nu. Har inga problem att betala 7-8-9-10% i ränta, frågan är om det är så kul? :)
 
Tja, det var väl så jag tänkte när jag band räntorna vid 6%. Min rörliga låg högre så redan där har jag gjort en besparing, plus att nu vet jag vad jag kommer att betala för den delen av lånet.

När jag köpte min första bostad betalade jag 12% så nu känns det fortfarande billigt.

När min kompis hade rörliga lån och kronan flöt fritt betalade han 24%.

Nu är det bara att gissa vart hän det bär.
 
Ja, precis. Vem vet vart det slutar. Jag tror och hoppas på lägre räntor under nästa år så för min del blir det nog att vänta, tror jag. Med min vanliga tur är det säkert fel val.... Vad experterna säger gör ju ingen skillnad eftersom det beror på vilken expert du pratar med i princip.
 
Swetrot skrev:
Jag tror dock att tåget redan har gått för att sälja bostaden nu, prisfallet är redan här. Om man ändå tror så pass mycket på marknaden att man just nu bygger, så tror man säkert också att bostadspriserna är stabila den dag det är dags att sälja den gamla bostaden.
Många får nog inte lån till nybygget innan lägenheten är såld. Så är det iaf för oss. Skulle gärna bygga nu framöver när det är lågkonjuktur hos entreprenörerna. Men det går ju inte då vi förmodligen inte vill sälja lägenheten nu.

Vi har nästan bestämt att vi inte tar hit någon mäklare överhuvudtaget nu. Vi väntar till februari när slutsumman på tomten ska läggas och köper den då och sedan är det bara invänta rätt läge med försäljning av lägenhet. Ger mer tid att planera bygget också. Det har gått lite väl fort nu iaf och det kan vara vettigt att planera ordentligt.

Dessutom har man ju hela sommaren på sig att schakta med en spade så slipper man den kostnaden sen. Gratis träning på köpet :)
 
Mikael_L
Niteowl skrev:
Ska träffa bank och mäklare i veckan. Kan bli så att vi köper tomten och väntar med bygget tills priset blir det rätta på lägenheten.
Med lite otur så kan det bli en lång väntan då...
När priserna hade dykt färdigt 1992, tog det 5-6 år innan de var tillbaka på samma nivå igen.
 
Har nog aldrig haft någon vidare tur vad gäller affärer så vad skulle vara annorlunda nu? :(
 
Hej, vi är i samma situation som Niteowl, dvs sitter med en BR och ska bygga med inflyttning 1/7-09, bor också i Linköping.

Vi har snackat med en mäklare och hon tycker att vi ska gå ut med objektet över jul och visning i början på januari när allt "drar igång" igen.
Vad tycker/tror ni? Ska vi köra eller ha is i magen och vänta lite till (till typ feb-mars månad) och vänta på någon form av vändning på boende marknaden?
Frugan vill helst inte flytta till någon hyresrätt under tiden men det kanske vi får göra med tanke på finanskrisen.....?
 
Två detaljer att fundera på:

1. Niteowl sitter på en trea. På vissa orter efterfrågas mindre och större lägenheter mer än just treor, givet att marknaden är på "gott humör". Men när marknaden sviker kan jag mycket väl tänka mig att de som normalt efterfrågar fyror eller femmor hellre tränger ihop sig i en trea, för att övervintra.

2. Niteowl köper en tomt. Om säljaren samtidigt kräver köp av kataloghus kräver han förstås att köparen snabbt beställer hus snabbare än han själv har nytta av. Detta bör Niteowl försöka undvika. Att bli intrasslad i en kombinerad tomt- och husaffär är en klar risk inför en period där en stor andel av hussäljarna kommer att slås ut. Syna alltså tomtavtalet med följande frågor: Vad händer om köparen välja (kanske av tvång) att bygga ett eller flera år senare? Och vad händer med köpet och därmed förknippad husleverans vid händelse av tomtsäljarens/husleverantörens konkurs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.