Hej, jag planerar mitt nya badrum och funderar på att sitta in tidsstyrd el-golvvärme. Jag vill kunna ställa in olika program för veckodagar och helger där värmen skall aktiveras vid ett visst klockslag och stängas av vid ett visst klockslag osv. Är det någon som kan rek. något märke?

Mvh
Johan
 
vill minas att detta är fult möjligt på T2 plus.
kan ha låg temp på vissa tider.höja till en annan under kortare tid.
programera in tider mm.
 
Tänk dock på att golvvärme, och speciellt då under keramik, ju är ganska "trög" värme. Det tar tid innan den kommer upp i rätt nivå, och under uppvärmningsprocessen förbrukas som mest energi. Det är alltså inte säkert att man sparar något på kortare avstängningsperioder som ex. nattjustering.
 
Funktionen finns också på Devi´s termostat Devireg 550. Har den själv men använder inte heller timern i den dock. Ganska dyr också. Tror jag betalade 1200 för den.

Annars så finns väl nattsänkningsingång på de flesta termostater. En separat veckotimer kanske ger samma resultat.
 
Redigerat:
GoForIt skrev:
Tänk dock på att golvvärme, och speciellt då under keramik, ju är ganska "trög" värme. Det tar tid innan den kommer upp i rätt nivå, och under uppvärmningsprocessen förbrukas som mest energi. Det är alltså inte säkert att man sparar något på kortare avstängningsperioder som ex. nattjustering.
Nja, lite sparar man ju alltid. Det enda som avgör energiåtgången är hur mycket energi som avges från golvet, uppåt och neråt, och det som avgör det är temperaturskillnaden mellan golv omgivningen. Så sänker man golvets temperatur i genomsnitt över dygnet så sparar man energi. Är det ett trögt system med mycket massa så kan man alltid programmera värmen så att det släpar lite. Alltså att den stänger av tidigare och slår på tidigare.
 
jon_h skrev:
Nja, lite sparar man ju alltid. Det enda som avgör energiåtgången är hur mycket energi som avges från golvet, uppåt och neråt, och det som avgör det är temperaturskillnaden mellan golv omgivningen. Så sänker man golvets temperatur i genomsnitt över dygnet så sparar man energi. Är det ett trögt system med mycket massa så kan man alltid programmera värmen så att det släpar lite. Alltså att den stänger av tidigare och slår på tidigare.
Självklart spar man energi om man sänker golvets temperatur i genomsnitt,
Egna tester visar dock att det var väldigt svårt att få till någon besparing på att ex. göra en nattsänkning.
 
Låter konstigt. Har du någon teori om hur det kommer sig?
 
Linus_E skrev:
vill minas att detta är fult möjligt på T2 plus.
kan ha låg temp på vissa tider.höja till en annan under kortare tid.
programera in tider mm.
Ursäkta min okunnighet, T2 plus, var finns den att köpa?
 
jon_h skrev:
Nja, lite sparar man ju alltid. Det enda som avgör energiåtgången är hur mycket energi som avges från golvet, uppåt och neråt, och det som avgör det är temperaturskillnaden mellan golv omgivningen. Så sänker man golvets temperatur i genomsnitt över dygnet så sparar man energi. Är det ett trögt system med mycket massa så kan man alltid programmera värmen så att det släpar lite. Alltså att den stänger av tidigare och slår på tidigare.
Tack för svaren förresten!

Det var precis det jag hade i åtanke, slå på tidigare och stänga av lite tidigare pga trögheten men det kanske är som GoForIt skriver att man inte sparar så mycket. Jag har många bekanta som har golvvärmen (eluppvärmt) på hela året även om det kanske inte behövs på sommaren varför jag ville kunna ställa in ett program för att styra detta. Det borde spara in några kronor under en hel livscykel ... men det kanske är bättre att börja panta ölburkar :)
 
Så gott som alla termostater har väl också en on/off-brytare som man ju kan använda för avstängning under längre perioder.

Sedan handlar väl en del om hurvida man ser golvvärmen som rummets enda uppvärmningskälla, eller som enbart komfortvärmen (för att göra keramiken mindre kall att gå på). Hos oss gäller det senare.

Ett annat bra tips är ju att om möjligt försöka sektionera värmen, för att kunna styra mer selektivt.
 
Nu beskrev du inte golvmaterialet, men man skulle kunna tänka sig att ett golv av fogade plattor utsätts för en hel del termisk stress om temperaturen varieras kraftigt hela tiden. Ett plastgolv mår däremot antagligen bättre av att få vara svalt så långa perioder som möjligt.
 
it-snubben skrev:
Funktionen finns också på Devi´s termostat Devireg 550. Har den själv men använder inte heller timern i den dock. Ganska dyr också. Tror jag betalade 1200 för den.

Annars så finns väl nattsänkningsingång på de flesta termostater. En separat veckotimer kanske ger samma resultat.
Lite OT,,,

DEVI, kan man köpa dom som privatperson? Vilka säljer?
 
Om golvvärmen ligger på en egen grupp i centralen kanske det är smidigare att köpa något tidur/veckour och montera direkt i centralen. En tanke bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.