Jag antar att det är fler än vi som hamnar precis på gränsen för vad ekonomin klarar när/om vi bygger hus. För vår del säger banken att vi får låna 2,3 miljoner. Med en kontantinsats på 100 000 blir alltså vår totala budget på 2,4. Det är också precis där vi hamnar, hur jag än vänder och vrider på det! Då har vi ganska få tillval, men dock de som känns viktiga för oss, t ex centraldammsugare och isolerad övervåning (fast den inte ska inredas på ett antal år), samt ett rejält tilltaget garage!

Jag tycker att om banken har gett oss en gräns så känner de sig tämligen säkra på att vi också kommer att klara det. Min man har dock minst sagt ångest över den stora summan och tvekar :-/.

Vi är helsålda på en tomt som ett byggföretag äger, så en annan leverantör är inget alternativ. Bor vi där får jag 1,4 km till jobbet istället för 4 mil, och det är tack vare det vi har råd att bygga över huvud taget! Andra hus som skulle bli billigare är för små, så det är inte heller ett alternativ.

Vi har fått priset på vårt (omritade) hus och väntar på priset på grunden som vi ska få i mitten på veckan. Så sedan är det dags för ett beslut!

Hur tänker ni?
 
Vilket hus skall ni bygga?
Ja det är alltid svårt det där med hur mycket man törs låna. Som räntorna ser ut idag känns det som man skulle kunna låna en hel del men man måste ändå tänka på vad som händer när räntorna går upp. Jag och min man har räknat på räntor som ligger mellan 5-8 % för att vi ska känna oss säkra. Vi vill max låna 1,6-1,7 MSEK på banken och kommer att lägga några hundratusen kontant.
Sen är det ju ganska väsentligt vart i Sverige man bygger. Att bygga i Stockholmstrakten gör att man trolgen kan låna mer pengar för skulle man vara tvungen att sälja efter kort tid så är chansen större att man får igen pengarna. Själv så kommer vi att bygga i Västmanland i en mindre ort. Om huset vi bygger blir dyrt så kommer vi att få problem den dagen vi vill sälja...

Ha det bra / Anna
 
Vi kommer att bygga ett modifierat Staffansgården från Hjältevadshus på landet utanför Linköping. Husmarknaden är tämligen överhettad här, om än inte som i Stockholm. Men det man har lagt ner får man troligen inte igen vid en försäljning ändå.

Att räntan går upp några procent räknar ju banken med. Frågan där vi är oense, min man och jag, är om man även ska klara andra skräckscenarier, typ arbetslöshet eller långtidssjukskrivningar (fast det inte finns några indikationer)?

Ja, det är ett stort och viktigt beslut :).
 
Läser igenom mitt eget svar och ler åt min formulering : "Vi kommer att bygga...". Jo, mentalt bor jag ju redan där, även om beslutet inte är fattat :D
 
Ja man vill ju klara boendet ekonomiskt om någon skulle bli arbetslös. Själv har vi tänkt att skaffa ett barn till inom snar framtid vilket gör att jag kommer gå hemme med mammapenning mao så kommer inte ekonomin att vara på topp just då, men å andra sidan så kommer jag ej att behöva nyttja bilen i samma utrstäckning som när jag jobbar vilket gör att bensinkostanden per månad blir mindre...
Men hur som helst så bör det inte bli några problem med ekonomin.
Jag tror att vi dagens samhälle är väldigt slösaktiga, Själv är vi urusla på att storhandla vilket gör att varje besök i affären resulterar i en hel del onödiga inköp som man kunnat vara utan. Skulle vi storhandla så skulle våra matkostnader säkrerligen sjunk med 2000 :-/mån. Sen har man ju dom där dagarna som man inte orkar laga mat och köper hämtmat istället. En beparong på ytteligare 1000:-/mån om man lagar maten hemma istället.
Så med lite mer planering och en budget så skulle man kunna spara in en hel del pengar på onödigheter som man istället kan lägga på boendet....

/ Anna
 
Det är ju en fråga om prioriteringar. Vad är det man vill prioritera? Boendet eller annat (såsom bekvämlighet och vardaxslyx, semesterresor och annat) VILL man prioritera?

En räntehöjning på re-fyra procent bör man kunna klara. En långtidssjukskrivning, om än inte två, är ju inte heller helt fel att budgetera med...

Man måste vara lite realistisk, och framför allt överens då det gäller en så här stor investering! Vi hade kommit ganska långt i vår process då vi istället slog tvärtemot och köpte ett "begagnat" hus istället och det har vi INTE ångrat!

Och om man bygger kanske man ska satsa på budgetvarianter så långt man kan, och kanske uppgradera sig om några år. Satsa på sånt man inte KAN ändra på senare. Ett garage kanske går att bygga om några år istället? Och husfabrikanterna brukar vara ganska dyra på garage, kolla in tex. Mellby istället.

Lycka till!!!
 
Så sant! Men jag tycker att vi har slimmat saker och ting rätt rejält. För vår del är det helt otänkbart att vänta med garage! En stor del av anledningen till flytten är att vi vill ha mer biutrymmen, bl a en verkstad. Så vårt garage kommer inte att bli ett garage, utan carport, verkstad och förråd. Vi köper byggsats och monterar själva.

Firman som kommer att ( ;)) göra grunden till vårt hus ska även lämna pris på garagegrunden i veckan. Förhoppningsvis kan vi få ett bra pris eftersom de ju redan är på tomten och jobbar.
 
Att räntan går upp några procent räknar ju banken med. Frågan där vi är oense, min man och jag, är om man även ska klara andra skräckscenarier, typ arbetslöshet eller långtidssjukskrivningar (fast det inte finns några indikationer)?
Ella, vi har ganska exakt samma förutsättningar m a p budget och husleverantör (2,5 MSEK, 200K insats, Hjältevad). Visst har man lite ångest över skräckscenarier - men vågar man inget sitter man fast där man sitter... den dagen, den sorgen (om den dagen nu kommer).

Just nu har vi betydligt mer ångest över markberedning och grund. Enterprenören vinkar för att det blir cnästan dubbelt dyrare än kalkylen :-/

Efter att ha surfat runt på det här forumet är man inte precis :surprised: tyvärr...
 
Vi har också världens ångest hur vi skall göra :-/ Vi har fått världens bästa tomt och hittat vårt drömhus som vi vill bygga.Vår målsättning var att bygga och klara av det utan mer än 2 miljoner i lån.Tyvärr ser det svårt ut när nyckelfärdigthus plus tomtkostnader (anlagd och klar) kommer hamna runt 3.6 miljoner.Det positiva är att banken värderar huset till mellan 4.2-4.4 miljoner men man skall ha råd och leva med.Vi räknar med att hamna på ett lån runt 2.2 miljoner då är bilar och allt inräknat.
 
Vi ska också bygga i Linköpingstrakten, dock inte på landet utan i ett mindre samhälle.

Vi har varit runt och tittat på husvisning på bl.a. Hjältevadshus (i Gällstad-Lundby), Karlsonhus, Smålandsvillan och Vårgårdahus. Vi har kompisar som har byggt LB-hus och Karlsonhus.
De enda hustillverkare vi har valt bort är faktiskt Hjältevadshus för att vi tyckte att det var dyrt jämfört med vad man får för pengarna.

Just nu är det Vårgårdahus som ligger bäst till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.