En förening, där jag är medlem i, håller på att renovera ett större samlingshus långt upp i Norrbotten. Det finns ett befintligt betonggolv och på detta golv har man nu tänkt att bygga följande konstruktion:

1. Spårade frigolit skivor. Golvvärmeslangarna i spåren utan någon plåt.
2. 50-70mm betongkaka.
3. På vissa ställen blir det dubbelgips med fix emellan.
4. Klinker på detta.

Min fundering är huruvida golvvärmen kommer att fungera när slangarna sitter i frigoliten (utan plåt), det är bara översidan som har kontakt med betongen.
 
Är inte plåten till för att leda ut och fördela värmen bättre i golvet? Känns som att man tappar en del utan plåt, eller?
 
Precis. Frågan är om man kan kompensera med högre vattentemp eller längre slinga.
 
Hej


Med tanke på att betongkakan är 50-70 mm tror jag inte att det behövs plåtar.
Annars skulle det behövas plåtar när man gjuter en vanlig grund.

Plåtarna tror jag bara behövs om man har en ett tuntflytspackellager,
Eller om man lägger frigolit, plåt, rör, gips/golvspån sedan slutgolv.

Tror jag

Said
 
Plåt skall det vara i spårad trä därför att trä leder värme dåligt;)
Betong -sten funkar utan..leder bra...

OK läggas i spårad frigolit..Hmm...Lär nog bli bättre spridning med plåt...


Mvh
 
Redigerat:
Om du höjer temperaturen kommer golvet med stor sannolikhet ta skada.
 
Spårad frigolit är överreklamerad. Den klarar inte punktbelastning t.ex. tunga möbler eller piano eller liknande. Frigoliten kommer med tiden att tryckas ihop och golvet gör motsvarande höjning en bit därifrån. Speciellt vid ytterkanterna.
 
En höjning med 50-70mm betong på? Knappast...
 
Felet ni gör är att använda spårad frigolit vilket minskar värmeöverföringen, man undrar varför?

Och varför dubbel gips på betong?
 
Det undrar jag också. Jag är inte aktivt inblandad utan observerar från sidan...
 
Betongen kommer att rinna ner runtom slangen så den får nog termisk kontakt.

Protte
 
ojniemin skrev:
Det undrar jag också. Jag är inte aktivt inblandad utan observerar från sidan...
Min favoritsyssla...:)
 
Tack för alla svar! Det verkar inte som att man är helt galet ute.
 
prototypen skrev:
Betongen kommer att rinna ner runtom slangen så den får nog termisk kontakt.

Protte
Fast inte runt om lär tappa värmespridning åt sidorna ändå tyvärr;) ,,

Mvh
 
Betong leder inte värme så fantastisk bra vilket gör att det kommer att krävas något högre temperatur på vattnet än det skulle ha gjort om rören låg mitt i kakan. Om det har nån betydelse beror på värmekälla. En värmepump får sämre verkningsgrad. Sen blir frigoliten dyrare helt i onödan.

Men man undrar varför folk så ofta hittar på egna lösningar, ofta mycket sämre än så här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.