Hum.. Jag som hade tänkt på att kanske byta till en induktionshäll.. blir lite skeptisk då man läser igenom denna tråd. Skiljer det något nämnvärt mellan olika fabrikat på spisar? Annars får man väl köpa en gas-spis :)
 
Rrrrr skrev:
Hum.. Jag som hade tänkt på att kanske byta till en induktionshäll.. blir lite skeptisk då man läser igenom denna tråd. Skiljer det något nämnvärt mellan olika fabrikat på spisar? Annars får man väl köpa en gas-spis :)
Har induktionshäll och har inga större problem med pannljuden. Men visst hörs det om man lägger på en ex IKEA-kastrull på hällen. Så hemma hos oss är det rejäla pannor, och tre fyra st i gjutjärn. Men man lagar inte såser i en 5 l gjutjärnsgryta.

Nu när jag vant mig vid induktionen kan jag inte tänka mig något annat. Bodde i USA ett tag och testade att bara laga på gas, nej tack! Visserligen är gasen lättreglerad, men det blir ändå superäckligt under brännaren hela tiden. Dessutom ständiga läckage (i samhället i stort i alla fall). Induktionshällen är här för att stanna hos mig i alla fall.
 
Är det någon som hittar en lösning på problemet.
Vilka kastruller fungerar?
Vi har nyligen installerat induktionshäll. gjutjärn inget ljud. allt annat outhärdligt på hög effekt.
Detta är även en generationsfråga tror jag. Mina föräldrar hör det inte alls på samma sätt som vi yngre med bättre hörsel.
 
Jag fick byta min husqvarna till en siemens och den är knäpptyst. Tydligen så bygger electrolux sina hällar lite annorlunda, enligt servicekillen som tittade på min häll, och de har därför större benägenhet att låta.
 
Jocke919:
Kul att höra att det löste sig för dig. Hoppas du är nöjd med din Fissler-gryta fast än den inte var tyst på din gamla spis.
//Daniel
 
A
Är det bara jag som tycker det är ett härligt ljud?
Man får lite känslan kärnkraftverk.
Tycker det ger känslan av lite extra power i hällen :)
 
Jag testade bara om även fisslern lät och när den gjorde det så lämnade jag tillbaka den. Såhär i efterhand så skulle de varit kul att haft kvar den och fått testa den ordentligt för den utstrålade vekligen kvalitet.

basdanne skrev:
Jocke919:
Kul att höra att det löste sig för dig. Hoppas du är nöjd med din Fissler-gryta fast än den inte var tyst på din gamla spis.
//Daniel
 
jocke919:
Jag har nyligen införskaffat mig en Electrolux induktionshäll som låter ganska mycket (ett högfrekvent ljud). Enda sättet att få ned oljudet är att använda gjutjärnsgrytor.
Är nu ute efter att byta till en induktionshäll som låter mindre.
Vilken Siemens-häll bytte du till?
Är den knäpptyst för alla dina grytor (även i högsta effektläge) ?
I sådana fall är det en sådan jag skall byta till...
 
Roger Spontare skrev:
Vad lustigt, jag är annars känslig för högfrekventa ljud, och det enda jag hört från min bosch-häll är 50-hz brum pulserandes när jag använt billiga kastruller och skeva pannor..
Samma sak här.
Har denna induktionshäll från ikea

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123766

Använder mig av Ikeas induktionsgrytor...

Enda gången man hör ett litet surrande/pulserande ljud är då man trycker på snabb koknings knappen. men knappt störbart.
 
Jag har en ny Siemenshäll.. har en kastrull av god kvalitet och en Jaime Oliver stekpanna..
Kastrullen låter LITE när man brassar på power, en blandning av högfrekvent ljud och vibrationer, inget man störs av då man bara kör så en kort stund..
stekpannan är i princip helt tyst.


Jag rekommenderar induktion skarpt när man inte har möjlighet till gas.
helt överlägset jämfört med vanliga keramikhällar.
 
hasse68 skrev:
jocke919:
Jag har nyligen införskaffat mig en Electrolux induktionshäll som låter ganska mycket (ett högfrekvent ljud). Enda sättet att få ned oljudet är att använda gjutjärnsgrytor.
Är nu ute efter att byta till en induktionshäll som låter mindre.
Vilken Siemens-häll bytte du till?
Är den knäpptyst för alla dina grytor (även i högsta effektläge) ?
I sådana fall är det en sådan jag skall byta till...
Jag köpte en EH772001E, den är inte knäpptyst men den är nog den tystaste hällen jag har provat. Oftast hör man inte hällen för tex fläkten eller andra ljud från matlagningen men i powerläget är ljudet högre dock långt ifrån störande som det var på electrluxen. Jag har lite blandat med grytor och kastruller allt från ikea till ganska dyra saker och där märker jag ingen skillnad på ljudet. Jag är väldigt nöjd och kan varmt rekomendera den hällen
 
Jag är vitvarutekniker och ljudet kommer på kastruller som har delat sula på sig. Tar du en heljuten stekpanna som är ett stycke som uppkommer inte ljudet. Sen framkommer ljudet ofta på billigare kärl. Jag har jämfört med ikea kastruller och hackman och det är stor skillnad.
 
Henrik Sederstedt skrev:
Jag är vitvarutekniker och ljudet kommer på kastruller som har delat sula på sig. Tar du en heljuten stekpanna som är ett stycke som uppkommer inte ljudet. Sen framkommer ljudet ofta på billigare kärl. Jag har jämfört med ikea kastruller och hackman och det är stor skillnad.
Efter att ha testat samma kastruller, både dyra och billiga, på ett par olika hällar kan jag konstatera att när det gäller kärltyp så gör det skillnad men inte mycket (förutom gjutgärn som är väldigt tyst). Ang hällarna så ger electroluxen ett väldigt starkt högfrekvent ljud, bosh ger ett lågfrekvent hummande ljud men ganska starkt, siemens ger högre frekvens dock inte så hög som electrolux men väldigt låg styrka på ljudet, miele och gorenje ligger mellan bosch och siemens i frekvens men starkare ljud än siemens. Nu har jag bara testat en av varje häll och på min uppsättning kastruller och ljudet är min subjektiva åsikt men för mig är det klart att olika hällar ger upphov till olika ljud och att hällen har mer betydelse än kärlet. Det ska ju tilläggas att även om det är kärlet som låter så är det ju hällen som gör så att kärlet låter.
 
Siemens och bosch är samma häll, ska va från samma fabrik så där ska ljuden va dom samma. Electrolux och husquarna har samma hällar också, samma komponenter.
Själv så säger jag att man ska ha Husquarna, jag har instalerat ett 100-tal sånna hällar och aldrig vart me om en reklamation så dom kommer jag själv hålla mig till.
 
jocke919 skrev:
Jag köpte en EH772001E, den är inte knäpptyst men den är nog den tystaste hällen jag har provat. Oftast hör man inte hällen för tex fläkten eller andra ljud från matlagningen men i powerläget är ljudet högre dock långt ifrån störande som det var på electrluxen. Jag har lite blandat med grytor och kastruller allt från ikea till ganska dyra saker och där märker jag ingen skillnad på ljudet. Jag är väldigt nöjd och kan varmt rekomendera den hällen
Har nu även vi köpt en Siemens häll (blev en EH77S502E).
Kan bara konstatera att den är mycket tystare än den vi hade innan (Electrolux EHD60020X).
Electroluxen började ge ifrån sig ett hörbart ljud vid läge5 (där ljudet sedan ökar med effekten) för att sedan vid powerläge låta riktigt otrevligt (högfrekevent oljud). Har haft Electrolux Service hemma hos oss 2ggr men de ansåg att (o)ljudet låg inom felmarginal.
Vår nya Siemens-häll är i princip lika tyst ända upp till läge 9. Vid power-läge blir ljudet lite högre men helt klart acceptabelt. Kan också varmt rekommendera Siemens induktionshäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.