Har sökt på forumet och fått en del idéer men inget helt tillfredsställande svar, skapar därför en ny tråd i ämnet.

Som rubriken lyder skall golvet tilläggsisoleras och få parkett då det befintliga laminatgolvet som nu ligger direkt på plattan är väldigt kallt.
Men hur ska jag nu gå till väga?
Räcker det med cellplast och "gnisselskydd"?
Behövs platon eller liknande när plattan är isolerad från undersidan?
Vad är enklast? Billigast? Vanligast? Bäst?
Ös på med svar!
 
Har det inte med laminatet att göra att det känns kallt? Är ju en del skillnad på trä och laminat. Hemma har jag 195mm isover+50mm cellplast under golvet (krypgrund)och det känns ändå kallt på golven ibland. Det som hjälper hos mig är att ha högre innetemp.
 
Jo bytet från laminat till parkett gör nog en del. golvet kan förvisso kännas kallt pga drag osv. också, men jag tänkte eliminera risken att kylan kommer underifrån(som det känns nu).
 
Dum fråga kanske , men har du lagt handen(eller stått barfota) direkt på betongen och känt efter om den är kall?
 
Tvärtom, en bra fråga! :)
Betongen är naken nu och den är kall, vet inte vad som kan anses som en normal eller acceptabel temperatur men kall är den.
 
Ja då är väl isolering eller kanske nån slags golvvärme enda sättet att lösa problemet.

Jag kan dock inte tillräckligt mycket för att råda dig till något, så det får någon annan göra :)
 
Golvvärme är inte aktuellt, det är just en lösning på isoleringsfrågan jag är ute efter!
 
Varför inte golvärme? Är det bygghöjden du tänker på?
Finns ju annars folietunn golvärme som inte bygger speciellt många mm...
 
Tänker nog främst på kostnaden för inköp/installation och den ökade elkonsumtionen.
 
jag lade mitt golv följande: (underifrån o upp)

under vån= 1/2 krypgrund , 1/2 källare = kallt
betongbjälklag
tät plast
cellplast 10mm (S150 ? , kommer inte ihåg vilken men det var en hårdare cellplast, specialbeställd, ej S80)
foam
parkett till största delen, i vissa rum laminat

cellplasten lade jag in för att minska köldbryggan.
Inget värmegolv, men kanske iallafall mindre kallt än utan cellplast.
Hur mycket det hjälper (eller inte) kan jag inte svara på, men teoretiskt skall det ju bli mindra kallt än att lägga parketten/laminaten direkt mot betongen.
 
Ingen annan som gjort något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.