Har rivit ut min gamla bastu.
Bakom granpanelen satt det vindpapp (svart) ,alltså mellan panel och spånskiva som nån slags fuktspärr.
Kan det vara onyttigt för hälsan när vindpappen värms upp,nån gas eller liknande?

Nu har det funkat bra tydligen ur fuktsynpunkt ,hittade inga fuktskador när jag rev bort spånskivorna.

nu hade jag tänkt mig att göra likadant som med lite ny panel o lavar eftersom det funkat innan eller är det någon som synpunkter på detta???

Bastun är som en del av badrummet med en vägg mot yttervägg med fuktspärr, två väggar mot angränsande sovrum och en vägg mot badrum med fuktspärr.
väggarna i hela huset samt bastun är klädda med spånskivor och 70mm isolering mot angränsande rum och 45mm isolering innan fuktspärr mot yttervägg.

Kanske någon annan lösning ?

finns dock inget utrymme för en ny vägg innan yttervägg med luftspalt emellan.
 
Jag tror att spånskivorna ger ifrån sig mera onyttigheter än den svarta vindpappen. Spånskivor ger ifrån sig lite formaldehyd som inte är särskilt bra för hälsan.

Har själv använt svart vindpapp i min vedeldade bastu,

Tigersågen
 
Tror inte heller det är några problem med emissioner.

Däremot vet jag inte hur stor nytta vindpappen gör. Den stoppar förvisso vatten i vätskeform, men är högst ånggenomsläpplig (och ånga är det enda den utsätts för, inte flytande vatten). Fast har det funkat förut och du ska göra en likadan konstruktion som ska användas med samma frekvens så är det ju förstås ett argument..
 
ok,är det bättre med något annat träslag osb t ex
frekvensen på användandet blir nog mer då förre ägaren inte badade bastu men ägaren innan det badade lite,själv har jag använt bastun i ca 1år.
blir väl en 1ggr i veckan ungefär.
 
Det viktiga är att det finns en diffusionsspärr i väggen. Det verkar det redan finnas, om jag förstår dig rätt. Det finns inget skäl att ha någon träskiva innanför denna, luftspalt och bastupanel räcker. Men det är förstås inte optimalt, det bästa vore att ha, inifrån och ut, bastupanel, luftspalt, ångtät bastufolie, isolering, luftspalt, och sedan yttervägg med diffusionsspärr.

Jag är inte orolig för problem med spånskivan, det är fuktläckage med påföljande kondens ut i väggen som är den stora risken.
 
skulle det göra nån skillnad om man gjorde enligt följande innifrånsett
bastupanel-luftspalt-folie-isolering-luftspalt-diffusionspärr.(sedan kommer resten av ytterväggen,isolering o ytterpanel)

Jag måste göra konstruktionen mot befintlig yttervägg då det ej finns plats för en ny vägg + golvet är redan lagt till sammans med badrumsgolvet,hade ju bara tänkt o byta ut panelen från början och inte läst på ordentligt.
 
Det du beskriver är väl precis det jag skrev?

Och tycker du inte att du har plats för en ny vägg så är det väl ändå inte ett alternativ?
 
helt rätt börjar nog bli lite trött nu
 
om jag kör med modellen bastupanel-luftspalt-folie-isolering-luftspalt-diffusionspärr

hur löser jag ventilering av luftspalt mellan diffusionspärr och isolering,en tanke var att lämna en liten luftspalt upp och nertill på bastufolien så luften kan cirkulera.
 
Det är absolut inte luften i bastun som ska cirkulera i den spalten, då vore ju bastufolien meningslös. Det är den vanliga inomhusluften som ska cirkulera där. Hur man löser det är olika från fall till fall.
 
låter logiskt,får nog bli till att ha luftspalt mellan diffspärr och isolering och använda bastufolie istället för vindpapp som jag tänkt från början.
Får komma på en bra lösning på att ta in tillluft till luftspalten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.