hej allihopa, första inlägget för mig!

Jag ska isolera tankarna till pannan innan hösten kommer, och hur ska jag göra?
hade ngn fundering att ha isolering i samma material som ett liggunderlag, fast tjockare.
och sen lägga dit ngn plastfilm som ett hölje kring detta.

Men jag vette fasen hur jag ska göra.
Hur har ni gjort?

 
Min acktank (500l, ansluten till en VP) är redan isolerad, och dom förluster som finns värmer ändå bara upp huset så det gör inget. Men du kanske har tankarna kopplade till en vedpanna och då är det ju lite andra förutsättningar.

Jag gissar att vanlig stenull/glasull är lämpliga material för detta. Finns ju isolering på rulle, lätt att skära till rätt längder. Lägg dubbla lager ovan på tanken, där är förlusterna som störst.
 
Vedpanna och dessutom i källaren och där gör värmen ingen nytta.

 
I ett pannrum bör man nog använda brandsäkra material. Det utesluter nog alla plastmaterial.
 
Eld skrev:
I ett pannrum bör man nog använda brandsäkra material. Det utesluter nog alla plastmaterial.
Många lager eternit? ;D
 
Eld skrev:
I ett pannrum bör man nog använda brandsäkra material. Det utesluter nog alla plastmaterial.
Min tanke var att isoleringen ska se ut som isoleringsrör gör...

och ngt måste man ju använda..
 
Stenull?
 
hej! tänk bara på att isolera tillräckligt även om spillvärmen kommer huset tillgodo, bättre o tätare isolering utan glipor gör en bättre skiktning. hörde att tex värmebaronens tankar med 5 cm gullfiber skulle motsvara av en yttervägg med 3 cm gullfiber!
 
isolerar riktigt du har väl dessutom varmvattnet från tanken!?
gärna 200 mm isolering, måste nog till något mjukt tex isoleringsmattor.... kanske stenull med "hönsnät" på så det är lätt att naja ihop... eller så får du offra hängslena... nåt måste ju hålla ihop skiten.... superviktigt... annars för du ventilerad luftspalt mellen tanken o isoleringen det blir inge bra!!!
en kompis byggde in allt i en låda sen.... riktigt antagande du måste ha tjockare isolering ju större tempslkillnaden är för att få samma energiförlust....
 
Jag har funderat lite på vilket material man skall använda till isolering och vad som kan bli den hållbaraste infästningen.
Vad tror ni om att fästa hönsnät mot och runt hela tanken ihopnajat så att det blir riktigt stadigt precis som en bur där nätet på ovansidan bär vikten av isoleringen. Utanpå detta lägger man ett lager stenull (10cm) kant i kant runt hela tanken. Isoleringen fästs med ståltråd som spänns runt tanken. Hönsnätet borde redan nu hjälpa till att hålla isoleringen på plats utan kasrisk. Sedan lägger man ett lager stenull till på toppen och och till sist, ett nytt lager stenull (10cm till) runt tanken med förskjuten skarv. För att hålla detta på plats tas både ståltråd och långa remsor hönsnät. Man får då 20 cm isolering på sidorna och under tanken och 30 cm på toppen. Räcker detta?
 
Om du eldar med ved så och du vill ha låga förluster så bör du ha minst 20 cm stenull på sidorna och 30-40 cm på toppen. Botten är mindre viktig att isolera eftersom det kallaste vattnet samlas där. Om man eldar med ved så har man ju runt 90 gradigt vatten i tanken när den är nyladdad. Eftersom man får större förluster ju hetare vattnet är så behövs det ganska mycket isolering om man inte vill att det ska läcka värme.

Ett alternativ är att bygga en låda/burk runt tanken och fylla den med lösull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.