Hej

Jag skall installera en braskamin och undrar om ngn vet vad som gäller ang. icke bränbart material framför spisen.
Jag har tänkt mig en braskamin med klinker framför i en halvmåne cirkel ca 30 cm från kaminen, tror ni att det räcker??
Ps. jag har en gubbe som satt in kamin för 5 år sedan utan ngt framför kaminen och sotaren har godkänt det... känns lite lurigt med bara trä framför..

Tacksam för svar
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Bara trä framför blir inte så roligt om det hamnar nån loppa och svedar till trät..
 
Läs Boverkets byggregler, BBR, avsnitt 5:4.

Under allmäna råd talas det bl a om 50 cm som minsta avstånd från närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material.

Med tanke på detta vore det kanske bra att utöka halvmånen till att täcka 50cm istället.
 
Hej

Grymmt! hittade det verkar funka med 30 cm framför om man inte har öppen spis

Tack!!
 
PX-21 skrev:
Du diggar inte rundad glasskiva?OK.klinkers i all ära..bara undrade?
[länk]

Mvh
Nackdelen med glasskiva är att det kommer in skit under, samt att man måste lyfta kaminen ifall man vill/behöver byta golv,
Fast snyggt kan det ju vara...
 
Mässingsplåt säger jag bara.

Eller titan kanske? :D
 
En liten silikonsträng fixar skiten under ...

Mvh
 
Mäster skrev:
Nackdelen med glasskiva är att det kommer in skit under, samt att man måste lyfta kaminen ifall man vill/behöver byta golv,
Fast snyggt kan det ju vara...
Lyfta måste man den när man bytar golv men hur skall det komma skit under? Man skall täta rundomkring med silikon så att inte vatten sugs under när man tvättar golvet och då är det också tät mot skit. Vi har en glasskiva och är helt nöjda med den. Jag skulle aldrig byta den mot någonting annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.