Skall investera i ett nytt system och fundera på ved eldning till huset (nuvarande är det pellets brännare på gamla oljepanna). Pannrummet i källaren. Har ingång och innedörrar till källaren 105 cm. Höjden i pannrummet är 200 cm. Har inte jättemycket utrymme och förstår nu att man bör har ganska mycket plats för isolering av tanken om man skall köpa en oisolerat tank av större model och då nog rektangulär för att kunna få mest m3 på minst m2. Mina frågor:

1) Kan någon rekommendera någon leverantör av acc-tank som har lite att välja på och inte är jätte-dyr (bor i Örebro regionen)? Eller rakt av en bra tank som man har haft erfarenhet av?

2) Hur mycket skall man lägga till i storleken av tanken för isoleringen - golv? ytterväggarna? ovanpå?

3) Rörisoleringen - någon som kan rekommendera en bra produkt/lösning här?

Mycket frågor men mycket nytt. Första inlägg här och uppskattar verkligen forumet. Tack för hjälpen.
 
Måttbeställ en tank av Extuna i Falun.

Minimum isolering 200 mm på sidorna och även upptill räcker 200 om du har ett bjälklag ovanför. Detta är kanske inte optimal isolering men bättre än att minska tankvolymen ytterligare och bättre än i princip alla färdigisolerade tankar.

Mot golvet räcker 45 mm gott.
 
Tack Matss.

Funderar - mot golvet - hur gör man detta rent praktiskt - finns det matta eller reglar man upp 45 mm och isoleringsmatta mellan reglarna? Någon annan som har erfarenhet av detta?
 
Regla upp 45x45 cc 600 och isolera (skivor) mellan, då har du nåt stadigt att skjuta in tanken på.
 
Är det inte skillnad på olika isolering också?
Man pratar oftast bara om mått.
Frigolit, PUR m.fl är väl bättre än simpel gullfiber??
(Och med frigolit menar jag av den typen som inte brinner upp på 10s utan självslocknade, liknande markskivor)
 
PUR är bättre, frigolit sämre.
 
Min syster och hennes man har bara en frigolitskiva som botten, inga reglar eller nåt. Det var bara att skjuta upp den på skiva, sen stod tanken hur stadigt som helst. Sen fyllde dom på med såna skivor runt om tanken, tätade skarvarna med fogskum. Till sist har dom lagt på plywood på den långsida som inte står mot väggen. Det gick snabbt och smidigt att isolera så, och snyggt blev det också.
 
Man bör nog välja en "frigolit" som inte kolapsar efter några år i värmen...
 
kolla med tanksvets i Huskvarna också, bra tankar till bra priser
För mig som bor nära Falun skulle det bli billigare att hämta i Huskvarna än köpa den i Falun :(...Örebro är ju halv vägs
 
gnoll skrev:
kolla med tanksvets i Huskvarna också, bra tankar till bra priser
För mig som bor nära Falun skulle det bli billigare att hämta i Huskvarna än köpa den i Falun :(...Örebro är ju halv vägs
Vad gäller det för storlek? På lite större tankar har Extuna varit billigare.
 
Best. en 5M3 för 3 månader sedan då var extuna 15000 dyrare, 30 vs 45....
 
Det va bra att veta, det har tydligen svängt om lite.
 
Med så pass stora tankar, varför inte köra trycklöst och värmeväxlare istället? Det måste väl bli många tusenlappar billigare...
 
En liten undran om trycklöst system och VVX...
Blir det inte mkt sämre skiktning då - om än någon? Vilket i sin tur ger sämre "effektivitet"...
...eller hur ligger det till?:confused:
 
Det blir sämre skiktning med VVX dvs man kan inte lagra lika mycket energi som ett bra skiktat system.

Men VVX är helt onödigt i ett lågtryckssystem, det är bara att låta cirkulationspumpen ge tillräckligt tryck för att kunna lufta elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.