Hej!

Vi vill gärna dela lite funderingar här med er på forumet. Det är så att vi har hittat ett hus som är byggt 1924, krypgund, fasad av spiktegel med timmer och puts, vvs och el är inte bytt på länge, fönster dåliga men inte i trät. bjälklaget mot krypgrunden är totalt slut och måste bytas, på taket så måste tätskikt och pannor "och lite råsåont" bytas och även plåt skulle jag tro. Kök och badrum måste bytas. Invändiga väggar har en sån där tetex-skiva eller vad det heter. Ny uppvärming måste vi också ordna.

Är det någon som har erfarenheter av att renovera sådanna hus och vad kan vissa saker kosta att renovera?
 
din fråga är nåstan omöjlig o svara på...
allt beror på standard, matrial val, hur mycket osm är kass, vad du jsälv kan,
vad du har för kontakter mm mm mm...

så en mot fråga. hur långt är ett snöre ? o vad kostar då det snöret ?
 
Nej men det är klart att vi inte förväntar oss några 100% svar, bara kul och höra vad andra har gjort och vad deras renoveringar kostade, på så vis kan man få en överblick.

En sak är vi i alla fall säkra på, vi skall göra allt innan vi flyttar in, min mardröm är att ha det som ni hade på era bilder.
 
  • Gilla
Rustan2
  • Laddar…
Bland annat så beror det på hur mycket ni kan och vill göra själva.

Kök, bad, totalomläggning av tak inkl plåt, byta ut bjälklag, byta el & VVS, ny uppvärmning...det blir lätt en miljon bara det om ni ska leja bort alltihop.

Om ni ska göra det själva..."kan" är ett relativt begrepp, det mesta går att lära sig, men om ni ska göra allt detta innan ni flyttar in så är det lååångt till inflyttning! Och det går flera sköna hundratusingar ändå.

Det blir väldigt många "beror på" också. Tak, t ex: Är det ett enkelt och inte så stort sadeltak utan takkupor kostar omläggningen kanske 70-80 000 (?? Jättegrov gissning utifrån vad jag tror jag har läst i andra trådar) och vill man inte betala det behöver man inte vara särskilt duktig för att klara det själv. Är det ett mer komplicerat tak, tillbyggnader, kupor o dyl kan det kosta det dubbla eller mer att få gjort och är mycket svårare att göra själv...
 
Du kan ju alltid kolla lite på vår hemsida pinebar.
Vi har byggt mycket själva, hållit på i 3 år och gjort av med en dryg miljon.
Vi har iofs byggt ut huset också. Vi bodde i en liten lägenhet till i somras, men nu har vi flyttat in i röran i bygget.

Så tycker du att Linus_E's bilder visar mardrömmar, så är det nog bättre att du köper ett färdigrenoverat hus. För det blir många timmar i sådan miljö ovasett om du bor där eller inte medan du bygger.
 
Jag ärvde ett ruckel, totalt obeboeligt, men upptäckte att jag ville bo där. Vi lät totalrenovera det.
Det blev inte billigare än att bygga ett nytt hus, drygt två miljoner. Men nu är det som ett nytt hus, underhållsmässigt alltså.

Nu har vi bott här i drygt tre år och har inte ångrat oss en sekund.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Som nybyggnation skulle jag tippa. Vi har räknat ca 10000 /m2 och det verkar stämma rätt väl. Vi gör mycket själva, men inte allt.
 
Sen kan man ju vara envis och sparsam (snål) som vi och trivas med att leva i en byggarbetsplats (underbart med hyvelbänk i sovrummet) och därmed renovera väldigt billigt...

Vi renoverar ett hus med drygt 200 m2 byggyta plus delvis inredd ovanvåning med alla de moment du beskriver plus en massa annat. Det är som tidigare skrivits omöjligt att räkna på vad det skulle kosta er men jag kan ge lite siffror på vad några moment kostat oss.

Tak
Taket är en orgie i vinklar och takkupor och läcker både här och där. Vi plockar ner teglet, lagar takstolar och undertak, spikar oljehärdad masonit på takspånen, monterar strö och bärläkt och lägger tillbaka teglet. Alla ränndalar byts till nya i galvad plåt som senare skall målas.

Inköp av Haki byggställning (6x6x1,5m) cirka 10 000 kr
Material läkt och masonit tror jag kommer att sluta på runt 20 000 kr
ränndalsplåtar, ungefär 60 meter cirka 15 000 kr
Inköp av beg kompletteringspannor 2 kronor styck sammanlagt 400 kr

Golv
6 av golven behöver åtgärdas (2 kvar) pga. långvarigt takläckage. Sammanlagt ungefär 100 m2. 2 av golven byts ut och de gamla golven plockas ihop så de räcker till de andra fyra rummen. Cirka en fjärdedel av trossbotten och bjälklag byts i varje rum.

Material bjälklag cirka 20 kr/m sammanlagt cirka 40 meter, 800 kr
Trossbotten, mestandels överblivna stumpar av råspont.
Vindpapp vet ej priset men några hundralappar
Isolering komplettering med mer kutterspån gratis (kostar inte så mycket om man behöver betala för det heller)
2 nya golv cirka 50 m2 (160x28mm furu) runt 14000 kr

Väggar
Är tretexen i bra skick är det kanske bara att måla eller tapetsera om.
Vi har även fått byta en hel del timmer till en kostnad av cirka 200 kr per kvadratmeter. sammanlagt cirka 10 m2. (där tillkommer kostnad för kalkbruk till ny revertering)

Vi spänner ny spännpapp i de flesta rum och det kostar inte så mycket, det dyra är bra tapeter men det är inte riktigt dags ännu.

Fönster
Att skrapa färg, kitta och måla om fönstren är inte speciellt dyrt kanske någon tia per båge i materialkostnad.

Blev kanske ett lite långt och rörigt svar och skall ni inte göra jobbet själva blir det såklart helt andra kostnader. Vi har under de första snart två åren lagt ungefär 100 000 kr på huset och kommit en bra bit på vägen. Vi räknar med att behöva lägga kanske 200 000 kr till med tiden men har man inte så bråttom med renoveringen och låter det ta några år blir det inte så farligt mycket pengar i månaden. Vi försöker köpa så mycket återvunnet byggmaterial som möjligt vilket är både billigare och av högre kvalitet.

Hoppas att det ger något...
 
Allt går ju men man får fundera på vad man kan göra själv och vad som måste lämnas bort. Jag står mitt i en renovering av ett hus med i princip samma problem som du nämner med vissa skillnader förstås, det ena objektet är inte det andra likt.

Jag rev ut bottenvåningens bjälklag i kök, hall och badrum och grävde ur där eftersom det var för lite luft under och att trossbotten låg i jord (=fuktigt). Sen gjöt jag fundament i marken som jag sen murade en stödmur för grunden och bjälklaget på. Detta gjordes av lecablock - 19x19x59cm. Gick åt några stycken. Sen byggde jag nytt bjälklag ovanpå i 45x220mm regel som isolerades med ecofiber. Överst hamnade sen ett massivt siljan golv i andra sortering. Kostnad svår att avgöra men nånstans c:a 50tusen för allt golvrelaterat inkl grundmur osv.

Taket lämnades bort och vi trodde inte det skulle bli så dyrt. Kostnaden uppfattades totalt till ca 150 tusen inkl allt. Sen tillkom nymurning av skorstenar 2x1.5 meter ovan tak (2st - 25 tusen). Takomläggingen tog strax över 400timmar för hantverkarna, det riktades, lagades och fixades. Takstolar lagades osv. Totalt kostade själva takjobbet med material 175 tusen, då tillkommer c:a 70 tusen för plåtjobben - vi tänker satsa på valsad plåt på vissa taksektioner, c:a 50 kv - skorstensskoningar för 3 skorstenar samt lite annat. Ojoj, taket totalt kostar nog strax under 300 tusen när det är klart. Gamla hus har sina överraskningar kan man lugnt säga. Denna kostnad till trots så bytte vi faktiskt inte alla tegelpannor utan de bästa lade vi tillbaks för att få ett vettigt utseende på huset.

Köket har vi som sagt rivit ut. Det kan kosta från 10 till 250lök beroende på ambitionsnivå och plånbok. Vi ska ha alla vitvaror nya dessutom (inget av det gamla var tillräckligt tillförlitligt) så vi har tittat på ett Epoq kök som kostar 30 tusen, vitvaror c:a 50tusen. Vi fick offert på ett kvänumkök men där kostade ETT underskåp 14 tusen (säljerskan tyckte väl att jag såg ut som en bankomat). Vad siktar vi på i köksväg då? Något som inte kostar över 85 tusen inkl allt. Låter kanske tajt och puritanskt och det utesluter definitivt alla sk jetset kök med diverse ismaskiner och inbyggda tv apparater men kanske ska det gå att laga mat ändå.

Badrummet bygger vi om till kombinerad tvättstuga och dusch/toalett. Badkaret kastade vi ut. Vi räknar med att toalett/tvättstugan kommer kosta c:a 35 tusen att göra men då gör jag väldigt mycket själv. Vissa köper "möbler" till sina badrum för 100 tusen och får totaltkostnader på uppåt 250 tusen, ärligt talat är det kanske kul med ett fint badrum men i vårt fall tycker jag väl det duger om det är fräscht, det behöver inte se ut som ett medeltida turkiskt badhus.

Vi bytte panna och satsade på pellets. En Effecta220c panna och Ecotec Bioline 20.En stor kostnad men tvungen då vår gamla ctc panna med olja var bortom räddning. Pris på pannan skiljer nog lite beroende på hur mycket man kan själv men jag är inte röris så jag lejde det till pannfirman vilket gjorde det ganska dyrt, nästan 90 tusen. Oavsett vem du frågar kommer du få olika svar på vad för värmesystem som är det bästa. Vissa tycker ved is the shit och andra tycker pelletseldare är galna och värmer hellre med el och ligger på sofflocket. För min del jämförde jag mot oljan som tidigare kostade nånstans runt 40-50 om året och i vårt fall räknar vi med att driften i pellets kommer hamna på c:a 20 tusen + lite service. Dvs en ganska ansenlig besparing men dock förknippad med en del arbete.

I samband med pannarbetet bytte rörmokaren till ny hydrofor och vi installerade även reningsanläggning på vattnet, totalt c:a 35 tusen för det. Ytterligare rörjobb blev när vi upptäckte att alla enrörstermostaterna i värmesystemet läckte. Nya renoveringsventiler fanns, 4 tusen kostade de för 7st + arbete förstås.

Elarbetena har en tendens att bli tokdyra. Jag har låtit elektriker byta elcentral, dra in 3 fas (bra när man kör hyvel/såg mm) samt moderna säkringar och jordfelsbrytare. Det förutom lite andra jobb inom elen kostade 11 tusen. Sånt svider men det är ju nödvändigt. Ska jag leja all el till elektrikern kommer det kosta 25-40tusen i vårt hus. Det är en kostnad jag har väldigt svårt att ta, vet ej hur jag ska lösa det ännu.

Saker och ting i ett gammalt hus har en tendens att "svälla" och då menar jag inte av fukt utan i omfattning. Det man först tror är en liten skada blir fort stor och jag försöker leva efter devisen, "har vi rivit i skiten ska vi laga det bra så vi kan avfärda problemet helt när vi är klara". En del fuskar över och hör sin innersta röst säga: "ähh, det syns inte ändå". Det är säkert ok med det sistnämnda om man orkar leva med att veta att vissa saker är ihopfuskade. Jag hör inte till den kategorin och då blir det oftast dyrare men främst så tar projekten betydligt mer tid i anspråk, speciellt som man gör nästan allt själv.

Tiden är en stor aspekt. Många erfarna renoverare säger att man beräknar sin byggtid så noggrant det går och sen tar men det gånger 2 eller möjligen 3, då hamnar man nära sanningen. För min egen del var jag nog på tok för optimistisk vid starten av alla projekten. Det har gått 9 månader sen vi började med allt och nu ser man ljuset i tunneln (måtte det inte vara tåget). Allt tar längre tid än man någonsin kan föreställa sig, det är kontentan av min mening.

Vi har en del kvar att göra. Värmesystemet på övervåningen ska göras om, ett rum ska delas av till två och där ska sen element sitta i varje rum. Kattvindarna ska bli sovalkover/garderober, el skall dras mm. Slutsumman är dock tack vare mycket eget arbete vettig. Vi kände för huset från ruta ett trots ett vansinnigt risigt yttre (och inre) men det gäller att tro på sig själv och sin förmåga och spotta i nävarna och fixa det som är kasst. Nästa år ska jag göra iordning fasaden och fönster med skrapning och färg. Ersätta dåliga brädor och kanske snickra en ny trapp till dörren på övervåningens dörr på baksidan.

Projekt saknas inte med gamla hus och än så länge somnar man ovaggad på kvällarna... ;.)=

Lycka till med ditt tilltänkta projekt. Har jag och mitt massivt långa inlägg varit otydligt eller kryptiskt, tveka inte att maila eller sänd ett Pm så ska jag försöka förtydliga mig om möjligt :D
 
okej...

fixar oxå till vårat hus. ett 1800 tals hus som blv våldtaget på 1960 talet.
med lite av varje. inte hänt mycket här sedan des. håller nu på o modaniserar huset
igen (våldtar)´. med kök, bad, avlopp, el, golv, mm mm har bytat ut värme system,
reningsverk till avlopp, nytt kök, håller på med badrum. och liger någonstans runt
400-450k.-. kolla på www.linuse.se för bilder....

men avlopp och värme systemhar ätit en hel del av dom pengarna...
 
Oj, tack och vad roligt med så många svar och ideér.

Ja vi har tänkt att lägga bort allt till en byggnadsfirma (totalare) och vi bor i våran lägenhet idag tills det är klart. Vi hyr så vi kan bara säga upp och flytta.

Det som jag är rädd för är om det är värt att lägga ner kanske 1,5-2 miljoner i renovering på ett så gammalt hus? så kanske man köper huset för 1 miljon.Totalt 2,5 till 3 miljoner.

Bjälklaget har väldigt mycket röta och vem vet vad det kostar och byta ett helt bjälklag? jag har hört talas om siffror från 300,000kr till 600,000kr, och blir det verkligen bra om man byter ett helt golv på ett hus? En stor bjälke är så pass dålig i bjälklaget att den har gett vika och huset har sjunkit ner 3-5cm.

Säg att man fixar bjälklaget och 8år senare så visar det säg att även träväggarna bakom putsen har fått röta?

Det är många saker som gör att vi undrar om det verkligen är värt att lägga ner pengarna. Huset är kanon fint så det vore ju underbart om allt gick som man ville :rolleyes:

Huset säljs även med friskrivningsklausul så vi har inget att hämta där. Allt ligger på oss.
 
Hej

Kostnaden är en sak men det finns något annat som jag tänker på (eftersom vi själva håller på och renoverar ett gammalt hus).
Många verkar börja med de "roligaste" jobben dvs de som syns. Vad jag anser att man måste börja med det grundläggande dvs ev fukt, bristande underhåll under många år mm. För vad är det för vits med en fin inredning om inte huset är friskt eller helt enkelt inte "håller".

Hälsar Lena
 
Hur mycket pengar det är värt att lägga på huset är ju såklart beroende på bl.a läget. Att vilja ha allt klart innan man flyttar in tror jag dock medför att man inte hinner få någon bra koll vad som verkligen behöver göras innan man börjar riva i allt. Ska man lämna bort allt jobb blir det kanske billigare och enklare att leta efter ett hus som redan är i bra skick men har man hittat sitt drömhus kanske det är värt lite extra kostnad. Kontakta en besiktningman/byggnadsinjengör med god erfarenhet av byggnadsvård och äldre hus så får du hjälp att bedömma vad som behöver åtgärdas. Hör med antikvarierna på ditt länsmuseum om de vet någon lämplig.
 
Ja, där är jag verkligen enig med aof. Vi vill inte heller bo på en byggarbetsplats, men det tar ju tid med allting om man ska vara någorlunda varsam. Vi har hållit på i närmare två år och huset är långt ifrån ens fritidshus-beboeligt i dagsläget. Å andra sidan har vi inte utgått ifrån att alla ytskikt (till exempel de där treetexskivorna du talar om Byggmästaren) måste bytas ut, och det kommer nog gå betydligt snabbare om man bara spikar för allt med plyfa och gips och byter ut allt. Fast - då har man inget i ett gammalt hus att göra.

Du är rädd för att träväggarna och så vidare ska röta. Röta smittar inte. Om du åtgärdar grunden OCH det som är orsaken till rötan kommer det inte att röta mer. Så tillvida du inte har förorsakat andra problem med dina åtgärder, något som jag tror är alltför vanligt.

Det behöver inte alls bli särskilt dyrt att renovera ett gammalt hus om man är beredd att inte kräva nyskick på precis allting. Och kräver man det, ja, då är det nog lika bra att bygga nytt eller att kanske ge sig på en lite modernare villa. Utgå till exempel inte från att de gamla radiatorerna måste bytas bara för att de är gamla, och det går kanske till och med att tapetsera på de gamla treetexplattorna (de isolerar förresten rätt bra. Köket i vår bagarstuga är tilläggsisolerad med enbart treetex och det är en klar skillnad mellan det och själva bagarstugan i värmeekonomi).
 
Vi bor i ett hus från tidigt 1800-tal i mellersta Skåne som totalrenoverades på 70-talet. Allt är slarvigt gjort och verkar vara utfört enligt devisen "jaja, det syns ju ändå inte". Vår ambition renoveringsmässigt är att försöka använda så mycket naturliga och tidsenliga material som möjligt för att känslan i huset skall bevaras. Det ska ju inte bli en modern villa direkt. Jag håller inte med konichiwa girl när hon säger att Tretex skall bevaras till varje pris. Förvisso är det ett bra material med många fina egenskaper men det är fortfarande ett relativt nytt material, (från 70-talet gissningsvis), men man vill väl ändå kunna saker på väggarna? Frågan är då vad för material man kan använda om man nu inte "får" använda t.ex OSB-skivor.

Nu kom jag lite av ämnet i denna tråden men kort sagt: Jag har upptäckt att det tenderar att bli dyrare att renovera ett hus om man endast skall gå efter tidsenliga material. Tack och lov kan man köpa gammalt byggmaterial bl.a på Blocket och på återvinningscentraler, något jag inte tror att en totalentreprenör tar hänsyn till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.