Hejsan, jag håller på och bygger en altan. Ska börja gjuta plintar idag. Så nu har jag börjat fundera på hur jag ska bygga trappan.

På platsen där jag vill ha trappan så är altangolvet ca70 cm över marknivå. Detta gör att jag behöver bygga 4 trappsteg. Nu är problemet att jag vill bygga en femkantig trappa, alltså en som breder ut sig åt olika håll. Jag har tänkt använda 45X170 som stomme och få en lagom steghöjd på 17 cm. Som steg tänker jag använda tre 28X95, vilken ger en steglängd på ca 30 cm. Trappan kommer alltså att sluta 120cm (4X30) från altanen.
Jag har nu suttit i 3 timmar och försökt skapa en ritning på en sådan trappa men jag går fullständigt bet på detta. Jag har sett dessa trappor i verkligheten men jag vet ingen som ligger i närheten. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en ritning?
 
Hej, vart bor du?
 
Jag har just byggt en 5-sidig trappa fast med bara två steg. De va inte så klurigt som de verka.
 
  • Gilla
Stomatol
  • Laddar…
Kommer snart in i ett liknande projekt. Och har trappan klar. Någon ritning har jag ännu inte, men 3D-modellen bör räcka för Dina behov? Kommer att ha mina trappor i en vinkel, men det är givetvis inga problem att anpassa till vad Du behöver (om Du nu inte glömt av tråden vill säga).....

 
  • trappa.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linus Sääf
  • Laddar…
Såhär bör det vara, med stöttning i mitten också.
 
  • trappa_2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gloosoon och 1 till
  • Laddar…
Tack för den inspirationen, D.T.!!!  :)
 
En fråga till Don Tom. Vad har du för ritprogram till ex. den 5-kantiga trappan?  :)
 
Hej Don Tom vad har du för mått på din trappa som du har skickat in bilder på ??
 
Virkesdimension 45x170
Sättsteg 300mm
Bredd övre avsats 1230mm
Längd övre avsats 500mm

I övrigt fås måtten av trappans form s.a.s.

 
[quote author=Don Tom link=1150017062/0#9 date=1152481006]Virkesdimension 45x170
Sättsteg 300mm
Bredd övre avsats 1230mm
Längd övre avsats 500mm

I övrigt fås måtten av trappans form s.a.s.

Hej igen Don Tom tack för din hjälp men jag undrar vad du menar med s.a.s
 
Jag menar att grundprincipen är att utgå från den översta avsatsen / trappsteget och sedan placera nästkommande 300mm utanför det föregående. Vinklar och annat får man av formen.
 
Om man bygger en sån här trappa på plan mark, vad behöver man göra för markförberedlser då? Ska man sätta stommen på några plintar, eller kan man lägga några plattor och ställa den på?
 
Antar att man kan säga att det beror på dels ambitionsnivån, men också på Dina markbeskaffenheter.

Själv kommer jag gräva undan matjorden (i mitt fall 30cm), lägga fiberduk och sedemera flis. På flisen kommer jag lägga trädgårdsplattor på vilka trappan kommer vila.

Hade ambitionsnivån varit högre hade jag sannolikt gjutit plintar även för trappan.....
 
T
Snyggt jobb. Glöm inte att eftervattna rikligt i runt 2 veckor när du gjutit trappan, så slipper du sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.