imported_Anders_S skrev:
Nog brukar det klagas oftare på att det körs onödiga och dyra Cayenne på Östermalm än att någon kör en onödigt stor Mitsubishi Pajero i skärholmen. Eller har jag fel?
Men vilka är det som klagar? Andra stadsbor kanske...? :)
 
fredda skrev:
Jo, det är ju allmänt känt att miljön mår bra av att vi packar ihop oss på så liten yta som vanligt!! :rolleyes:

[bild]
Du menar att det blir en bättre miljö om man flyttar människorna på bilden längre ifrån varandra och lägger ned tunnelbanorna. Mhm.

I Sverige har vi 21 invånare per km2 och 2,2 personer i genomsnittshushållet. M.a.o. kan vi sprida ut oss så att vi har 10 hh/km2. Ger en tomtstorlek per hushåll på 316x316 meter. Men man kan inte bo överallt. Vi måste också ha vägar, arbetsplatser mm. Vi måste ha skog och åkrar. Med mera.

Nu måste jag bryta, men detta med att flytta ut alla på landet vore en katastrof. Se på Kina. Där har man bestämt att inom 20 år skall 300 miljoner kineser som idag bor på landet i stället bo i städer. Man räknar med att bygga c:a 25 helt nya städer med drygt 10 miljoner invånare per stad.

Tror något att man inte gör detta för att det är dyrade eller sämre för miljön?
 
fredda skrev:
Jo, det är ju allmänt känt att miljön mår bra av att vi packar ihop oss på så liten yta som vanligt!! :rolleyes:

[bild]
Precis..

Vad beträffar miljöbelastningen så handlar det ju inte bara om hur mycket man släpper ut, utan även om hur många det drabbar. Kör jag en mil i västerort så finns en miljon stockholmare i den förhärskande vindriktningen, kör jag samma mil här hemmavid så finns det inte en kotte inom 150 km öster ut.
 
fredar skrev:
Du menar att det blir en bättre miljö om man flyttar människorna på bilden längre ifrån varandra och lägger ned tunnelbanorna. Mhm.

I Sverige har vi 21 invånare per km2 och 2,2 personer i genomsnittshushållet. M.a.o. kan vi sprida ut oss så att vi har 10 hh/km2. Ger en tomtstorlek per hushåll på 316x316 meter. Men man kan inte bo överallt. Vi måste också ha vägar, arbetsplatser mm. Vi måste ha skog och åkrar. Med mera.

Nu måste jag bryta, men detta med att flytta ut alla på landet vore en katastrof. Se på Kina. Där har man bestämt att inom 20 år skall 300 miljoner kineser som idag bor på landet i stället bo i städer. Man räknar med att bygga c:a 25 helt nya städer med drygt 10 miljoner invånare per stad.

Tror något att man inte gör detta för att det är dyrade eller sämre för miljön?
Återigen så är detta beroende av olja, eller en motsvarande lika tillgänglig energikälla. När oljan tar slut så måste helt enkelt fler av oss sysselsätta oss med att förse alla andra med föda, något som är svårt att göra om man bor i en stad.
 
Sant, men.. Ett förtätat beoende är energieffektivt. Kortare transporter, och lägre uppvärmingskostnad. Återigen behöver vi både landet och sta'n.
 
För att inte att tala om att ett förtätat odlande är betydligt bättre - discovery hade ett program med skyskrapväxthus - 165 st 30 våningars räcker för att föda new york med grönsaker och frukt....

då kan vi göra naturreservat av den delen av landet som inte duger till golfbanor... :-D
 
Observera! Jag skrev Cayman S, inte Cayenne. Skulle aldrig falla mig in att köpa suv hur mycket flis jag än hade. Däremot en samling riktiga sportbilar...

Så här ser en Cayman ut:
 
  • cayman s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BobbyEwing skrev:
Återigen så är detta beroende av olja, eller en motsvarande lika tillgänglig energikälla. När oljan tar slut så måste helt enkelt fler av oss sysselsätta oss med att förse alla andra med föda, något som är svårt att göra om man bor i en stad.
Faktiskt inte - det är enklare.

Kortare transportsträcker, enklare odling med hydroponics och en möjlighet att nästan "fabriksodla" ;-)

Eller - om man automatiserar ännu mera och helt enkelt odlar jästsvampar i tankar....

Sedan är det ju en annan sak om det är ett samhälle man vill leva i förstås.

Något som vore trevligt vore väl egentligen ett krav på att alla nybyggda hus skall vara självförsörjande med vatten och energi - dvs själv rena allt före och efter och själv skaffa den värme och el man behöver - och med moderna metoder i en villa är det inte ett problem.

Med en hyffsad tomt kan man dessutom odla ganska mycket grönsaker och frukt själv :)

Det vore ngt för mp :)
 
imported_Anders_S skrev:
Tänk att det stör så många att folk åker dyra bilar...
Ibland undrar man om folk på landet störs av att folk öht bor i stan, på Östermalm i synnerhet. :)
-MH- skrev:
Men vilka är det som klagar? Andra stadsbor kanske...? :)
Åh, jag har då inget emot Östermalm, en både vacker och rolig stadsdel. Jag hörde av en som sysslar med socialt fältarbete att det är den enda platsen där de dretfulla tonåringarna hotar med advokat...helt omistligt skojigt!
 
PatrikJ skrev:
Observera! Jag skrev Cayman S, inte Cayenne. Skulle aldrig falla mig in att köpa suv hur mycket flis jag än hade. Däremot en samling riktiga sportbilar...

Så här ser en Cayman ut:

Jag ber ödmjukast om ursäkt! En sån där skulle vara något att dra hem ved med från skogen!

Stan vore trevligt att bo i om det inte vore för att det är så himlans trångt överallt. Ingen kan väl seriöst säga att det är kul att sitta i en bilkö genom stan?

Däremot så är stan, om vi nu tjatar Sthlm, väldigt trevligt att strosa runt i en skön sommarkväll. Mycket vacker arkitektur att titta på och en o annan restaurang som tillagar lite godare mat än Slobodan på lokala pizzahaket här. Givetvis är det kul för ungarna att få ta en tur till Grönan. Skansen brukar vi hoppa över av naturliga skäl...

Men Stockholm en dag som denna..väldigt ofta en fuktig kyla och ingen direkt vinter utan ett grått töcken över alltihopa. Jag kan inte för mitt liv se vad som är tjusningen en dag som denna. Det är en märklig sak detta med vädret i Stockholm..är det en fin varm sommardag är det helt fantastiskt vilken fin stad det är....men lika fint som det är på sommaren...lika vidrigt blir det på vintern.

Inte för att vi har någon snö här heller....
 
En Cayman S med trepunkt, det vore något! :)
 
Intressant att se att många skriver att transport kostnaderna belastar den som bor på landet MER än den som bor i stan..

Intressant med tanke på att det förmodligen är ganska långt ifrån sanningen!..

För det första så snittar stockholmarna mer mil per år än övriga landet! (trots att ni har pendeltåg, tunnelbana, väl utbyggd busstrafik osv osv)

Sen har vi på "landet" inga biltullar, inga parkeringsavgifter, inga köer. Vi har BETYDLIGT! mycket lägre försäkringar på fordon osv osv..
 
Angelven skrev:
Faktiskt inte - det är enklare.

Kortare transportsträcker, enklare odling med hydroponics och en möjlighet att nästan "fabriksodla" ;-)

Eller - om man automatiserar ännu mera och helt enkelt odlar jästsvampar i tankar....

Sedan är det ju en annan sak om det är ett samhälle man vill leva i förstås.

Något som vore trevligt vore väl egentligen ett krav på att alla nybyggda hus skall vara självförsörjande med vatten och energi - dvs själv rena allt före och efter och själv skaffa den värme och el man behöver - och med moderna metoder i en villa är det inte ett problem.

Med en hyffsad tomt kan man dessutom odla ganska mycket grönsaker och frukt själv :)

Det vore ngt för mp :)
Och på vilket sätt eliminerar några av dessa saker konstgödsel och besprutning (vilket båda kräver olja)? En grundläggande regel med all odling är att den näring man tar bort från marken i form av grödor måste ersättas för att man ska kunna fortsätta odla. I det traditionella jordbruket löste man detta genom att man trädade åkrar för att låta dem återhämta sig, samt att man inte tog ut lika mycket näring ur dem. I det moderna jordbruket har vi, genom avancerat framavlade grödor och besprutning börjat ta ut enorma mängder näring ur arealerna och denna ersätts av konstgödsel, som är oerhört energikrävande att framtsälla. I stora delar av världen måste man också bevattna kraftigt. Att vi dessutom konsumerar stora mängder kött ställer ytterligare högre krav på jordbrukets produktivitet, då "förlusterna" i köttproduktion är väldigt stora.

Dessutom är bruket maskinellt i i stort sett alla led, för att minimera mängden arbete som behövs. Som sagts tidigare så krävdes en majoritet av befolkningen för att klara vår kostförsörjning för bara 150 år sedan, medan idag så producerar mindre än 1% av befolkningen långt mycket mer mat än man gjorde då, allt genom att vi har tillgång till lättillgänglig energi.

Att "fabriksodla" drar denna moderna odlingsmetodik till sin spets, eftersom man helt eliminerar naturlig gödsling och behandlar jorden som ett näringssubstrat. Du måste fortfarande tillföra näring. Odla jästsvampar i tankar är knappast heller en lösning, jästsvamparna måste få näring för att växa och varje förädlingsled (från exempelvis socker till jästsvamp) innebär en förlust på runt 90% av näringsinnehållet. Dessutom måste du ju odla jästsvamparnas "föda" någonstans. Kortare transportsträckor uppnås väl dessutom om man går till sin egen ladugård och hämtar en liter mjölk också?

Det är jättebra om ett hus blir självförsörjande gällande uppvärmning och vatten, men faktum är att den mat en normal familj äter kräver mer energi för att framställa än vad huset kräver för sin uppvärmning. Transporten av samma mat är den lilla energikonsumenten i sammanhanget, det är själva produktionen som idag är energikrävande. Detta är något som glöms bort, men verkligheten är att om vi går mot en framtid där energi blir dyrare genom att oljan börjar sina så kommer maten inte att räcka. Visst, vi i vår del av världen kan klara oss så länge vi är beredda att betala för att köpa de fattigas mat (naturligtvis på bekostnad av ökad svält), men hittas ingen lösning på energiproblemet så är mer naturahushållning och fler matproducenter oundvikligt om vi vill ha ett hållbart system.
 
Cheesus skrev:
Stan vore trevligt att bo i om det inte vore för att det är så himlans trångt överallt. Ingen kan väl seriöst säga att det är kul att sitta i en bilkö genom stan?

Men Stockholm en dag som denna..väldigt ofta en fuktig kyla och ingen direkt vinter utan ett grått töcken över alltihopa. Jag kan inte för mitt liv se vad som är tjusningen en dag som denna. Det är en märklig sak detta med vädret i Stockholm..är det en fin varm sommardag är det helt fantastiskt vilken fin stad det är....men lika fint som det är på sommaren...lika vidrigt blir det på vintern.
.
Det är ju inte sjävklart att alla som bor i stan eller strax utanför, sitter i bilkö GENOM stan. Finns såklart dom också men om man funderar över hur det är att bo i stan behöver man ju inte förutsätta att man har dom sämsta förhållanden med dåliga kommunikationer och bor på ena sidan men jobbar på den andra.

Appropå vintern så är väl allt från Sthlm och söderut inte mycket att kalla vinter? Ganska stor befolkning som valt att ändå bosätta sig på det viset... Sen känner JAG till fler som säger tvärtom, att bo med skogen som granne på vintern är ångestframkallande pga av mörkret, inga gatlyktor och man ser inga människor. Jag skulle personligen inte ha nåt problem med det av just den anledningen men många känner så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.