Hej!

Är på jakt efter hus.
Har ett hus i sikte.
I faktabladet på huset, står det ingen info om grundläggning, grundmur, så jag vet inte vad det är, gissar på betong. Anmärkningar på grund är:
fukt i bottenplatta.
Omdränerat 1985 med platonplatta
Under övrigt står det också laga och måla grunden... om dem bott kvar

Vad innebär detta?
Hur stort arbete handlar detta om, info från mäklare är att man bör dränera huset på två sidor, huset står i en delvis sluttning, så två sidor av källare är under mark.
huset är byggt 1943

I övrigt så är tak o fasad läge att fixa också. utg.pris 595 000kr, vilket är hyfsat billigt, andra hus ligger på 900 000 och uppåt. Värt att satsa på?

tacksam för alla tips om husgrund, dränering och husköp..

Mvh Maja
 
När man dränerar om så brukar man göra det runt om, inte bara 2 sidor. Visst kan man det men det är snik varianten och jag tror inte att det är lika bra eller enkelt att få det bra. Billigare blir det jue.

20 år höll det dessutom.. låter lite lite, tycker jag..

Dräneringen kostar beroende på hur man gör men ca 2000-2500:- löpmetern (dvs runt huset). Gör man det själv kommer man mycket billigare undan. Dock så tar det ju längre tid. Lejer man bort det så är det klart på en vecka. Gör man det själv så tar det oftast nån månad innan det är klart. Beroende på hur många överraskningar man stöter på.
Jag fick offerter på ca 150.tusen kr. Gjorde det själv för strax under 40 tusen. Jag har ett hus på 110Kvm (en plan).

Laga grunden, låter som om det skulle vara putsläpp i källaren kanske? Det är ingen större fara med. Man putsar upp & målar med färg som andas.

Byta tak, om du gör det själv kanske 15-20 tusen. Lejer du bort det så går det säkert på 40-70 tusen kanske mer, beroende på hur det ser ut.

Fasaden, ska den bytas kanske det är läge att tilläggisolera medans du ändå håller på. Det skulle i allfall jag göra. Dock blir det ju en dyrare engångs kostnad & lite mera komplicerat. Svårt att säga vad detta kan kosta.
 
tackar för info!

så bottenplattan är det som är runt om.. jag behöver alltså inte göra något med "golvet" i källaren?
Huset är inte så stort 65kvm,inte mätt runt om..
20år lite... vad ska man räkna med för livslängd?

Är lika bra att göra alla sidor, tyckte det lät lite udda, de två sidorna är väl minst jobb med att gräva upp :)

Har läst i andra trådar att man ska leda bort vattnet ovanför huset.
Hur gör man det?

Så när du gjorde dräneringen själv, hyrde du grävmaskin då? Isodrän är bättre än platonplatta, har jag fått tips om, är det så?

taket står det inte så mycket info om, men mäklaren sa att det är hängtegel på huset, är det ett bra tak eller ska man välja något annat?
 
Risken med golvet i källaren är ju att Radon kan smita upp den vägen om det är sprickor i betongen. Så de kan man knacka upp lite = göra dem större och fylla i med ny betong.
Där efter kan man om man vill kackla eller måla med färg som andas eller bara ha en helt vanlig källare.
Dräneringens livslängd, tja gör man det i dag funkar det nog i 40 år. Men det beror på en massa saker. Hur fuktig marken är vad man har för mark = lera, sand osv..

Hängtegel, brukar även kallas spiktegel. Borde vara fasaden. Det är sådana fall "fusk" tegel. Det ser ut som riktigt tegel. Men egentligen så är det 50mm tjocka plattor som man spikar upp på väggen, en efter en. Igen dålig fasad egentligen underhållsfri och det är ju alltid skönt. Jag har själv spiktegel på mitt hus sedan 1967 och man har inte bytt en enda platta under den tiden.

Kolla på taket. lyft på pannorna åt söder och kolla på takpappen. Den ska vara hel och inte trasig. Den ska också vara svart & inte grå. I söder så lyser solen som mest & där slits taket som mest. Det ska även finnas läkt som takpannorna ska ligga på, ligger takpannorna på pappen så bör man lägga om taket. Är läkten rutten bör den bytas ut.

Leda bort vattnet. Det avser stuprören. Ganska ofta så rinner vattnet rakt ner på marken vid husgrunden. En hel del av det vattnet rinner ner mot huset & in... Lösningen är att man leder bort det vattnet i från huset. Man kan ta vanliga rör (gråa) och sätta på stuprören med fall bort i från huset till en början. Sedan kan man i vissa fall gräva ner dem i jorden och låta rörets ände sluta i en stenkista, dike, eller ner för en sluttning.

Jag tog hit en Grävmaskin som grävde runt & jag stod i gropen (i leran) och skottade när det behövdes och var ögonen i gropen. Detta samt bortforsling av jord (2 lass), samt 1 lass grus, och lite annat gick väl på 23 tusen. Jag hade berg på en del av huset vilket gjorde det svårt att gräva & komma fram. Annars hade jag nog (eventuellt) hyrt en maskin. Dock bör man vara 2 pers En i maskin o en i gropen

Isodrän metoden vs platonmattan. Det är en svår fråga att svara på. Mitt bästa tips är att du kollar upp bägge metoderna (bägge fungerar utmärkt). Och väljer där efter. Isodrän metoden är nog dyrare.

Jag valde Pordrän (alltså Isodrän metoden, bara ett annat märke).
 
Hängtegel är nog snarare ngn sorts "Marmoroc", dvs plattor som sitter på en bakomliggande metallställning.
Minst lika bra som spiktegel.
 
Det står att fasad är tegeimitation och enligt mäklaren är det hängtegel på taket.
Missförstod jag nu, men hängtegel som fasad??
på bild ser det ut som vanliga tegelplattor på taket.

Det var det hus jag mailade dig om, anaitis
har fortfarande inte fått komma på visning, mäklaren har mkt att göra, jag är ensam intresserad..
 
OK!
Tyckte väl det var ngt bekant med beskrivningen.
Har du inte varit dit på egen hand o snokat lite?
 
ja, jag har åkt dit, men ser inte så bra från vägen.. taket syns inte så mycket, ser ut som tegel... upp på tomten vågar jag inte, så fasaden vet jag inte heller..
mest sur över att mäklaren inte hör av sig.. så man får gå o kolla om det är intressant eller inte, klart, intressant är det, men hur intressant...?
 
Har haft ett hus från 47 och du ska nog kolla lite med plattan. Det är oftast inte en gjuten platta i dagens mening utan strängar med sten som sedan gjutits fasts som en ram, på denna "ram" muras sedan källasväggar upp. Därefter så ordnades det med skärven och planades till inne i källaren, på denna ordnade yta gjöts det sedan ett källargolv. Detta golv är ofta bara 5-10 cm tjockt och då kan fukt tränga upp. Vidare gör detta att avloppsrör inte ligger till fullo ingjutna i plattan.
 
På beskrivningen låter det som att huset ligger meden sluttning mot huset på 2 sidor, och att det är dessa sidor man rekonderar dränering av.

Det är skumt att dräneringen från -85 redan är dålig. Det skulle kunna betyda att det inte går att komma åt ordentligt med dräneringsrör. Ofta kan det vara så att huset ligger för nära en bergknalle under marken så att man inte kommer åt att gräva överallt.
 
Håller med alla som tyckt att det är något konstigt att dräneringen inte är ok om den är rätt utförd -85. Att det inte går att komma intill med dränslang går ju att ordna relativt lätt med demex eller annan smyg dynamit.. Men det som kanske är viktigast ändå är ju hur kommer vattet bort från huset? Finns dagvatten eller är det en stenkista, vattnet måste vidare bort från huset. Det kan ju vara en orsak till att dräneringen inte fungerar, vattnet står still runt huset även med ny dränering.
 
Det är ägarens egna notering, om att det finns misstanke vid brist/fel med dränering o fukt. Hon har skrivit "fukt i bottenplattan i källaren" Nuvarande ägare har bott i huset sen 2005, det är ju inte så länge.

kan mycket väl vara ett berg som ligger bakom huset, då bakomliggande hus står högre upp.. finns i övrigt inte mycket plats mellan kulle och huset, 2-4m (baksidan av huset, ser inte så långt upp)

Står inget alls om varken grunden eller tak eller ventilation i papper.
Har sökt mäklaren som ska höra av sig igen, o igen o igen.. ringt o sökt henne idag igen... Vill gärna titta närmare på huset och se om det är intressant. finns ingen planritning eller bilder på sidan mot kullen heller så vet inte hur det ser ut. Knapphändig info helt enkelt, nått döljer sig i källaren men vad..

Var också ute och "smög på huset", grunden ser inte ut som vanlig puts, utan slags plattor, plana (litet plastigt) på ena sidan av huset är det vanligt, där har putsen släppt nästan mer eller mindre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.