Hej.

Skall underhålla en av våra kakelugnar genom att lägga på ett lager kakelugnslera på insidan. Det var min kära fru som inhandlade leran från Gysinge och fick informationen om vilken koncentration blandningen med vatten skall ha. Nu är hon bortrest och jag får inte tag på henne, men vill ändå passa på att använda tiden till putsning. På Gysinges hemsida hänvisas till en katalog som jag antar att jag kan köpa, men det löser inte mitt problem än på några dagar.

Är det någon som använt Gysinges kakelugnslera och minns vilken blandning som gäller? I övrigt antar jag att jag måste slamma ytan innan jag lägger på putsen precis som med vilken puts som helst. Eller missar jag nåt då?

Tack på förhand!
 
Jag blandade till en lagom smetig, men inte lös konsistens, de skriver inte mer i boken. (ta det försiktigt, det blir fort löst)
Tvätta bort sot och ta bort löst bruk. Vattna teglet ordenligt och sen kan du mura med händerna. Lätt som en plätt!
 
En del lera, tre delar sand, 1/4 limvatten (400 g lim till 20 l vatten, sen får man dividera), och 1-2 delar linhalm eller annat boss som armering. Med "del" menas hink på ca 8 liter.
Om du köpt färdigt bruk ska du blanda bara med vatten till konsistens som en komocka.
 
Det sista receptet låter som lerklining till väggar och inte till kakelugnsunderrhåll.
 
karin_h skrev:
En del lera, tre delar sand, 1/4 limvatten (400 g lim till 20 l vatten, sen får man dividera), och 1-2 delar linhalm eller annat boss som armering. Med "del" menas hink på ca 8 liter.
Om du köpt färdigt bruk ska du blanda bara med vatten till konsistens som en komocka.

Nej inte halm i en kakelugn!!

1del mald lera
2-3 delar sand (0,1-3,0mm kornstorlek)
Vatten tills den går att göra "krämiga snöbollar" med och akta dig för att ha för mycket vatten då det dunstar och lämnar kvar håligheter.
Målsättningen är ju att få så homogen puts eller bruk som möjligt!
 
  • Gilla
Nicole snickare
  • Laddar…
Ja, det första är lerklining, det andra gäller det färdiga bruket för lagning av puts och tegel inuti kakelugnen. Ursäkta förvirringen, har läst på i en äldre katalog från Gysinge och det har klarnat lite. Mängden vatten står inte angiven, bara att man ska blanda till smetig men inte rinnig konsistens och att man putsar ytan med ett tunt lager lera med hjälp av en svamp efter att man pressat in så mkt lera som möjligt i fogarna.
 
Som torpanders skriver - konsistensen skall vara som en kletig köttbulle - det skall gå att göra en bulle av, men den skall kleta och fastna hela tiden - som deg där det saknas ett par deciliter mjöl - blank och glansig på ytan.

Hmmm... vill man inte ha bara 2 delar sand ? Mera "limeffekt" av leran, mindre "armering" av sanden om det bara är för att bättringsputsa invändigt ?
 
Tack för svar. Nu är det putsat och jag tror jag fick till det ganska bra. Möjligen aningen för mycket vatten. Det visar sig troligen ganska snart. Har inte proveldat än, känns som att det bör torka ett tag först.
 
Angelven skrev:
Som torpanders skriver - konsistensen skall vara som en kletig köttbulle - det skall gå att göra en bulle av, men den skall kleta och fastna hela tiden - som deg där det saknas ett par deciliter mjöl - blank och glansig på ytan.

Hmmm... vill man inte ha bara 2 delar sand ? Mera "limeffekt" av leran, mindre "armering" av sanden om det bara är för att bättringsputsa invändigt ?
Till puts ca 2del sand, till murning ca2-3delar sand men det är inte skrivet i sten pga lerans variation, man måste prova sig fram. All lera innehåller ju sand även som ren i olika koncentrationer.
För fet blandning, dvs mycket lera ger ett sprickvilligt bruk även om det är just det som kanske känns bäst när man håller på! Särskilt viktigt vid murning!

Det fins ett prov till för den den "geggiga bollen" håll upp den en meter och släpp ner den, spricker den i ett par bitar så är den ok, blir det en blaffa så är det för mkt vatten, och tvärtom om det blir småbitar/smul då är den för torr.
 
Har en liten fundering - har lerklinat intill kakelugnen - inte är det väl något bekymmer med den organiska armeringen där, jag menar brandrisk o så??? Å andra sidan - gipsskivor som man rekommenderar bl a i utrymningsvägar har ju ett pappskikt - så det borde ju finnas viss risk för antändning även av dessa.
Själva kakelugnen är omsatt av murare, så den har jag inte grejat med.
 
Inga synpunkter?????
 
Jo, ingen fara. :) Det ska ju kunna ta sig också. Och det gör det inte.
 
Hmm, inte ens om man varit hos frisören för att få armeringen?? Fast så väldigt ludet blev det inte.....
 
Elda på du, du har ju en luftspalt mellan ugn och vägg som isolerar/kyler väggen.
Dessutom ska en kakelugn aldrig eldashetare än att man kan lägga handen på den!
 
Tack, tack! Väntar lite tills vi fått plåt framför och har fixat färdigt väggen. Vi myseldar bara i den då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.