Har bastat i många år utan hygrometer men nu skulle det inköpas en. Var på Bauhause och tittade på några modeller, men de visar ju värden mellan 30 och 60 trots att de hänger på samma plats och i öppna förpackningar. Jag bläddrade runt bland dem och uppskattade att en med värde mellan 40-45 verkade visa rätt, så den inköptes.
I kall bastu placerad i källare visar den mellan 40-45 för närvarande. Men när jag värmt upp bastun till ca 65-70 grader och det är dags att börja basta så är den nere på 16-17 och trots att jag pytsar på ca 2-3liter vatten under badet ökar den inte mera än till max 20rel. Att skicka på mera vatten går inte då värmeeffekten blir för hög.
Rekommendationen för luftfuktighet i bastu ligger ju betydligt högre.
Bastun är på ca 4,5m3.
Vad får ni andra för luftfuktighet (REL%)? Och är det ca +/- 30% felvisning på mätarna.
Om man vill öka luftfuktigheten utan att "bränna ihjäl sig" sänker man då temperaturen?
 
Det är så att varm luft kan innerhålla mer fukt och då får du ett lägre värde. Tro inte det är någon precision i ett sådant instrument, tror man får räkna med +/- 15 % felvisning.
Mitt tips är om du har kvittot kvar så lämna tillbaka mätaren, köp något gott att dricka och njut av det som känns skönast i bastun. Bastubad är ingen tävling utan en njutning.
 
Sökte lite på forumet och fann en tråd om detta med ett bra tips som jag testat.
Testade att hälla på vatten under uppvärmning vilket innebar att man då lätt kunde komma upp i 25-30% (vad denna mätare visar) under själva badet.
Effekten av att från början ha en högre luftfuktighet i en mindre bastu blir att "ångeffekten" blir mindre kännbar när man slår på nytt vatten.
 
Vill du kontrollera mätaren kan du slå in den i en våt handduk, den ska då visa 100% RF eller där omkring.
 
Tackar för tipset, ska testas
 
Har nu kört några bad och nu får jag upp luftfuktigheten i 30-35%REL genom att slå på vatten under uppvärmningsfasen. Temperaturen i bastun fortsätter heller inte att öka som den gjorde tidigare utan stannar ganska precis runt 70 grader. Bastun känns behagligare så man får tacka för de råd man fått här på forumet. Så lite nytta gjorde hygrometern att hitta en ny "bastubadsteknik" och nu kan jag ju njuta lite längre av det goda i bastukylskåpet som tussee helt rätt poängterar.
 
Badar också i 65-80 grader och det är inte termometern.som är det viktiga.

Fast helst vill man ju att vattnet i stävan ska koka mens man sitter i bastun ;)

Det är ju för att njuta man har bastu och njutning är svårt att mäta med mätare :D
 
En hygrometer måste kalibreras. Lägg den i en plastpåse med en vam och blöt trasa i. Detta motsvarar RF 100%. Oavsett vad hygrometern visar (sannolikt något annat än 100%) så tar du därefter ut den ur påsen och justerar den snabbt till 100%. Oftast visar den fel RF när bastun är kall, men korrekt RF när du värmt upp den.
 
AndersS skrev:
Har nu kört några bad och nu får jag upp luftfuktigheten i 30-35%REL genom att slå på vatten under uppvärmningsfasen. Temperaturen i bastun fortsätter heller inte att öka som den gjorde tidigare utan stannar ganska precis runt 70 grader. Bastun känns behagligare så man får tacka för de råd man fått här på forumet. Så lite nytta gjorde hygrometern att hitta en ny "bastubadsteknik" och nu kan jag ju njuta lite längre av det goda i bastukylskåpet som tussee helt rätt poängterar.
Jag har oxå hygrometer i min bastu och jag vet inte om den är så perfekt. Iaf så ligger jag på 40-45% vid 75-80 grader. Det ska va så att det nyper till i överläppen, sockerdricka typ, då är det gött, tycker jag!:D
 
Vid 60 grader har jag ca 70%, vid 65 ca 60% och vid 70 grader ca 50%. Det droppar rätt snabbt när värmen höjs. Tycker det är hur skönt som helst att basta i 60-65 grader då man känner hur man i princip andas in vatten... :)
 
Testade själv idag, och vid 75 grader hade jag 5% sedan kastade jag vatten tills den låg på 15% och då drog det ordentligt i skinnet... sedan fortsatte jag att öka tempen till 90 grader och då dippade den ytterligare till 5% men då blev det för smärtsamt att kasta mycket vatten..

/Danjel
 
jenfor skrev:
Vid 60 grader har jag ca 70%, vid 65 ca 60% och vid 70 grader ca 50%. Det droppar rätt snabbt när värmen höjs. Tycker det är hur skönt som helst att basta i 60-65 grader då man känner hur man i princip andas in vatten... :)
Häftigt! Jag har oxå lyckats nå 50% vid ca 70 grader, men det sitter hårt inne. Antingen har du en superbastu, eller så är det fel på din hygrometer eller så är det fel på min... Det är iaf härligt med duktigt fuktiga bastubad.
 
Kan nog skilja +/- 10% på hygrometrar utifrån när jag bläddrade bland dem på Bauhause, så tar vi lite plus på den ena och lite minus på den andra så kanske vi hittar sanningen.
Danjel; prova att bygga upp luftfuktigheten under uppvärmningsfasen och även skicka på vatten när du går ut och relaxar mellan badpassen. Men trycker du upp bastun i 80-90 kan du inte ha hög luftfuktighet.
 
ClasseClas skrev:
Häftigt! Jag har oxå lyckats nå 50% vid ca 70 grader, men det sitter hårt inne. Antingen har du en superbastu, eller så är det fel på din hygrometer eller så är det fel på min... Det är iaf härligt med duktigt fuktiga bastubad.
Om du ligger 40-45% vid 80 grader som du säger kan det väl inte vara några problem att ligga på 50% vid 70 grader?
 
Danjel skrev:
Testade själv idag, och vid 75 grader hade jag 5% sedan kastade jag vatten tills den låg på 15% och då drog det ordentligt i skinnet... sedan fortsatte jag att öka tempen till 90 grader och då dippade den ytterligare till 5% men då blev det för smärtsamt att kasta mycket vatten..

/Danjel
Vid 90 grader eftersträvar man knappast luftfuktighet så då blir det rätt ointressant att kasta vatten överhuvudtaget.

5% vid 75 grader? Du måste ha världens torraste bastu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.