Fick vår offert för nätanslutning idag, 7000kr får väl ses som ok antar jag... Något jag reagerade på är dock att man måste köpa Telia Bas med 12 månaders bindningstid, hur fan kan man då påstå att marknaden är fri? Jag kan väl inte vända mig till någon annan och få en offert. Får det verkligen vara så här? Är det något man kan göra?
 
vart bor du???

Måste du ha fast telefon?
 
Snart Båberg, Vänersborg

Man måste väl det för att ha bredband :)
 
nä, kanske finns andra operatörer, kanske finns fiber.

kolla med kommunen ...
 
Marknaden är fri.
Du kan vända dig till vilken teleoperatör du vill.
I praktiken är det dock så att ingen utöver Telia är intresserad.

Är det egentligen konstigare med bindningstid för fast telefoni än för mobil telefoni?
 
Eller om du vid husbygge önskar el, vatten, avlopp, mm, då är det bara att betala. Var glad att du kan få fram en anslutning för 7000:-.
 
Om du väljer att gå på Telia, se till att svara på offerten innan offertdatumet går ut.
Jag missade med ett fåtal dagar och det tog Telia en evighet att skramla fram en ny offert.
 
Fiber, sån tur har vi inte :)

Det som är konstigt är att när jag skriver på offerten skriver jag på att jag binder mig 12 mån till Telia Bas, hade inte sagt något annars. Jag kanske vill ha Tele2 som jag har idag, men nu får jag inte göra det valet, eller jo, väljer jag att inte skriva på, men då får jag ingen telefon alls. Så det är inget att göra, bara så skrattretande att dom skriver grejer om fri marknad och skit när man ändå inte kan ta del av det förens om ett år.
 
Det är väl det som är fri marknad! Leverantören dikterar villkoren....
 
SmeagolL skrev:
Fiber, sån tur har vi inte :)

Det som är konstigt är att när jag skriver på offerten skriver jag på att jag binder mig 12 mån till Telia Bas, hade inte sagt något annars. Jag kanske vill ha Tele2 som jag har idag, men nu får jag inte göra det valet, eller jo, väljer jag att inte skriva på, men då får jag ingen telefon alls. Så det är inget att göra, bara så skrattretande att dom skriver grejer om fri marknad och skit när man ändå inte kan ta del av det förens om ett år.
Men be Tele2 dra in ledningen då? Eller är de kanske inte en heltäckande operatör?
 
Men om du önskar Tele2 som leverantör så ska du beställa en offert hos dem. Definitionen på vad som är fri marknad kan nog variera, men att bygga ut en infrastruktur till oss som inte t.ex. bor i stadsplanerat område är dyrare.
Det finns hur många exempel som helst där du måste binda dig x tid när man tecknar sig för en tjänst.
 
7000 är minimipriset för att få en kopparanslutning från Telia. Vi fick en offert på 9000 och då ligger teleskåpet 15 meter från punkten där våra tomrör mynnade ut. Slutade med att vi betalade 8000 för stadsnät istället.
 
SmeagolL skrev:
Det som är konstigt är att när jag skriver på offerten skriver jag på att jag binder mig 12 mån till Telia Bas, hade inte sagt något annars. Jag kanske vill ha Tele2 som jag har idag, men nu får jag inte göra det valet, eller jo, väljer jag att inte skriva på, men då får jag ingen telefon alls. Så det är inget att göra, bara så skrattretande att dom skriver grejer om fri marknad och skit när man ändå inte kan ta del av det förens om ett år.
Inte alls skrattretande. Fråga dem istället vad priset blir om Du vill ha paketet utan bindningstid. Jag antar att Du inte frågat specifikt om det, och då fick Du ett erbjudande enligt "standard". Säkerligen kan Du få en offert utan bindning från Telia också, men det blir sannolikt ett högre pris. Marknaden är fri, och Du är fri att fråga vem Du vill och ställa vilka krav Du vill i förfrågan !
Tyvärr är det lätt att tänka att Telia (fortfarande) har monopolets skyldigheter gentemot mig, men att jag har fria marknadens rättigheter mot dem.

För att marknaden är fri är inte detsamma som att Du kan kräva att alla skall ens ge Dig en offert. Du har rätt att fråga och anlita vem Du vill, men en fri marknad innebär också att leverantören Du frågar inte har någon skyldighet att hjälpa Dig. Jämför med att anlita hantverkare, det är också en fri marknad ;-).

Ställ frågan och tala om att Du vill ha en offert utan bindningstid till Telia (och gärna Tele2 m.fl.) - de är inga tankeläsare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.