Har ett eget växthus, köper inte en grönsak på hela sommaren. Fler borde prova att odla nånting hemma, t.ex. så funkar det fint med en tomatplanta i en kruka på den inglasade balkongen.
Angående köttet, tycker att det underligt att inte gårdar i närheten av storstäderna satsar mer på att gårdsförädla kött och grönsaker och kör ut direkt till kunden, borde inte bli så mycket dyrare än i affären, avräkningspriset på nöt till slakteriet är ju bara ca 18-28kr/kg.
 
V-G har du ens varit i USA??? DU har ju fan ingen aning vad du talar om. Deras matvaruaffärer krossar våra med fräschare sortiment bättre råvaror. Jag har varit över hela USA ett 10 tal gånger så jag har sett endel. Du får sluta rapa upp saker du läst i ding ding värld.

Få att gå tillbaka till ämnet. Kan inte folk gefan i att handla på skitaffärer som lidl etc. Köp inte eldorado och euroshop produkter. Jag föraktar folk när jag ser deras matvarukorgar på affären. De köper bara skit. Det som är positivt är att medellivslängden kommer minska vilket är bra då vi behöver komma ner till 2 miljarder människor i världen. Cheesus skickar du över en burk hjärtmedicin börjar gå igång...:eek:

Jag räknar/hoppas att oljan blir så förbannat dyr att vi går tillbaka till det loka igen. Tänk när man var liten och stod i kön till kiosken med sina 3 kronor. Hm..jag tar en sån, en sån...nej byt den till en sån :rolleyes: jag blir nostalgisk av bara tanken.

Vi har råd att köpa riktigt käk!! Du behöver inte en 50 tums TV bara för grannen har 42 dessutom med pengar som kommer från ett derivat som härstammar från någon som lånat pengar till ett hus som det inte hade råd med i North Carolina....
 
Redigerat:
->Bumpaberra
Jag har samma erfarenhet som V-G från mataffärer i USA. Nu är det visserligen sisådär 15 år sedan jag var där, så pendeln kan ju ha svängt. Men jag letade verkligen, både i små lokala butiker och på "stormarknader". Det var hart när omöjligt att hitta "rena" råvaror. Mjölhyllan dominerades av mixer. I de få "rena" mjölpåsarna fanns jäsmedel och andra tillsatser. Allt kött var antingen färdigtillagat eller kryddat/marinerat o.s.v. (Jag bodde mellan Washington och Baltimore, var även en sväng i Miami och en i New York. Var där i tre månader, så jag hann besöka en del mataffärer ;-)
 
Det är inte så lätt att hitta på tre månader kanske, men vi bodde där i ca 15 år (NJ och VA), och det finns gott om möjligheter att köpa kvalitetsmat i USA.

Fresh Fields, http://www.wholefoodsmarket.com/ och Trader Joe's http://www.traderjoes.com/ är några exempel.

Dessutom finns det ett fantastiskt utbud med etniska affärer, kinesiska, koreanska mfl, som säljer varor av en kvalité som vi bara kan drömma om här. Billigt är det dessutom.
 
bumpaberra skrev:
Få att gå tillbaka till ämnet. Kan inte folk gefan i att handla på skitaffärer som lidl etc. Köp inte eldorado och euroshop produkter. Jag föraktar folk när jag ser deras matvarukorgar på affären.
Har du varit i en Lidl-butik? Jag brukar kompletteringshandla där då det finns vettiga korvar och andra köttprodukter från Tyskland utan massa tillsatser. Se mitt inlägg ovan om bacon för jämförelse mellan typiska ICA-produkter. Eller bratwursten som helt saknar färgämnen. Skit finns överallt, det gäller bara att se efter var man trampar.

Och exakt vad skiljer egentligen de där frysta euroshopperärtorna från de dyrare felixdito?
 
79:an skrev:
Angående köttet, tycker att det underligt att inte gårdar i närheten av storstäderna satsar mer på att gårdsförädla kött och grönsaker och kör ut direkt till kunden, borde inte bli så mycket dyrare än i affären, avräkningspriset på nöt till slakteriet är ju bara ca 18-28kr/kg.

Det kan jag berätta. Att gårdsförädla kött är skitdyrt. Från att vara bonde till att ha en fungerande styckningsanläggning på gården så måste man kunna pynta upp i runda slängar 1/2 miljon skulle jag tippa. Livsmedelsverket har tagit över all kontroll av styckningsanläggningar som tidigare låg på kommunal nivå så nu är det inte enkelt att skapa ett litet slakteri/styck på landet med allt vad det innebär.
 
Beppo skrev:
Det kan jag berätta. Att gårdsförädla kött är skitdyrt. Från att vara bonde till att ha en fungerande styckningsanläggning på gården så måste man kunna pynta upp i runda slängar 1/2 miljon skulle jag tippa. Livsmedelsverket har tagit över all kontroll av styckningsanläggningar som tidigare låg på kommunal nivå så nu är det inte enkelt att skapa ett litet slakteri/styck på landet med allt vad det innebär.
Dessutom är de som jobbar på livsmedelsverket endast ute efter att få skriva så mycket paragrafer de bara kan för att på det sättet försvara sina jobb.

Livsmedelsverket och kommunernas livsmedelsinspektörer tror jag är ett gäng som lider av kollektiv hypokondri och bacillskräck. Ibland undrar man ju....

Jag stod på ett lager, ett kyllager, och plockade ostkartonger, ostarna i sin tur var vacumpackade. Av platsbrist och praktiska skäl ställde jag vissa kartonger på golvet. Givetvis dyker det upp en tokig inspektör just då och dra på trissor vad den människan fick spel. Det var minsann hälsovådligt att hantera varor på det sättet. Enligt något tramsigt regelverk alternativt missat tillstånd för att få "spräcka" pallarna och kundpacka nya pallar så fick jag i den lokalen inte göra detta...och absolut inte ställa en kartong på golvet. Men suck. Efter tjafs med henne så fick jag plocka isär pallarna men på villkoret att kartongen aldrig nuddade golvet. De skulle mellanlanda på en annan sj-pall....Som om något överhuvudtaget skulle hända med en dubbelpaketerad ostbit.

Med sånt trams, är det undra på att en bonde inte får sälja en hemstyckad gris? Sälja någon liter mjölk? Eller ens släppa in en gäst i ladugården.

Det pågår ett rent vansinne vad gäller reglementen för att hantera mat. Visst är det bra med viss kontroll men det går till överdrift. Det verkar som om alla fått kollektiv hybris.
 
Mig veterligen får jag gå in i svågers ladugård utan speciella tillstånd. Svinstallar kan det vara lite si och så med beroende på vad som florerar och inte minst för den besökande själv.

Vad gäller försäljning av opastöriserad mjölk direkt från mjölktanken håller jag med regelverket om att detta inte ska förekomma. Anledningen stavas TBC. Ett sattyg som vi i det närmaste har blivit av med, mycket tack vare pastörisering av mjölk.
 
A
Cheesus skrev:
Dessutom är de som jobbar på livsmedelsverket endast ute efter att få skriva så mycket paragrafer de bara kan för att på det sättet försvara sina jobb.

Livsmedelsverket och kommunernas livsmedelsinspektörer tror jag är ett gäng som lider av kollektiv hypokondri och bacillskräck. Ibland undrar man ju....

Jag stod på ett lager, ett kyllager, och plockade ostkartonger, ostarna i sin tur var vacumpackade. Av platsbrist och praktiska skäl ställde jag vissa kartonger på golvet. Givetvis dyker det upp en tokig inspektör just då och dra på trissor vad den människan fick spel. Det var minsann hälsovådligt att hantera varor på det sättet. Enligt något tramsigt regelverk alternativt missat tillstånd för att få "spräcka" pallarna och kundpacka nya pallar så fick jag i den lokalen inte göra detta...och absolut inte ställa en kartong på golvet. Men suck. Efter tjafs med henne så fick jag plocka isär pallarna men på villkoret att kartongen aldrig nuddade golvet. De skulle mellanlanda på en annan sj-pall....Som om något överhuvudtaget skulle hända med en dubbelpaketerad ostbit.

Med sånt trams, är det undra på att en bonde inte får sälja en hemstyckad gris? Sälja någon liter mjölk? Eller ens släppa in en gäst i ladugården.

Det pågår ett rent vansinne vad gäller reglementen för att hantera mat. Visst är det bra med viss kontroll men det går till överdrift. Det verkar som om alla fått kollektiv hybris.
Gissning: Kan det möjligen vara så att livsmedelsverket kan lite mer om bassilusker än vad du kan?

Ditt problem kan också vara dina referensramar. Du ställer inspektörernas reaktioner i relation till allt snusk och skit du sett och varit med om. Din "normalnivå" om hur man bör hantera livsmedel har antagligen påverkats av "hur alla håller på" vilket antagligen gjort att du anser att "normalnivån" är klart skitigare än vad som är sunt och hygieniskt enligt livsmedelsverket. Vem har rätt, livsmedelsverket och deras vetenskapliga underlag eller grossisternas och handlarna med outbildade underställda occh med förtjänst som huvudmål? Jag vet vilket alternativ jag röstar på i alla fall.
 
Självklart är jag färgad av 20 år inom livsmedelshandeln...det sticker jag inte under stol med.

Men det går till överdrift. Som salig mormor uttryckte det, lite skit rensar magen...:)
 
Nu är det kanske lite speciellt eftersom jag bor på en väldigt väldigt liten ort, men i förrgår handlade jag till exempel närproducerat torkat renkött på Konsum. En stor del av deras grönsaker och örter kommer från en odlare som har sin verksamhet 2 mil från samhället. Vår ICA-handlare brukar ta in tunnbröd som bakas 20 mil härifrån, har varje höst nyslaktat lammkött från en lokal producent och brukar ta in exempelvis nyfiskad rom från fjällsjöarna i vårt närområde lagom till nyår.

Men dyrare? Nej, inte nämnvärt. Färskt i mitt minne har jag till exempel när jag stod och höll i en bit nötfilé från naturbeteskött - ett projekt längst Vindelälven där kossor och kalvar går ute hela sommaren och håller landskapet öppet - som var tjugo kronor dyrare per kilo än oxfilé från Brasilien. Kvalitetsskillnaden ska vi inte ens tala om...
 
gaia skrev:
J
Wisky entusiaster tror att deras favoritdryck fick sin smak och färg från en gammal ektunna. Tunnornas flavör ersattes i mycket stor del av en laboratoriehylla med små flaskor märkta med E- nr. Wiskyprovningar skulle dock vara mindre roliga om man fick gissa E-nr som ger den rökiga eftersmaken :).
Tur att man dricker Laphroaig då. Den har inte ens sockerkulör som är vanligt i andra bruna drycker. :) För det är just sockerkulörer som brukar finnas. Rökigheten inbillar jag mig fortfarande kommer från mältningsproceduren.
 
joflopp:Eller ciggfimparna som de dumpar i tunnan ;)

Har gått runt och kikat lite på "märkesvarorna" snarare är det just de som innehåller massor med olika ingredienser trots att själva varan torde vara tämligen "straightforward".

Dock köper jag aldrig billig gräddglass längre, den missen gjorde jag bara en gång.
 
konichiwa girl skrev:
Nu är det kanske lite speciellt eftersom jag bor på en väldigt väldigt liten ort, men i förrgår handlade jag till exempel närproducerat torkat renkött på Konsum. En stor del av deras grönsaker och örter kommer från en odlare som har sin verksamhet 2 mil från samhället. Vår ICA-handlare brukar ta in tunnbröd som bakas 20 mil härifrån, har varje höst nyslaktat lammkött från en lokal producent och brukar ta in exempelvis nyfiskad rom från fjällsjöarna i vårt närområde lagom till nyår.

Men dyrare? Nej, inte nämnvärt. Färskt i mitt minne har jag till exempel när jag stod och höll i en bit nötfilé från naturbeteskött - ett projekt längst Vindelälven där kossor och kalvar går ute hela sommaren och håller landskapet öppet - som var tjugo kronor dyrare per kilo än oxfilé från Brasilien. Kvalitetsskillnaden ska vi inte ens tala om...
Jag förstår vad du menar, men hör själv på ordet "naturbeteskött".Skulle vilja påstå att allt kött från Brasilíen är "naturbeteskött" och prata om hela sommaren i Brasilien, dom går ute året om. Det som är sjukt är att man transporterar detta kött över hela världen.
Kvaliten är (om man äter det i Brasilien) mycket hög.
Har tyvärr inte provat kött från Vindelälven.
 
Nu måste jag försvara Cheesus lite. Livsmedelsinspektörer är allt helt nippriga en del. Som att man i en deli-avdelning skall behöva ha flera olika skärmaskiner för att skilja på rökta och kokta produkter? Som att ett gamalt borrhål i en vägg skulle vara ett problem för livsmedelssäkerheten för där inne kan bakterier väga till?

Som att man inte får har kartoner i samma utrymme som naket kött.

Listan kan göras oändlig. För att bli livsmedelsinspektör krävs högskoleutbildning. För högskoleutbildningen krävs goda betyd på gymnasiet från samhäll eller natur program. Dessa program läses främst av folk vars föräldrar är akademiker. Grovt generalliserande men ändock.

Så man läser på gymnasiet och jobbar sommrar på posten eller pappas kontor sedan läser man högskola med samma "arbetslivserfarenhet" på sommrarna som tidigare men därförinnan har man tagit en jordenruntresa i ett halår så man är i runda slängar 25 år när man är klar med sin utbildning för att börja på SLU och efter ytterligare 3 år vara färdig för ett jobb som livsmedelsinspektör. Då är man 28 med minst sagt ringa arbetslivserfarenhet men med god kännedom om hur Listeria monocytogenes kan växa till och klänga sig kvar i tex. borrhål i väggen.

Denna människa som bara läst böcker om det som skall kontrolleras så kontrolleras just bara det som står i böckerna ofta utan att ta hänsyn till faktiska omständigheter som råder i verkligheten.

Nu har jag lyckan att i mitt arbete inte råkat ut för någon av de riktigt korkade människorna utan försöker framför allt att ha en god dialog med inspektörerna. Men se dom får inte vara rådgivande. Dom kan altså inte berätta för en hur man skall göra för att det skall vara godkännt utan bara berätta när man gjort fel. För har dom godkännt en lösning så är det ju dom som får på tafsen om livsmedelsverket slår ner på något.

Nä, lite mer rim och reson och samtal för att hitta lösningar. Betalar man grova pengar för att bli kontrollerad så borde man ju kunna föra en dialog med inspektör och livsmedelsverk för att komma fram till induviduella lösningar för varje problem som man dyker på men det går inte. Till det skall man anlita konsulter för annars konkurrerar man med "den fria marknaden".

Det talas ju om ett hygienkörkort för att få hantera livsmedel. Då kanske inspektörer skulle ta ett liknande körkort för att ta reda på hur verkligheten fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.