Hej,
flyttade in i vårt nya hus i april i år. För ett par veckor sedan hade vi sålt och skänkt tillräckligt mycket skräp så att garaget skulle få härbärgera det som var tanken från början, bilen...

Garaget är ganska litet (25 kvm ung) uppvärmt och har en isolerad och slät betongplatta. Säljaren av huset (inkl garage) nämnde aldrig något om golvbrunn och jag trodde de kunde sina saker så jag antog att man inte behövde en sådan. I vårt gamla kallgarage med väldigt skrovligt betonggolv var snö inga problem.

Häromdagen fick vi så snö i området och bilen tog med sig en del när jag körde in. Snön smälte i det uppvärmda garaget och letade sig ut mot väggarna, eftersom det inte finns någon golvbrunn... Just nu slänger jag ut lite gamla tidningar varje gång jag kör in bilen, dessa suger tillräckligt men det är ju inte någon långsiktig lösning.

Jag vill fixa detta på enklast och billigast sätt. Dvs kakla undviker jag helst.

1. Vad tror ni om att helt enkelt fräsa ett antal spår i betongen som leder ut vattnet ut genom porten och sen ner i en brunn som finns precis utanför.

2. Kan man "borra" ett hål i betongen och vidare rakt ner i marken och installera en brunn i efterhand? Sen kan man fräsa spår mot brunnen så att avrinningen fungerar. Denna nya fuskbrunn ska bara ta hand om smältvatten.

3. Finns det kanske nåt smart sätt att hindra vattnet från att ta sig in under väggen, en vattentät extralist???

4. Andra bra förslag?

Har ju läst de andra inläggen här och det verkar ju som att även om man har en brunn så fungerar avrinningen bara någon meter från denna.

Ytterligare en komplikation är att det är ett dubbelgarage som delas med grannen. Jag vill ju inte orsaka fuktbekymmer för honom också, pga att jag använder garaget till att ha bilen i.

Som ni kanske märkt har jag ingen vidare erfarenhet av detta... Please help.
 
Hejsan

I huset vi hade tidigare så gjorde vi en en brunn dit vattnet rann. Plus lister längs väggarna.

Har nu nytt hus och satte in brunn från början. Dock som du skrev rinner inte allt dit utan en del mot väggarna också, funderar på om jag ska sätta list igen. Dock vet jag inte vad som användes sist. Ngn som har förslag på täta lister ? (Den jag hade i gamla garaget var i metall och lite vinklad sen så drog de silikon mot golvet tror jag
 
fräsa spår + list är väl inte så dumt. dvs om du inte har golvvärme.
Alternativ är att gjuta upp ett fall på golvet.
 
OK tack för synpunkterna så långt.

Vad är det för verktyg man ska ha för att fräsa betongplatta? Kanske en sk betongfräs...
Finns det något speciellt astt tänka på när man fräser i sin platta?
Hur djupa och breda spår kan man göra?
 
Redigerat:
Jag har precis byggt ett garage där den som gjööt plattan missade att fixa fall. allt rinner mot ena hörnet. Jag har 35 säckar lip fiber flytspackel 226 som jag nästa helg kommer att blanda för att fixa fallet rätt. jag tror att fräsa spår kan bli svårt eftersom dessa måste också ha fall.
 
jag tror nog att flytspackel är den bästa lösningen för att få fall...dock så saknar du ju brunn ändå. Jag har klinkrat
mig en "list" runt väggarna bara som säkerhet men jag gjorde min egen platta och gjöt in dragbanor så jag har
fall mot en brunn i mitten av garaget....där satte jag en "ränna" för att få längre upptagning av ex smältsnö.
Du kan ju bila hål i plattan och sätta in en brunn men då måste du nog bila bort en del golv också där du drar rören..
...men det är nog den bästa lösningen....
/
M
 
Mikael_L
Om det mest handlar om att skydda väggarna, skulle man inte kunna gjuta upp en liten kant, en hålkäl, närmast väggen bara?
Använda finbetong, murbruk B, eller husfix eller nåt liknande ...?

Kan det va nåt

Det ska väl rengöras, kanske skrapas eller primas först, för vidhäftningens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.