Tjenare!

Stämmer det att man kan koppla PEX med vanliga klämkopplingar om man använder speciell stödhylsa för PEX som tex RBR säljer? Jag ska i dagarna koppla ihop pannrum med boningshus med hjälp av PEXkulvert.

Vilken koppling är att föredra: Beulco eller eventuellt vanlig klämringskoppling med special PEXstödhylsa?


//Warlock
 
Som amatör ska man göra enligt anvisning och därför tycker jag det är självklart att använda en koppling där det uttryckligen står att den kan kombineras med PEX. Beulco 66 är en sådan koppling.
 
Även Vatette kopplingen som Sigro säljer är utryckligen OK för PEX.
 
Tjenare!

Det är naturligtvis så att man som amatör bör inse sin begränsning!!!

Var hittar jag Beulco för 18 mm PEX? Hittar den inte på RBR!


//Warlock
 
hittar du inte på Rinkaby så finns det vattette på Sigro och på byggbo.se kan du beställa på rsk-nr så där finns allt...
 
  • Gilla
Zanka
  • Laddar…
Du kan använda alla slags klämringskopplingar till pex .... huvudsaken är att du har stödhylsa i röret...
OCH att PEX-röret är i samma dimention som cu-rör.....
det finns LK : 16,20,25 mao inte kompatibelt direkt med klmr-koppling
Uponor/Wirsbo : 12,15,17,20,22,28. och där är vissa komplatibla med klmr-kopplingar.......
mvh röris
 
RörBjörnen skrev:
Du kan använda alla slags klämringskopplingar till pex .... huvudsaken är att du har stödhylsa i röret...
OCH att PEX-röret är i samma dimention som cu-rör.....
det finns LK : 16,20,25 mao inte kompatibelt direkt med klmr-koppling
Uponor/Wirsbo : 12,15,17,20,22,28. och där är vissa komplatibla med klmr-kopplingar.......
mvh röris
Exakt så säger alla rörisar och det stämmer rimligtvis också. ;) Men antagligen finns det något undantag som glöms bort och därför tycker jag att vi icke-rörisar ska hålla oss till kopplingar som uttryckligen är avsedda för pex (eller pex och koppar).
 
Sorry för att jag drar upp en gammal tråd. Jag ska dra vatten ut till en köksö, och tänkte jag kunde prova på PEX istället för prisol. Jag har 15 mm koppar i väggen, och behöver en T-koppling för att ansluta PEX-röret.

Är det denna man måste ha? Blir ju otroligt dyrt...
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=247
 
Nej den kan du inte ha. Den har inbyggda stödhylsor för PEX anslutning på samtliga pos. Använd vanlig klämringskoppling för Cu och lösa stödhylsor. Är det mjuka eller halvhårda Cu rör så är det stödhylsa för Cu samt då speciell stödhylsa för PEX. Är egentligen ingen skillnad i kopplingen jämfört med om du enbart hade använt Cu-rör
 
Jupp och då vanliga stödhylsor till Cu-rören om det inte garanterat är hårda rör.
 
Okej, kanon :) Tack för hjälpen!
 
Du behöver väl typ en sådan här: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1345
Men på bilden finns inte alla ingående delar med... Tätningen sker delvis med en gummipackning, dvs inte alls som med enbart kopparrör och klämringskoppling med stödhylsa. Ska se om jag kan hitta bättre bild...
 
Redigerat:
Den här bilden innehåller fler delar: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=918
Det är den fjärde delen från vänster jag menar. Dvs "stödhylsan" är försedd med "hullingar" samt en plan packningsyta. Dessutom krävs en annan mutter eftersom PEX slangen har en annan ytterdiameter, dvs större än Cu rören.

Det är iallafall vad jag har använt, eller finns det fler lösningar?
 
Hmm, okej..?
Den senare länken du skickade var för rör-i-rör, är det vad du har? Jag tänkte inte köra rör-i-rör, utan "enkel" PEX
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.