Har "hört" att BV skall bullra en hel del. Vi kommer att ha vårt sovrum snett ovanför bergvärmeanläggningen (Thermia Duo8) och frågan är om jag behöver lägga extra ljudisolering i mellanbjälklaget.

Min plan är att lägga ett par lager markskivor (eller ngt annat tungt skivmaterial) i bjälklaget för att minska bullret. Har ni ngn bättre idé eller behöver jag inte ljudisolera överhuvudtaget.
 
Det kan löna sig att ljudisolera men det kan lika gärna vara så att de otrevliga ljuden (om sådana förekommer) kommer via rören och husets stome. Det går inte att isolera bort på ett enkelt sätt.

Man brukar använda flexrör vid anslutnignen av pumpen, det är säkert klokt.


EDIT: Själva har vi inget behov av extra isolering och har inga problem med stam(o)ljud. Det kommer ligga ett sovrum ovanför pumpen och jag ser inte det som ett problem i vårat fall.
 
Då måste jag ha tur eftersom min är nästan ljudlös ???
Man hör bara ett knäppande då och då från det elementet som sitter över där vi har den ..o vi har haft vår i 3år..Har inte hört någon annan klaga på sina heller..Behöver du berkligen göra något?
 
På svaren verkar det som att bergvärmepumpar inte för så mycket oljud... Undrar ändå om jag inte kommer att slänga ned ljudisolering, dels för att även tvättmaskin/torkskåp finns där nere, dels skulle man ju antagligen gräma ihjäl sig om BVP trotsallt väsnades. Har ni några alternativa ideér om ljudisolering. Tipset om markskivor fick jag från en snickare.

Tack för tipset om slangval vid anslutning, skall kolla det med den som installerar.
 
Vi hör vår i andra änden av huset. Både sovrum och vp är på bv med tre rum emellan, plus extra isolering i väggar så det måste var som Mattias skriver att det fortplantar sig via rör.

Det är inget jätteljud men vi hör helt klart när vpn går från sovrummet.

Berit
 
Jag vill helst skilja på stomljud och luftburet ljud. Samt dela upp stomljudet i tryckstötar som går via mediet - vattnet och svängningar som kommar via rören.

VP är idag normalt väl inkapslade men det skadar inte att stå och lyssna runt den och se om den är helt bra sammansatt eller om det finns springor som släpper ut ljud i rummet. Det som sedan finns fritt i rummet sätter väggskivor i rörelse som trumskinn och så beror det på vad som finns i väggen, vad som kommer igenom.

Ett bra trick att kolla detta är att spela in VP ljudet (kassettbandspelare eller PC mikrofon) och sedan spela upp det med hjälp av en eller två högtalare (ta ner från vardagsrummet) Dra på volym och lyssna nu runt i huset. Hörs bra vilken väg ljudet tar med lite volym pådraget. Ofta nere i den lägre delen av frekvensområdet, inte olika ett vanligt kylskåp, ty därinne sitter samma typ av kompressor (i viss typer, inte alla). Även visselljud förekommer.
Tung matta i bjälklaget är en bra idé. Men tänk på att minsta lilla springa snabbt ger en förbipassage som förstör en aldrig så bra dämpmatta. Ventilationskanaler kan vara riktiga bovar, men kan förlängas in i rummet med en större dimension och lite stenullskikt (10-20 mm) på insidan. 30-50 cm lång dämptrumma gör underverk.

Rör som strålar sprider gärna ljud via sina hängare. Öka diametern i klammern och stick in ett svep med gummislang. Så mjukt som du får tag i och med god tolerans för tid och värme. En rak mjuk slangstump som bryter ett hårt rör slås med hästlängder av en böjd slang i dämpeffekt. Sätt alltså slangen (högtryck billig, typ 120 kr) helst i en naturlig krök på röret. Jag har även låtit en sådan slang gå varvet runt. Klart bättre, men dölj det, för alla drar på mun när de ser det. Vitsen är att man bryter den raka tryckstötsförbindelsen. En avlänkad tryckstöt förlorar snabbt energi när den börjar bråka med sina egna speglingar utmed slangens insida.

Vibrerar VP skåpet så du kan märka det på utsidan någonstans så öppna försiktigt och se efter vad som durrar emot höljet. En liten bit rörskålsisolation eller till och med ett radergummi kan göra underverk. Bryt bara den styva vägen som skakningarna behöver för att nå ut.
 
  • Gilla
örsingsbo
  • Laddar…
Det är lurigt med (o)ljud från VP då man upplever ljud väldigt olika.
Vi frågade särskillt noga innan installation men fick till svar att det inte hördes något alls, "den surrar lite som ett kylskåp" sa en del.

En vanlig ventilationsfläkt genererar ett mycket lågfrekvent svagt brummande och man hör det oftast inte, men man märker det när det upphör. (Vid strömavbrott brukar de flesta uppleva en skönare ljudmiljö pga av alla "små" ljud som upphör!)

Ett liknande fenomen med VP, jag tycker det är VÄLDIGT störande och vi har fått ett fenomen som en del kallar "stående våg", dvs att man får en resonans av det lilla brummet.
Som tur är har detta uppstått i badrummet ovanför VP i ett hörn som man inte vistas i, men om man lyssnar där så låter det nästan lite Ålands-båt....
Ett brummande som går i vågor med ca 1 sek mellan topp och botten, som jag uppfattar det; väldigt störande.

Efter installationen kollade jag med kommunen om vilka gränsvärden som gäller och de kunde iofs hjälpa till med mätningar MEN, de var hyggliga nog att berätta att OM det skulle överstiga bullernormen så är man som fastighetsägare skyldig att sanera bort ljudet.
Det kan vara svårt i efterhand.
Och i vissa fall väldigt kostsamt.
Som sagt; man upplever ljud väldigt olika, men jag tycker att VP låter störande.
VH
Lykkefund
 
Lykkefund, det du upplever i hörnet är vad vi kallas svävning, eller beating på engelska. Det är två frekvenser som ligger 1 Hz, alltså en sekunds periodtid från varandra. Med tanke på vad som finns i en värmepump kan man fundera på den exakta källan lite. När du vet den, kan du säkert göra något åt det.

Varning: Kraschkurs för den som vill veta varför en svävning och stående vågor uppstår:

Kompressorn kan ha en fyrpolig motor. Den snurrar på ett varvtal som är först halva nätfrekvensen (alltså 25 Hz) och sedan minus det vi kallar eftersläpning. Till exempel 1485 RPM är en bra gissning för en så här liten motor med låg belastning. (Ju mindre motor, större spalt mellan rotor och stator, desto större eftersläpning.) Så långt är det inget fel.

En enfas motor har trots namnet två lindningar. En körs direkt, en ansluts via en kondensator. Då snurrar rotorn och en 50 Hz växelspänning (ser ut som en sinusvåg - med en positiv och en negativ bulle per period) ger en kraft i statorn för varje "kraftbulle", två gånger per 50 Hz period, alltså här har vi källan till en 100 Hz kraft. Nu har vi den ena av de två frekvenser som svävar med varandra. Du kan även ha en trefas motor. Samma resonemang, ofta lite mindre eftersläpning, men mindre vibrationer på dubbla nätfrekvensen tack vare fin symmetri inne i motorn.

Kompressorkonstruktioner kan vara en hel del olika. En vanlig konstruktion är en tvåcylindrig kolvpump. Motorn driver helt enkelt en excenter och gasen trycks ut med två tryckstötar per varv. Hmmm, jaha, då har vi tryckstötar med dubbla varvtalet, men vi måste komma till 99 Hz för att få en Hz skilland och därmed svävning, eller hur? Javisst, och det här kan räcka, för pulser har alltid övertoner, alltså 1485 RPM gånger en rad multiplar, x1,2,3,4,5 osv uppåt. Varje cylinder kan dessutom vara dubbelverkande, och då har vi 4xRPM direkt. Spektrum ser ut som ett pianos spektrum. Varvtalet som jag antog, 1485 RPM är 1485/60 = 24,75 Hz (Hertz är svängningar per sekund). Alltså har vi en topp vid 49,5 och en vid 99 och så vidare uppåt.

Nu vet du hur två frekvenser med bara en Hz skillnad naturligt kan uppstå. Svävningen finns alltså primärt redan nere i VP skåpet. De flesta VP har varianter av detta och kan ge denna effekt, men inte alla.

Men varför hörs det nu bara i ett hörn av badrummet? Nu kommer vi till det med stående våg och resonans. Rummet har en rad akustiska resonanser, vem har inte sjungit i badkaret och njutit av hur vackert det blir.... Rummet är ju kalt och har "fin" akustik.

Området runt 100 Hz har ungefär 3.4 meters våglängd. Mått med multiplar av halva det måttet kan ge en fin förstärkning. Varför just 3.4? Jo, ljudet fortplantar sig med ungefär 340 meter per sekund i rummet. En komplett 1 Hz svängning, med två max bullar är 340 m lång. Mellan bullarna är det alltså 170 meter. 10 Hz - 17 m, 100 Hz 1,7 m, ser du mönstret?

Hur får du bort fenomenet i rummet? Titta på källan och vad som sätter fart på rummet och rummets mått. Det är ofta jättelätt att hitta mått i rum som passar 1,7 m. Även rymddiagonaler, osv. Normalt omöjligt att ändra. Återstår: Kapa eller gör alla förbindelser VP till tak riktigt mjuka. Kan du minska golvets nivå genom att göra det tyngre och har mera dämpning?
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Efter att ha läst detta fantastiska svar, kan jag bara säga, för egen del, att jag kopierar detta svar och tar det med mig nästa gång jag åker till Grekland. 8) ;D 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.