Wizeguy skrev:
Intressant att se att många skriver att transport kostnaderna belastar den som bor på landet MER än den som bor i stan..

Intressant med tanke på att det förmodligen är ganska långt ifrån sanningen!..

För det första så snittar stockholmarna mer mil per år än övriga landet! (trots att ni har pendeltåg, tunnelbana, väl utbyggd busstrafik osv osv)

Sen har vi på "landet" inga biltullar, inga parkeringsavgifter, inga köer. Vi har BETYDLIGT! mycket lägre försäkringar på fordon osv osv..
Jag skulle gärna vilja se statistiken på att medelstockholmaren snittar fler mil än landsbygdsbon - det tror jag nämligen inte en seukd på. Argumentationen ovan om att miljöbelastningen kan vara större - eller iaf ÄR större per mil det köper jag - men felr mil tror jag inte på om du inte har en källa faktiskt !

Även om man skulle pendla med bil varje dag (vilket långt ifrån alla stockholmare gör, även om det är för många jämfört med hur många som egentligen skulle kunna skippa bilen) genom stan (vilket också det är relativ ovanligt) så handlar det om max 3-5 mil mellan bostad-arbete. På landet är väl denna sträcka snarare regel än undantag !???

Sen att man inte på landet har biltullar, höga P-avgifter osv är jätteskönt :)
Men som sagt bor man strax utanför stan (stockhoms innerstad har inte mer än ett par hundra tusen innvånader, stor-stockholm ligger på nästan 15 miljoner nu) så behöver man i de flesta fall inte lida av tullar, och p avgifter. Även försäkringarna kan vara ngt billigare (beroende på ort). Och om man då INTE använder bilen till pendling så slipper man köer och p-avgifter också.

Jag pendlar varje dag till jobbet (ca 1 mil enkel) med pendel + apostlahästar. Det tar 25 min dtd - och är förvisso ibland struligt (pendeln är inte alltid på tid om man säger så) men funkar generellt mkt bra.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Men som sagt bor man strax utanför stan (stockhoms innerstad har inte mer än ett par hundra tusen innvånader, stor-stockholm ligger på nästan 15 miljoner nu) så behöver man i de flesta fall inte lida av tullar, och p avgifter. Ä
/K
Nog för att jag är nyvaken - men om det bor 9 millioner i sverige, varav ett par hundratusen i stockholm, och 15 MILLIONER i storstockholm - då förstår jag att det gnälls från landsbyggden - dom är ju negativa!!! (9 000 000 - 100 000 - 15 000 000 = - 5 900 00 stycken närmare bestämt)

:rolleyes:
 
imported_Anders_S skrev:
Sen känner JAG till fler som säger tvärtom, att bo med skogen som granne på vintern är ångestframkallande pga av mörkret, inga gatlyktor och man ser inga människor. Jag skulle personligen inte ha nåt problem med det av just den anledningen men många känner så.
Sen inbrottet har jag gärna grannar nära inpå. :(
 
Enda gången jag blivit bestulen var i stan. Känner mej otroligt trygg på landet trots 5 km till grannar, brevlådan och gatlyktan.

Nej förresten - det finns ingen gatlykta.

Men man kan se Jupiters månar från gårdsplan.
 
Tryggheten är väl sett till folkmängden ganska lika skulle jag tro. Det bråkas och slåss en hel del på vischan med. Det är inte bara i städerna. Självklart händer mer per kvm i Storstan ( haha, jag skrev inte Sthlm )än på landet men per capita tror jag det är ganska lika. har absolut ingen forskning att stödja mig på men jag chansar på att det är så.

Inbrott är inget stadsfenomen men orsakerna till dem samt vad som stjäls kan nog skilja sig åt. Här på landet går det numera inte att parkera ett enda fordon i skogen med full tank. Som amen i kyrkan är det slangat på morgonen så de flesta köper diesel på dunk och har inte mer med sig än vad som går åt under dagen.

För ett halvår sen var en granne hjälpsam åt en kille i en gammal risig Volvo...han drog upp honom ur diket. Grabben drog direkt till andra sidan byn och smackade ut en ruta hos en annan granne. Snyggt tack för hjälpen..
 
Angelven skrev:
Nog för att jag är nyvaken - men om det bor 9 millioner i sverige, varav ett par hundratusen i stockholm, och 15 MILLIONER i storstockholm - då förstår jag att det gnälls från landsbyggden - dom är ju negativa!!! (9 000 000 - 100 000 - 15 000 000 = - 5 900 00 stycken närmare bestämt)
Antingen det, eller så glömde han ett kommatecken. 1,5 miljoner är rätt storleksordning.
 
klaskarlsson skrev:
Jag skulle gärna vilja se statistiken på att medelstockholmaren snittar fler mil än landsbygdsbon - det tror jag nämligen inte en seukd på. Argumentationen ovan om att miljöbelastningen kan vara större - eller iaf ÄR större per mil det köper jag - men felr mil tror jag inte på om du inte har en källa faktiskt !

/K
http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article273711.ab
iofs från 2005..
 
Aftonbladet redovisar statistik per bil, inte per invånare.
 
-MH- skrev:
Aftonbladet redovisar statistik per bil, inte per invånare.
sorry.. my bad..

Men oavsett så skillde det inte mycket...
 
En annan talande statisik är följande: http://www.regionfakta.com/GemensamDynamiskPresentation.aspx?id=456

Stockholm har i särklass minst bilar i trafik per 1000 invånare (403).

Här i glesbygden (Gotland) har vi 558. Jag har tre. Och, jo, det behövs faktiskt en extra bil om man inte vill sitta hemma när ett fordon är på service. Inte för att man skulle komma hem, eftersom det inte finns kollektivtrafik, eller ens Taxi för den delen, men i alla fall.
 
Friskt luft, fågelsång, tystnaden...

Själv bor jag på landet men jobbar inne i stan.

Har därmed fått lite av båda.
 
Bilverkstad med lånebil låter som en hit på Gotland. Man borde kunna lägga på 2-3 tusen per service. :)
 
mycke_nu skrev:
En annan talande statisik är följande: [länk]

Stockholm har i särklass minst bilar i trafik per 1000 invånare (403).

Här i glesbygden (Gotland) har vi 558. Jag har tre. Och, jo, det behövs faktiskt en extra bil om man inte vill sitta hemma när ett fordon är på service. Inte för att man skulle komma hem, eftersom det inte finns kollektivtrafik, eller ens Taxi för den delen, men i alla fall.
Det är väl iofs en myt att det finns kollektivtrafik i Stockholm - sist jag skulle hem efter att ha dumpat bilen på Peugeot i Kista befann jag mig efter 2 timmar 2 mil hemifrån fortfarande (av 4.5 mil totalt) och ringde och bad sambon hämta, för innan nästa kollektiva transport behagade avfärda skulle jag hunnit svulla mig stinn på det goda fikabrödet på lokala Cafeet...

Det är bara att ge sig till vilken pendeltågstation som helst vintertid och se om det kommer ett tåg - det sägs att de existerar, men de flesta väntar förgäves (förra året hade SL 3600 inställda pendeltågsavgångar - ni kan ju roa er med att räkna ut hur många per dag det är ;-) )

Taxi har vi inte heller - de brukar asgarva och bränna iväg när jag berättar vart jag skall....
 
ps. Har 2 bilar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.