Hej!
Vi har just påbörjat husbygget och har nu vår första konfliktsituation med hussäljaren. Vi ska bygga ett 2 våningshus med källare och enligt bygglovet måste vi fylla upp runt källaren.
Det här har vi tänkt att göra själva när huset är klart, samt bygga en trätrall runt huset.

Nu står vi där att säljaren säger att det är en förutsättning för snickaren att vi fyller upp runt källaren alt. bygga en trätrall kring huset innan själva husstommen kommer på plats, för att snickarna ska ha någonstans att stå på. Vi hävdar att snickaren kan ta byggnadsställningar till hjälp, men enligt säljaren så kommer vi i så fall stå för detta.

Vet någon vad som gäller?
Enligt husföretagets administrativa föreskrifter står det att entreprenaden är skyldig till att skaffa sig kännedom om samtliga förhållanden som kan påverka anbudsgivningen, samt att tillfälliga konstruktioner som ställningar står snickaren för själv. Nu verkar inte det gälla i och med att enligt bygglovet så ska det vara uppfyllt runt huset. Tacksam för om någon har kännedom hur vi ska gå till väga! Enligt vår KA så ska vi stå på oss, men det är jäkligt svårt när vi nu märker att det här kan bli en aning hetsig konflikt.

Hälsningar Marrex
 
Hemmakatten
Ett bygglov innebär att byggnaden skall påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år. Det betyder alltså inte att ni måste ha detta klart innan.
 
Stå på dig, som tidigare talare sa så är det så att du innan slutintyg kan ges måste fylla ut alt bygga trall. Bygglovet beskriver inte i vilken ordning du skall göra saker bara hur det skall se ut när det är klart.

Glöm inte att du är ansvarig för säkerheten, det kan vara bra att få entreprenaden att skriva en säkerhetsplan, alt att du skriver den och att de skriver på. Men jag antar att kommunen gick igenom det vid byggmötet.
 
Tack för svar! Det är snickaren som kommer att skriva arbetsmiljöplanen, så jag antar att vi får kolla igenom den och se att säkerhetsfrågorna är tydliga.

Vi får även försöka stå på oss, det knepiga är att vi inte får någon dialog med säljaren, utan han påpekar just att innebär en större risk för hantverkarna om vi inte bygger trätrallen, eftersom fallhöjden blir som ett 3-våningshus om inte trätrallen kommer på plats och menar även att ”man bygger inte hus på det här viset, en hantverkare förutsätter att det finns mark att gå på......"
 
Finns det inget avtal så borde det då gå under något praxis. Och jag förmodar att snickaren menar att praxis är om inget annat är avtalat att det skall finnas mark att gå på och i annat fall sätts det byggnadsställningar på kundens bekostnad.

Om det stämmer vet jag inte.
 
kan tillägga att:
För konsument gäller:
1. konsumentlagen
2. avtal
3. praxis

mellan företag.
1. Avtal
2. praxis
3 köplagen
 
Om man ser det lite mer från den praktiska sidan. Hur mycket dyrare blir det för er om ni måste fylla nu istället för senare? Om vi antar att den största kostnaden för utfyllnad är material av lämplig kvalitet och transporter av detta. Så borde det ju bli ungefär samma kostnad om ni gör det nu eller senare?

Samtidigt så uppstår det ju helt klart en extrakostnad för någon (beroende på hur avtalet skall tolkas) om snickaren måste sätta upp mer ställningar. Troligen måste det ju byggas ställning ialla fall, men det blir en extra våning. Och även med en ställning så försvåras snickarens arbete jämfört med om det finns mark att gå på.

Om man försöker se det ur byggarens perspektiv: En förutsättning för att de skall kunna resa huset är ju att det finns en grund att ställa huset på. Det skulle kunna tänkas att man kan hävda att grunden är inte avslutad förrän det är utfyllt runt grunden. I så fall skulle utfyllnaden kunna anses vara en förutsättning för deras åtagande.

Som jag ser det så har ni troligen rätt rent formellt, men samtidigt så kan det vara en äkta överraskning för snickaren att det inte finns mark att gå på. Så praktiskt moraliskt kanske byggaren har rätt. Då säger jag att om det inte är jättestora extrakostnader att göra det nu, så är det dumt att starta en konflikt runt detta.
 
Hemmakatten
Jag kan iofs förstå och hålla med om hempularens argument också.

Vad är anledningen till att ni vill vänta meduppfyllnad? Tänker ni göra allt själva, dränering, matta mot kälalrvägg mm med hjälp av lånad hjälp/maskin? I så fall blir det ju en skillnad i pengar, men hur mycket? Det är ju ganska skönt att inte ha uppgrävt runt hela huset när man flyttar in. Och det är guld värt att ha en snickare som man är på god fot med.

Å andra sidan så borde det vara bra uppgrävt runt om hela huset eftersom man fått plats att mura källaren. Och att sätta en ställning där borde då inte vara något problem.

Att sätta trätrall nu skulle jag aldrig göra. Tänk på hur den trätrallen kommer att se ut när bygget är över med alla byggare som springer på den, alla grejor som gör märken, skitig och ful kommer den att bli.
 
sett ur snickaren perspektiv så känns det som rätt stor skillnad med två våningars fallhöjd jämfört med tre. Kan tom tänka mig att deras säkerhetsregler börjar spöka för dem och kräva säkerhetslinor etc. Sen om marken inte utfylld så kanske den är ojämn, och stenig etc. Förstår faktiskt att de reagerar. Finns det liksom inga speciell skäl så finns det väl ingen anledning att bråka, även om ni skulle ha rätt.
 
Den främsta anledningen var att vi ville bygga trallen (det ska sägas att det är en rätt stor trall som ska på plats) själva i och med att det blir mer än dubbelt så stor kostnad att låta en snickare göra detta, vilket nästan blir ett krav nu, då trallen måste på plats ganska snabbt efter det att källaren är klar och innan husstommen kommer.
Tack för alla kommentarer!
 
Vaaa.. Trallen behöver ni väl inte sätta dit. Det borde räcka med utfyllnaden.
 
Aldrig att jag satt trallen innan huset är på plats. Kommer se fördj... ut efter byggtiden. Som Hemapularen skrev så måste det väl räcka med markfyll.
 
En fördel med att fylla ut nu är att det hinner sätta sig till nästa år när du ska bygga trallen.
 
Nog ska du väl fylla upp runt grunden innan ni ställer dit huset? Det vore väl väldigt konstigt annars. Och nog kan man förstå att snickarna inte vill gå nere i en "vallgrav" när de bygger huset. Det blir ju väldigt mycket svårare.
Men trallen väntar du naturligtvis med tills huset är klart.
 
I
Har aldrig byggt ett hus utan att ha grunden tillfylld före stomresningen. Det är bara att skaffa sig själv besvär eftersom all skit från stomresning och taktäckning annars hamnar i grunden och sen får plockas upp därifrån.


Jag förstår därför inte riktigt problemet? Av vilken anledning vill ni vänta med att göra tillfyllnaden? Har ni inte lagt dränering osv. eller isolerat och putsat sockeln? I annat fall jobbar ni ju bakvänt. Inte minst med tanke på frostrisken i vinter. Tillfyllnaden ger skydd mot tjälnedträngning under sulor och golv. Står det öppet får ni problem.
______________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.