6 487 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Shunten får för varmt vatten
Så här kan det nog vara. bra förklarat.wodda skrev:Det här låter rätt.
Som jag förstår det så går din radiator retur in på röret mellan tankbotten och laddomat för att sedan gå upp till shuntens kalla del?
När tankbotten blivit varm cirkulerar ca 500l/h i detta rör om din radiator retur går in här märks det knappast då dess flöde är väldigt lågt. Spädningen av det varma vattnet märks inte p.g.a det låga flödet.
Låt returen(från Radiatorslingan) gå direkt till shunten och sätt ett spillrör ner till röret mellan tankbotten och laddomat.Returen ska alltså först träffa på shunten, lite längre fram ska den träffa botten röret. Då blir lagen om minsta motstånd det som bestämmer om vem som vinner.
I stand corrected.
En bild på hur min shunt är kopplad.
Röret från höger = varmt vatten från tank
Röret till vänster = shuntat vatten till golvvärmen
Röret rakt ner = kallt returvatten
Röret från vänster som sitter på T-koplingen på röret rakt ner är retur från gv
Röret neråt fortsätter sedan ner till botten på tankarna.
Röret från höger = varmt vatten från tank
Röret till vänster = shuntat vatten till golvvärmen
Röret rakt ner = kallt returvatten
Röret från vänster som sitter på T-koplingen på röret rakt ner är retur från gv
Röret neråt fortsätter sedan ner till botten på tankarna.
japp, pumpen pumpar vattnet åt vänster. Röret ( det vita)med termometern är ju returöret från gv fördelaren.
Ok, var går i så fall avsticket uppåt på detta rör? Du har väl inte två returer från gv-fördelaren? Misstänker att du har nån mystisk koppling där eftersom du inte berättar var alla rör går
Ett annat alternativ är att du råkat vrida shunten så att den inte är helt stängd när Termomatiken är stängd. Fasningen på axeln pekar mot stängt inlopp.
Har du vridit motorn på pumpen? Normalt är utlopp på pumpen uppåt när man kan läsa texten, i så fall pumpar den åt höger i bild.
PS. Jag skulle hitta felet på två minuter om jag var på plats, så ger du mig bara all info hittar jag det nu också
Ett annat alternativ är att du råkat vrida shunten så att den inte är helt stängd när Termomatiken är stängd. Fasningen på axeln pekar mot stängt inlopp.
Har du vridit motorn på pumpen? Normalt är utlopp på pumpen uppåt när man kan läsa texten, i så fall pumpar den åt höger i bild.
PS. Jag skulle hitta felet på två minuter om jag var på plats, så ger du mig bara all info hittar jag det nu också
Redigerat:
är "perra i skogen " och "Arne61" samma person eller har båda fel på shuntarna?
"perra i skogen" visar väl bara en bild på sin (fungerande?) koppling eller är jag helt ute och cyklar?
Väntar fortfarande på en skiss från "Arne61" hur hans koppling ser ut..
"perra i skogen" visar väl bara en bild på sin (fungerande?) koppling eller är jag helt ute och cyklar?
Väntar fortfarande på en skiss från "Arne61" hur hans koppling ser ut..
Nej vi är inte samma personer. Precis som föregående talare skrev så ville jag bara lägga upp en bild på hur minn shunt sitter och är kopplad. Och till matss, jo jag har två returer från två olika gv fördelare. Ja jag har vridit pumpen för att få elanslutningen uppåt. Mitt system funkar utan problem.
Redigerat: