4 392 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Eldragning i badrum?
Jag har själv limmat fast EKLK direkt på betongvägg med biltemas smältlimpistol. Fungerar riktigt bra. I det fallet var den svagaste länken färgens vidhäftningsförmåga mot betongen. Punktade fast kabeln med en liten klick med ca 2 dm avstånd.
Nästan helt osynligt dessutom...
Nästan helt osynligt dessutom...
Men så kan man väl ändå inte göra va.. Limma i betong, och hur länge menar du detta ska hålla... Ok att utvecklingen går framåt men det lim jag sett håller max nåt år om det utsätts för exempelvis solvärme. Men visst, det är väl ok till svagström, antennkablar och ljud och sånt om man vill slippa göra åverkan på hemmet.
Men nu pratade vi starkström, fast installation, är det verkligen så att det numera är godkänt att limma upp kabellist? Gäller detta även i taket isf? Mycket intressant, här finns massor av tid att tjäna, installationselektriker jobbar väl på ackord eller?
Men nu pratade vi starkström, fast installation, är det verkligen så att det numera är godkänt att limma upp kabellist? Gäller detta även i taket isf? Mycket intressant, här finns massor av tid att tjäna, installationselektriker jobbar väl på ackord eller?
Så här står det i broschyren för Thorsmans DMT-Kanal.
"Till svagströmsinstallation finns också den mest snabbinstallerade DMT-kanalen med dubbelhäftande tejp."
Jag kör på mekansisk fästning av starkströmskablar, endast dubbelhäftande tejp och lim till svagström.
"Till svagströmsinstallation finns också den mest snabbinstallerade DMT-kanalen med dubbelhäftande tejp."
Jag kör på mekansisk fästning av starkströmskablar, endast dubbelhäftande tejp och lim till svagström.
DMT-kanal får man t.om dra enkelisolerad FK löst i..FlyFear skrev:
edit: Gäller den med skruvfäste dock.
Elmojarna skulle nog vilja använda lim eftersom det går fortare men då får ju inte klammertillverkarna sälja några klammer...limpistol blev vanligt i början på 90-talet och jag har hört något om att det var just klammertillverkarna som tryckte på för att det inte skulle vara tillåtet att limma upp kabel.pefo skrev:
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
skulle iofs inte förvåna mig.. alla metoder som går ut på att spara tid kommer från kapitalismens näste...
Ska kolla!snaggletooth skrev:
EDIT: Se på f-n, högtalarkabel visserligen, men i alla fall http://www.stargatecinema.com/IXOS-...15AWG-Speaker-Cable-328ft-Spool-pr-89197.html
Redigerat:
Självhäftande kanaler och kabel!
Visst, för hobbybruk, men yrkesmän brukar vilja att prylarna ska hålla tills det är glömt vem som satte upp dem.
Men om ni säger att det numera är tillåtet att smältlimma upp starkströmskablar och lister så skulle det inte förvåna då det mesta tillåts idag. Men använder man såna udda metoder så får man nog själv stå för garantin att det ska hålla. Eller komma vartannat år och förstärka limningen lite.
Kan ju medge att när jag skruvade med larm och svagström hände att man tog till limpistolen ibland när andra metoder kändes jobbiga, men då var ju kablarna av en annan dimension också. Och tom då trillade de ner med tiden. Men jag ska sluta tjata om detta nu, limma ni på bäst ni vill, om det är godkänt att limma starkström numera vet jag inte.
Visst, för hobbybruk, men yrkesmän brukar vilja att prylarna ska hålla tills det är glömt vem som satte upp dem.
Men om ni säger att det numera är tillåtet att smältlimma upp starkströmskablar och lister så skulle det inte förvåna då det mesta tillåts idag. Men använder man såna udda metoder så får man nog själv stå för garantin att det ska hålla. Eller komma vartannat år och förstärka limningen lite.
Kan ju medge att när jag skruvade med larm och svagström hände att man tog till limpistolen ibland när andra metoder kändes jobbiga, men då var ju kablarna av en annan dimension också. Och tom då trillade de ner med tiden. Men jag ska sluta tjata om detta nu, limma ni på bäst ni vill, om det är godkänt att limma starkström numera vet jag inte.
Redigerat: