Hej

Återkommer med ännu en fråga om detta gamla hus. Vi har en "livsfarlig" trappa till vinden. Inredning av vinden pågår och att specialbeställa en trappa som skulle passa huset passar def inte vår ekonomi. Vi har läst på massor om det ideala stegdjupet mm men förstår att vi inte kommer att få den ultimata trappan... men ändå... finns det någon som testat att bygga trappa själv??

MVH tjatiga Lena
 
Precis detsamma undrar jag! Har ett hus från 1700-talet där trappen till övervåningen är gjord för dvärgar med väldigt små fötter... Om man inte snubblar så slår man i skallen, oftast båda.

Eftersom jag vet hur jag vill att trappen ska se ut har jag funderat på att bygga den själv, men det vore OERHÖRT intressant att höra någon som har gjort det, och gärna lite bilder också!
 
imported_Byggaren hade för några månader (?) sedan en utförlig beskrivning hur man byggde en trapp där utrymmet var begränsat. Mycket bra beskrivning! Om jag inte minns fel behandlade han även formeln för den perfekta trappen. Sök på hans inlägg eller har ni tur kanske han "dyker upp" igen.
 
Redigerat:
Hej

Tack för tips. Verkar väldigt vettigt tycker jag, gäller bara att räkna ut måtten vettigt.
Har i dag 230 cm mellan golv undervåning och golv övervåning och kan disponera ca 2m för trappan (längden) som ska vara 90 cm bred. Hoppas det är en möjlig ekvation. Har räknat med 11-12 steg.

Hälsningar Lena som gärna tar emot mer hjälp
 
Med 11 steg blir stegdjupet: 190,8 mm
12 steg ger: 173,5 mm.
Inget av alternativen ger alltså ett tillfredställande stegdjup. Det bästa vore om du kunde disponera mer utrymme än de två metrarna.
 
Tyvärr kan jag inte göra mer plats för trappan, är det i såfall bättre med färre steg och högre steghöjd?

Undrar Lena
 
Inte speciellt, snarare tvärtom.
Väljer du 10 steg blir stegdjupet 212 mm, men då får du en steghöjd på 230 mm. Det betyder att trappan blir väldigt jobbig att gå i.
 
Här har du en trappkalkylator: http://www.blocklayer.com/Stairs/default.aspx
Om man har för lite plats är väl en L eller U trappa alternativet men det kanske är lite överarbetat upp till vinden. Ska själv precis sätta igång med min U trappa, jag ritade upp den i sketchup. Tror även att det finns några som säljer ritningar till trappor men jag har inte adressen just nu.
 
Snailman
till lenaigen, du är väl ny på forumet, så du kanske inte har sett att jag har pm:at dig?

(syns längst upp till höger bredvid 'logga ut')
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.