nu har vi äntligen kommit fram till att vi skall köpa kombipanna ved o pellets....har kollat lite runt nu medan sonen sover men finns många företag som erbjuder faktist kombipannor....
vad e det man skall tänka på när man vill köpa panna?
jag e nybörjare i det hela med uppvärmning o liknande....husägare för 3 månader sedan...
tacksam för hjälp....!!!!
 
Jag skulle direkt avråda köp av kombipanna då dessa inte är bra på varken pellets/ved, Den är desutom lika dyr som en bra vedpanna som går stoppa in pelletsbrännare i o acktank måste du ha hursom helst vilket gör det ändå dyrare..
Kombipannorna har oftast bara utrymme för 40-50 l o en effekt på ca 20 kW, Dom har inte så bra verkningsgrad heller (ca 50-60% enligt äfab) mot moderna pelletspannors 85% i årsverkningsgrad..

Frågan är hur din tänkta uppvärmning ska ske, Mest ved/pellets??
Har svårt att få ihop det ekonomiskt med ett system som är rätt bra för båda alternativen..
 
vi tänkte elda mest med ved men tanken med kombipannan var att om i fall vi inte hinner eller kan skafa ved då e det bara att köpa pellets istället.tycker du verkligen att det va en dålig ide´?
vad rek. du då?
:)
 
Lite frågor...
Vad får det kosta?
Hur mycket plats har ni för ett pannrum?
Hur mycket plats har ni för ved?
Hur stor yta ska ni värma och hur bra isolerat är det?
Hur mycket vill ni arbeta för eran värme?
Vi satt i samma tankar som ni för ett år sedan, man får läsa mycket.
 
Det finns moderna "rena" vedpannor som kan fås med uttag för pelletsbrännare.
(Tex Calmar V65). I andra pannor kan man ofta sätta en pelletsbrännare i "askluckan" nertill. Dock är dessa pannor nog inte anpassade för uppåtbrinnande pelletsbrännare och man kan behöva koppla pannans fläkt så den styrs från pelletsbrännaren, ev ta ut en del roster/keramik för att få det att funka bra..

En ren pelletspanna är att föredra om man eldar mkt pellets, den är i princip byggd som en gammal överförbrännningspanna ("oljepanna") , där man kan ha en uppåtbrinnande pelletsbrännare längst ned . En ren pelletspanna kommer att förbruka mindre pellets än en vedpanneanläggning med inkopplad extra pelletsbrännare. Frågan är hur ofta pellets skulle vara aktuellt, kanske en elpatron som backup i alla fall blir enklare och billigare i längden om man eldar mycket ved...
(Är man bortrest och inte kan elda, kan man sätta ner värmen i huset på 10 grader och klara sig på 1-3kW el inkopplat.)
 
Vedsol har en ny kombipanna för just ved och pellets.

MEN man ska inte bara stirra sig blind på att el är dyrt. För att få igen pengarna du investerar i pellets ska du elda ett antal ton pellets. Troligen bättre att lägga pengarna på en riktig vedanläggning så att du kan åka bort en vecka utan att elpatronen går igång...
 
vi tänkte lägga max. 40.000 kr
tänkte använda förrådet som e tillbyggt till huset som e ca. 18 kvm
plats har vi där o utomhus oxå till ved
vi skall värma ca. 300 kvm som e i dagsläget ganska dåligt isolerat men det fixar vi så fort våren kommer ( jobbar i byggbranchen)
att jobba lite för värmen e det inte så stort problem
vilken panna köpte ni ?
 
H
Men för att värma 300 kvm räcker väl ingen kombipanna, inte ens någon av de moderna. Du måste väl ha minst en 50 kW vedpanna för att det ska vara någon mening. 40-50 kW panna är vad man använder till en vanlig villa och du har nästan dubbla ytan!
40000 räcker knappast till en 30 kW panna en gång och sedan ska du till med tankar, rör, ventiler, laddomat, kulvert, expansionskärl mm. + installationskostnad. Räkna med minst 80000 innan allt är installerat.
För 40000 kan du däremot få ett lågbudget pelletssystem installerat. Mycket beror ju på hur stor din framtida enegiförbrukning kommer att bli.
 
Staffans2000
28530skr. för en Orlan60kv.
Men inte ens med den pannan räcker det med 40000 för hela systemet. Kort och gott: när du väljer din panna, fasna inte per automatik för kända svenska märken utan se på hela utbudet annars KAN det stå dig dyrt.

Staffan
 
jag har läst lite på orlans hemsidan.ett paket som skulle passa för vårt hus e på 88.000 kr + moms. = 110.000 kr utan installering.e det inte bättre då att köpa ctc eller nån annans svens panna?problemet e att jag e lite osäker när det gäller utländska saker.
man hör så mycket nuförtiden.
har ni kanske efarenhet om orlans pannor?
 
editta2990 skrev:
jag har läst lite på orlans hemsidan.ett paket som skulle passa för vårt hus e på 88.000 kr + moms. = 110.000 kr utan installering.e det inte bättre då att köpa ctc eller nån annans svens panna?problemet e att jag e lite osäker när det gäller utländska saker.
man hör så mycket nuförtiden.
har ni kanske efarenhet om orlans pannor?
Det låter dyrt.Vad är det för saker i det paketet?
Lägg ut lite offert förfrågningar så ser du ett ungefärligt pris inkl installation
 
Är det inte 88000kr inklusive moms?
För priset för 60kW pannan är ju priset 28530kr inklusive moms annars tar dom väldigt bra betalt för tankar och laddomat mm.
 
Du hittar iaf ingen så stor panna till det priset om du skall ha en svensk panna.
Tom en 30kWs panna som är svensk eller iaf nordisk kostar mera.
Orlan verkar rätta till de flesta nackdelar som dom hade förut typ låg laddtemp (80°C nu 97°C), primärluften skall också vara ändrad för att undvika övertändning.
Nu har inte jag någon orlan panna men jag tycker att dom verkar vara prisvärda.
Skulle jag köpa en ny panna så skulle jag till största delen kolla på priset några procent hit eller dit i verkningsgrad så märks ändå ingen skillnad i vedförbrukning (iosf skall orlan ha 91% verkgrad), ved volymen som pannan kan ta är det viktiga det är den som bestämmer hur ofta eller sällan du behöver besöka pannrummet.
Det finns ett enkelt räknesätt ni kan ta till för att se skillnaderna på olika pannor man kan räkna att man av 1liter inlagd ved får ut ca 1kWh, för att värma 1000l vatten 50°C förbrukar man 58kWh = ca 58liter ved.
Så en orlan 60kWmed 310liters ved utrymme skall då värma drygt 5000liter stor acktank på ett ilägg.
Det betyder att på ett ilägg så har ni producerat ca290kWh detta delat med dygnets timmar = 12kWh per timme kan huset förbruka om ni skall klara er ett dygn mellan eldningarna det betyder att de flesta hus klarar sig med en sådan tank i 24h.
 
editta2990 skrev:
vi tänkte elda mest med ved men tanken med kombipannan var att om i fall vi inte hinner eller kan skafa ved då e det bara att köpa pellets istället.tycker du verkligen att det va en dålig ide´?
vad rek. du då?
:)
Såg nu vilken storlek på hus du hade o då kan jag direkt säga att du inte ska köpa en kombipanna..

Fundera el kolla upp så ni vet att ni alltid kan få tag på ved till hyfsat pris, Är ni osäker på tillgång/tid till veden så köp en pelletspanna direkt annars bör ni köpa en ordentlig vedpanna med vedutrymme på minst 150 l typ calmar v65 men gärna större o en acktank på iaf 5000 liter... En tank på 5000 l får ni elda istort sätt ett helt dygn med en kombipanna utan uttag från tanken innan den är varm (ca 10 ilägg) medans en riktig panna klarar det på 1-2 ilägg beroende på eldstad..
 
jag e jättetacksam för tippset...kollat upp den calmar pannan .....det ser bra ut :))
när jag var lite då eldade vi med ved o brikett ....kommer ihåg att vi hade en sådan expan...blabla på vinden o sen var det bra....men nuförtiden funkar et inte så....min fråga e varför köper man acktankar till pannan?
o hur får man varmvatte till bad o kök ?måste man köpa en varvattenberedare då som går på el?

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.