Skulle behöva göra lite hål diameter 8 eller 10 för skruvplugg i källaren. Hela grunden och det mesta av källarväggarna består av slaggsten.
En skorstensgubbe försökte en gång komma åt murstocken via intilliggande källarvägg men fick ge upp. Jag lär nog låna något rejält för att göra mer än ett litet märke i väggen...

Är det någon som gjort hål i dessa glashårda block och vad har ni använt?
 
Diamantborr. Det använde jag, problemet är ju att de har en sån varierande konsistens. Allt från glas till en porös grå massa som smular sönder jättelätt.
Ett annat problem är ju att de kan innehålla järnbitar som går hårt åt diamantborret.
Jag spräckte två block med slagborren innan jag provade diamanten, detta var dock lösa block så jag kunde ju ha gott om kylvatten vilket kanske kan bli lite besvärligt om det är en vägg du ska borra i..
 
Kan du berätta mer om diamantborren? Låter som något man enklast hyr för dyra pengar, så det vore ju bra veta ungefär vad som är lagom kraftiga doningar...
 
Har tyvärr ingen aning om var den var köpt eller vad den kostade, fick låna den av en bekant.
Låga varvtal på borrmaskinen och gott om vatten så håller borret längre.
Finns säkert att hyra både manskin och borr på t.ex Cramo eller liknande men kolla avtalet innan, jag har hört om uthyrare som tar betalt per mm av slitaget på diamantverktyget, om man då råkar köra sönder borret så blir det riktigt dyrt.

När/om man stöter på ett mjukare parti i stenen så geggar diamantborret igen och så händer det inget oavsett hur mycket man än trycker, då får man byta till ett vanligt hårdmetallborr tills det börjar bli hårt igen.
 
Får tacka för hjälpen. Rena kassaskåpen de här väggarna. Gällver väl att minimera håltagningen eller också se till att man kan placera hålen i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.