::) hej

Är det någon som byggt ett Vallsjöhus ?

Man får ett mycket trevligt bemötande hos dem, i alla fall i startläget. Håller på att kolla priser med dem.
Det är tydligen en ganska ny ägare där så det vore intressant att veta om någon har erfarenheter av dem.
 
Inte ännu. Men snart.

Kan bekräfta att de är trevliga att ha och göra med. Deras priser tycker vi är helt ok.
Man ska vara väldigt noggran med att kontrollera alla papper/kontrakt man får av dem för administration/pappersarbete är inte deras starkaste sida. Men det ska man i och för sig alltid vara...

Våra blivande grannar bygger också Vallsjöhus och de har kommit lite längre. Deras hus är rest och de håller på med inredningsarbetena. Ännu så länge verkar de vara nöjda med sitt husköp.
 
Var bygger ni någonstans och vilken modell, vi är intresserade av Vallsjö 134.
 
Vi bygger utanför Knivsta, mitt emellan Arlanda och Uppsala. Huset har vi "ritat själva" och ingår alltså inte bland Vallsjöhus standardmodeller.
 
Hej!
Har ni bra erfarenhet av Vallsjö? Vi planerar att bygga u Stockhom och har fått en offert på entrepenaden från en kille i Knivsta som hetter Leif Karlsson KGB. Använder ni honom eller har ni egna hant erkare? Häls Katrin
 
Mestadels bra erfarenheter av Vallsjöhus ännu så länge. Det vi är mindre nöjda med är pappersarbetet och kommunikationen.
Vissa av papperna som vi skulle skriva under fick de göra om för att det fanns fel i dem. Exempelvis fick de göra om köpeavtalet tre gånger innan vi ville skriva på det. Som alltid ska man lusläsa alla papper innan man skriver på dem och inte lita på att säljaren säger att det stämmer (gäller alla hustillverkare/säljare).
Kommunikationen som vi inte var helt nöjda med gäller ritningsarbetet. Vi fick ligga på hela tiden för att kolla att vi verkligen skulle få huset som vi ville ha det. Ett tips till alla husköpare (inte bara för Vallsjöhus) är att inte skriva på slutbeställningen förrän ni sett och godkänt konstruktionsritningarna.

Ovanstående problem är knappast unika för Vallsjöhus och spelar, i alla fall för oss, inte någon större roll i slutändan. De gör bra hus, administrationen kunde varit bättre.

När det gäller KGB så kan jag rekommendera dem varmt. De är bra att ha och göra med, har rimliga priser och verkar göra ett bra jobb. Vad jag sett så är de nogranna med sitt arbete. Nu är vårt bygge knappt halvfärdigt så jag kanske ändrar mina åsikter efter slutbesiktningen men just nu litar jag på dem fullt ut.
 
;D Hur gjorde ni med kommunikationen då närmast kontor ligger i Norrköping? Åkte ni dit eller sköttes det mesta via telefon/fax? Hjälp vad ni är insatta i allt!! Ni har ju svarat på varenda fråga i hela forumet!! Vad var det som var avgörande när ni valde Vallsjöhus, eftersom ni jämfört ned så många andra. Det lutar åt att vi också bygger ett Vallsjöhus med samma entrepenörer som ni har (KGB) därför kommer det att bli lite frågor, sorry! Valde ni några tillval från Vallsjö, eller köper ni sådan själva? Fick ni ner priset i förhandlingarna. Gick det att förhandla även med KGB angående kostnadena? Har ni allt på ett kontrakt eller har ni delad entrepenad. Vem är det som bär det yttersa ansvaret om det strular? Hur ser leveranstidera ut? Verkar det hålla? När började ni bygga och när förväntas ni flytta in? Det är alla frågor jag kommer på just nu, men det kommer troligtvis fler så småningom. Tacksam för alla svar. Katrin
 
Under förhandlingsfasen åkte vi ner till Norrköping en gång. Träffade säljaren, blev visade ett par hus och blev bjudna på en trevlig lunch. Helt klart bästa mottagandet från något husföretag. För övrigt så var det telefon, fax och posten som vi använde för kommunikationen. Efter att köpekontraktet var klart så har vi den mesta kommunikationen med fabriken i Hultagård.

När det gäller vårt val av husleverantör så var det framförallt två faktorer som vi tyckte var viktiga: Pris och förtroende. Vallsjöhus var ärliga och raka hela tiden och priset tyckte vi låg bra till jämfört med konkurrenterna. Givetvis så passade vi på att pruta en del.
En annan viktig faktor är att Vallsjöhus har så bra kontakt med KGB. Vallsjöhus var faktiskt det enda företaget som såg till att vi direkt fick kontakt med en entreprenör.

Tillvalen har jag inte så bra koll på. Vi hade redan från början bestämt vad vi ville ha och funderade inte så mycket på vad som ingår i deras standardleverans. Vi konstaterade bara att deras standard passade väldigt bra överens med våra önskemål.

KGB förhandlade vi inte särskillt mycket med. Vi gjorde en prisundersökning som visade att de låg ungefär på medel och priset som vi fick är vi helt nöjda med. Man kan säkert få dem att pressa priset lite om man bestämmer sig för det.

Vi har två kontrakt. Ett köpekontrakt med Vallsjöhus och ett entreprenadkontrakt med KGB. Vi tycker det fungerar mycket bra - mycket på grund av att Vallsjöhus och KGB har så pass bra kommunikation sinsemellan. Det är en hel del saker som de sköter utan att blanda in oss och det uppskattar vi. Egentligen ska allting gå genom byggherren när man gör som vi gjort men de löser det på egen hand. Förrutom ansvarsbiten om något går fel funkar det nästan som en totalentreprenad för oss. Yttersta ansvaret har alltid byggherren dvs den som beställer hus och entreprenad.

Leveranstiderna har hittills inte varit något problem. Allting har klaffat. Bygget satte igång i mitten av Oktober och ska vara klart för slutbesiktning vecka 8. För tidigt att säga om det kommer att hålla eller inte.
 
Nu kommer lite mer frågor. När jag tittar på din prisstatestik mellan olika husföretag undrar jag om det ingår grund i det priset. Vi är nämligen uppe i över 11000/m2!! Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att vi har en del tillval såsom en utbyggnad på ca 20m2 med ryggåstak och nedsänkt golv + ganska mycket stora fönster och en inredd övervåning med bastu. Vi har fått ett pris på hela entrepenaden på 607.000 + grunden 211.000. Låter detta rimligt för ett hus på 174 m2? Tog ni kontakt med KGD själva eller förmedla Vallsjöhus den. När det gäller mindre detaljer är det väl bäst att ta det med KGB direkt. Hur petig ska man vara egentligen. Ska varje strömbrytare vara med i kontraktet eller om man vill ha en inkaklad hylla i badrummet, infällda spotlights i köket?? Skriver men ner rum rör rum eller hur funkar det. Jag vet att allt som inte står på papper finns inte...
Vi hörs nog snart igen.........
 
Grunden ingår i statistiken jag gjorde.

11000 kr/m2 för ett nyckelfärdigt hus är väl inte orimligt. Särskillt inte med hög standard och en massa tillval. Det är jättesvårt att säga vad som är rimligt och det avgörs väl mest av den egna plånboken. Har ni kontaktat några andra husföretag? Det bästa är nog att sätta ihop en offertförfrågan som man skickar ut till ett antal företag och jämför svaren.

Man ska vara så petig som man orkar med. Vi beskrev rum för rum vad vi ville ha för ytmaterial. För elen så sa vi att vi ville ha enligt "svensk standard" i offerten. Senare kompletterade vi detta när vi fick elritningarna och när elektrikern kommit på plats så gör vi nog fler kompletteringar. Har ni färdiga elritningar eller någon idé om hur det ska vara så är det bara bra.

Vallsjöhus förmedlade kontakten med KGB.

Detaljer som rör entreprenaden ska ni ta med KGB. Vissa saker måste man ta med både hustillverkaren och entreprenören men det märker ni.
 
En annan sak som gör det svårare att jämföra priserna är att entreprenörerna i byggbranschen tar betalt för att åka till och från bygget. Vårt bygge är ca 5 minuters bilväg från Knivsta. Bygger man söder om stockholm får man betala för att de ska sitta i bil två timmar om dagen.
 
Hej igen!
Nu är vi ganska nära att bestämma oss för Vallsjöhus och KGB som entrepenörer...Tog ni in referenser på¨KGB innan ni byggde. Var deras f.d kunder isåfall nöjda. Nu har ni säkert kommit lite längre i byggprocessen...är ni fortfarande lika nöjda med hantverkarna?
 
Katrin skrev:
Hej igen!
Nu är vi ganska nära att bestämma oss för Vallsjöhus och KGB som entrepenörer...Tog ni in referenser på¨KGB innan ni byggde. Var deras f.d kunder isåfall nöjda. Nu har ni säkert kommit lite längre i byggprocessen...är ni fortfarande lika nöjda med hantverkarna?
Rent allmänt så la vi ner alldeles för mycket tid och energi på att prata med husföretagen och för lite tid att prata med entreprenörerna.
Vi pratade med lite folk i branschen som kände till KGB. Däremot pratade vi inte med någon av deras före detta kunder. Att förlita sig på f.d. kunder kan vara lite vanskligt eftersom det är företaget som väljer ut vilka kunder de vill lämna ut som referens.
Vi är fortfarande nöjda med KGBs arbete. De verkar göra ett bra jobb och vi känner fortfarande att vi kan lita på dem fullt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.