Håller på att försöka få dit ett Ikea-hörnskåp. Problemet är att hörnet inte är 90 grader, så när bänkskåpen skruvas ihop så blir det det ett jätteglapp mot vägg 4 m bort garanterat. Så vad göra?
 
T
Se upp när du kapar bänkskivan om det är så mycket ur vinkel!
 
Gör som vi, kasta hörnskåpet (eller ännu hellre, köp det inte över huvud taget). Hörnskåp är onda.
 
i mitt hus finns det ingen vinkel som90 grader men det brukar gå ändå. Jag satt ett L kök där ena väggen är ca 4 meter så det verkar vara ungefär som ni. Jag höll på med masonitbitar bakom skåpen hela vägen och fixade och trixade så att det såg rakt ut framifrån. Sen fick ju bänkskivan vara lite ut från väggen längst bort. Detta döljdes dock med kakel och silikon senare så nu syns det inte alls.
 
Jag skulle ändå isolera lite på insidan så jag smällde upp en ny vägg som jag byggde i vinkel med befintlig vägg.

Där det är möjligt att göra på detta sätt så sparar det nog en del tid, iaf där vinkelfelet är avsevärt. Uppåt 4 cm är ju svårt att ta hand om vid själva montaget av köket, iaf för en glad amatör.
 
Problemet verkar löst. Jag tog bort pappen på gipsskivan med stämjärn och tog bort så mycket gips med durofil att det blev hyfsat rät vinkel.
 
Fäst upp ett skåp. Ställ upp alla skåp på bärlisten skruva ihopp dom och justera in. Palla där du måste och skruva fast ordentligt! Inga hörn är 90 grader. Inte ens i nya hus!

Fixar du det inte. Ring en duktig hanverkare! Allt går

Mvh Danny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.