Hej!

Jag har "förlängt" en befintlig friggebod på landet så att det nu är en "tvårummare" med den gamla ytterväggen som ny innervägg mellan rummen. Det ska dock vara separata ingångar då den ena delen är verkstad och den andra kommer få tjänstgöra som gäststuga.

Jag är relativt grön på ombyggnader och undrar nu lite över hur jag ska göra med innertaket. Jag har i dagsläget bara takbjälkar, vad rekommenderar ni för innertak, och hur sätter jag upp det? Jag tänkte göra det lätt för mig och köpte gipsskivor men jag befarar att det garanterat kommer börja svikta om jag bara skruvar dit dem i de två takbjälkarna och "toppbjälken". Måste jag regla upp taket på något sätt? Eller är det enklare att sätta upp spontat virke i taket istället?

Dessutom undrar jag lite hur man får en snygg skarv mellan innertak och innervägg?

Tack för alla svar!

Niklas
 
Ska du gipsa måste du regla upp c/c 300 mm.

Spontat virke är behändigare att hantera.

Skulle skarven se djäklig ut, dölj den med en list. ;)
 
Ett annat tips är att användatakgips istället för vanliga skivor. Den är lite stadigar och mer lätthanterlig, och har dessutom fasade kanter så att det ser lite snyggare ut, även om man inte spacklar igen dom...

Sen gäller det som ovanst. säger att du reglar upp mkt tätare än dina takbjälkar troligen är.

Skarvar,ella tak/vägg är som sagt list eller ev. list+kvartsstav bra på att täcka.
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.