12 837 läst · 12 svar
13k läst
12 svar
Hur tjock isolering behövs i garaget?
Garaget ska förstås även fungera som verkstad och hålla minst 18[sup]o[/sup]C för en Bohusvinter (Alltså inte speciellt kall, men blåsig...).
Vattenburen golvvärme ingjuten i plattan.
Jag hade nog tänkt ha 300mm under plattan, men väggar och tak?
Jag tjuvsneglade lite på de här byggsatserna som finns.
De har ofta 95mm i väggarna och 120mm i tak!
Det låter ynkligt enligt min ringa uppfattning i dessa sammanhang.
Räcker verkligen det?
Vattenburen golvvärme ingjuten i plattan.
Jag hade nog tänkt ha 300mm under plattan, men väggar och tak?
Jag tjuvsneglade lite på de här byggsatserna som finns.
De har ofta 95mm i väggarna och 120mm i tak!
Det låter ynkligt enligt min ringa uppfattning i dessa sammanhang.
Räcker verkligen det?
Har gips något k-värde att tala om?
Jag har aldrig reflekterat över att gipsskivorna också kanske isolerar!
Fast jag hade nog tänkt använda spånskivor. Ger det samma effekt?
Jag har aldrig reflekterat över att gipsskivorna också kanske isolerar!
Fast jag hade nog tänkt använda spånskivor. Ger det samma effekt?
Ja, ett eller två yttre skikt gips är förstås inte fel ur brandskyddssynpunkt.
Men något rejält får det allt vara innanför så att man inte får ett stort hål så fort man törnar emot.
Bra att kunna skruva upp grejer med utan att använda specialplugg...
Men något rejält får det allt vara innanför så att man inte får ett stort hål så fort man törnar emot.
Bra att kunna skruva upp grejer med utan att använda specialplugg...
själv rollade jag gipsen i garaget med 2komp lack
fick "lite" över av det som man rollar sist på golvet
bröt det med nån gulaktig tub jag hittade (avsedd för plastfasadfärg)
och jädrans va stark och tålig yta det blev
o rätt så snyggt
blev säkert plastfilm på båda sidor om gipset, men ..?
fick "lite" över av det som man rollar sist på golvet
bröt det med nån gulaktig tub jag hittade (avsedd för plastfasadfärg)
och jädrans va stark och tålig yta det blev
o rätt så snyggt
blev säkert plastfilm på båda sidor om gipset, men ..?
Jo, det var just det jag lurade på!CarMan skrev:
Varför köra mindre isolering i ett garage som ska hållas varmt?
Energin är visserligen i det närmaste gratis, (bortsett från arbetsinsaten och lite driftskostnader för klyv, kap och diesel) men bara för det behöver man ju inte elda för kråkan!
Känns ju helt meningslöst.
Det var inte lite det!toysoldier skrev:
Efter lite fundering och informationsinsamling ska jag nog köra 120+45 i väggarna och c:a 300 lösull i taket.
Plattan 300.
Så får det bli.
Och faktum är att det blir klart mycket mer än vad jag har i den gamla kåken ändå ;D
Min tanke är kanske udda.
Man bygger ju en kåk för att bo i så länge babianerna är små....
Då kan man väl försöka göra det så energisnålt som möjligt. ???
Och vem vet, när de omdiskuterade energideklarationerna fått full effekt kanske jag får ett högre försäljningspris den dag det är dags att sälja...?
Man bygger ju en kåk för att bo i så länge babianerna är små....
Då kan man väl försöka göra det så energisnålt som möjligt. ???
Och vem vet, när de omdiskuterade energideklarationerna fått full effekt kanske jag får ett högre försäljningspris den dag det är dags att sälja...?
det kan vara att ta i i Bohuslän för ett garage
om man bara använder garaget för att snickra och mecka i nuochdå
ty man brassar snabbt upp tempen när man skall vara där med tex ett elelement
(jag her ej ens räknat på mitt eget garage men jag har ca som nu föreslagits, men en jätteotät (50mm Gullfigber, inga tätningslister) stor port/dörr och en dåligt isolerad sidodörr och håller 40 m2 2,5m i tak i smällkallaste perioden i 08-omr 5-10 C med ca 600 W och har (tyvärr pga höjdbegr) endast 50mm skum under betongplattan, Förrådet 12 m2 i ändan av garaget håller över 20 C samma tid med 250 W. Att det kan vara så låg förbrukning har troligen att göra med värmelagring i byggnad och skrot, ty när jag är i G, ibland, så brassar jag med 2 kW till)
ville med mitt ex visa vad som är "ekonomisk" isolertjocklek för ett hobbygarage
och som läsare sett så är jag normalt den som normalt förordar och anser att det går att räkna hem en tjockare isolering än vad dom flesta gör
som sagts - satsa på en bra port/dörr
och var extra noga med att få till bra vindtäthet ty drag igenom isolering sätter vilka tjocklekar som helst ur spel
om man bara använder garaget för att snickra och mecka i nuochdå
ty man brassar snabbt upp tempen när man skall vara där med tex ett elelement
(jag her ej ens räknat på mitt eget garage men jag har ca som nu föreslagits, men en jätteotät (50mm Gullfigber, inga tätningslister) stor port/dörr och en dåligt isolerad sidodörr och håller 40 m2 2,5m i tak i smällkallaste perioden i 08-omr 5-10 C med ca 600 W och har (tyvärr pga höjdbegr) endast 50mm skum under betongplattan, Förrådet 12 m2 i ändan av garaget håller över 20 C samma tid med 250 W. Att det kan vara så låg förbrukning har troligen att göra med värmelagring i byggnad och skrot, ty när jag är i G, ibland, så brassar jag med 2 kW till)
ville med mitt ex visa vad som är "ekonomisk" isolertjocklek för ett hobbygarage
och som läsare sett så är jag normalt den som normalt förordar och anser att det går att räkna hem en tjockare isolering än vad dom flesta gör
som sagts - satsa på en bra port/dörr
och var extra noga med att få till bra vindtäthet ty drag igenom isolering sätter vilka tjocklekar som helst ur spel
Produkter som diskuteras i tråden