Jag har kopplat 3vägsshunt pump och element i huset exakt som Baxis exempel med acktankar (Stigare ut till pump och upp till radiatorer, retur och tanktopp på två in.) Allt fungerar mkt bra så länge bottenvattnets temp är under vad reglersystemet ESBE vill ha på stigaren. Men när brasan går mot slutet och tankarna börjar bli fulla så stiger temp i tankbottnarna och då dominerar det vattnet över returen och alltför varmt vatten går ut trots att varma ingången förstås stängs helt. Tankarnas kallaste del "vinner". Hur kan jag undvika det? Ska returen gå ner till golvet så det bildas en "termisk krök" som kan spärra så returen från radiatorernas retur kan dominera även om tankarna börjar bli fulla? Eller strypning på röret ner till tankbotten? Eller?
 
Det låter skumt.
Något är fel.
Det ska inte bete sig som du beskriver.
Om det är rätt kopplat så ska vattnet, om shunten står på noll, bara snurra runt i radiatorerna.
Ingenting annat.
Så fort shunten öppnar lite så ska även vatten tillåtas komma från tanktoppen till shunten.
Samma mängd vatten som tillåts gå från tanktoppen till radiatorerna ska gå tillbaka till tankbotten.
Ingenting annat.
Vattnet ska aldrig under inga omständigheter gå från tankbotten till shunten.


Såsom du beskriver det så får du alltså ut för hett på radiatorerna när du börjar få fulladdat ända ner i botten på tankarna.
Om det är så, så tolkar jag det som att det på något vis ”går bakvägen”.

Jag menar, om det visar sig att hett bottenvatten kommer ut på radiatorstigaren, så måste samma mängd vatten tillbaka till tanktoppen och då snurrar det på något vis åt fel håll i dina rör.

Lite ”dumma frågor” kanske kan hjälpa dig i felsökningen?
Är pumpen vänd åt rätt håll?
Är shunten verkligen rätt vänd?
Finns det andra pumpar i systemet som kan skapa flöden åt fel håll på något vis?

Lägg upp en skiss på hur det är kopplat eller ladda upp bilder så är det enklare att ta reda på hur det står till.
 
Redigerat:
Returen ifrån radiatorerna måste anslutas med ett T-rör på röret som går till botten av tankarna, du har nog bara dragit radiatorreturen direkt till botten av tankarna(?).
 
Tack för bra svar. jag ska försöka vara tydligare.
Vi börjar med shunten. Först då tankbotten är kalalre än säg 20 grader -
då reglerar shunten perfekt och hela husets radiatorer fixar 21 grader
i alla rum. Hela vägen ner tills toppen på tankarna är för kallt och det är dax
att elda igen.
Men,
då brasan fyller (laddomat, separat pump förstås) hetvatten via sitt rör till
tanktopp tank1 och får retur från botten tank 4 så kan jag följa laddningen
gradvis och allt fungerar som tänkt till det ögonblick då radiatorkretsens
kalla ben plötlsigt blir varmare än det regleringen vill ha. Då har förstås
shunten stängt helt och det som går upp till pumpen och vidare upp i
stigarröret är "bara" vatten från tankbotten - det är mitt på det rör som förbinder
alla fyra tankarnas botten. Shunten kan "välja" mellan att ta vatten som
nyss - ett T-rör en decimeter bredvid - kommit uppifrån radiatorerna, eller
det som redan finns i röret som tankbottenvarmt. det är detta som "vinner".

Därför min fråga om att låta returen komma in i shuntens kalla ben nära den
först och sedan dra ett enda rör ner till tankbottenröret och ansluta med ett T.
Men så brukar inte rörschema på nätet se ut. Men det är ju en enkel ändring.

Alternativt låta det sistnämnda röret går en böj ner till golvet och vänder för
att komma till det gemensamma bottenröret underifrån.
 
Vattnet ska inte kunna gå från tankbotten till shunten.
Då är det fel.
Varför går vattnet från tankbotten till shunten?
 
Hej roke, därför att det går ett rör till shunten och pumpen vill reglera mängden dels från tanktoppen, kanske hett vid 80 grader och kallt från tankbotten som även är returpunkten från radiatorsystemet. Jag kan ju inte ha bara ett rör varmvatten till 3-vägsshunten och sedan bara stigare och retur. Den bråkdel av hetvatten som tas från tanktoppen måste ju få komma tillbaka till tankens botten via returen och det gör den ner till ett T. Strax intill går via ett T samma vatten upp till shuntens kalla inlopp. Står shunten halvvägs så tas hälften från tanktopp och hälften från tankbotten.

Jag tolkar din fundering så att jag har rätt på något sätt i föregående inläggs sista två stycken. Eller vad säger du? Kan felet vara att returen går via tankbottenröret, om än aldrig så kort bit, så det kan blandas upp och bli samma eller nära samma temp som tankbotten har.
 
Lite svårt att förstå exakt hur det ser ut, rita en skiss.

Radiatorreturen skall möta ett T där ena vägen går till shunten och den andra vägen till tankbotten (nedre rör mellan panna - tank). Ett fel man kan göra är att rörbiten mellan T och tank blir så kort att hett vatten stiger upp i den.

Han svara innan ditt senaste inlägg, men tror att du gjort precis det felet?
 
ser din shuntkoppling ut såhär?
 
  • oljapellet_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Arne61 skrev:
Står shunten halvvägs så tas hälften från tanktopp och hälften från tankbotten.
Då är något fel shunten ska bara ta från toppen och spä på med returvatten från radiatorerna sedan ska returen fortsätta ner till tankbotten..
rita en skiss hur du kopplat.
 
Arne61 skrev:
Hej roke, därför att det går ett rör till shunten och pumpen vill reglera mängden dels från tanktoppen, kanske hett vid 80 grader och kallt från tankbotten som även är returpunkten från radiatorsystemet. Jag kan ju inte ha bara ett rör varmvatten till 3-vägsshunten och sedan bara stigare och retur. Den bråkdel av hetvatten som tas från tanktoppen måste ju få komma tillbaka till tankens botten via returen och det gör den ner till ett T. Strax intill går via ett T samma vatten upp till shuntens kalla inlopp. Står shunten halvvägs så tas hälften från tanktopp och hälften från tankbotten.

Jag tolkar din fundering så att jag har rätt på något sätt i föregående inläggs sista två stycken. Eller vad säger du? Kan felet vara att returen går via tankbottenröret, om än aldrig så kort bit, så det kan blandas upp och bli samma eller nära samma temp som tankbotten har.
Shunten ska blanda hettvatten från tanktoppen och vatten från radiatorreturen. Inget annat vatten ska komma till shunten.
Vattnet ska inte tas från tankbotten.
 
_ap_
Matss skrev:
Ett fel man kan göra är att rörbiten mellan T och tank blir så kort att hett vatten stiger upp i den.
Det kan väl bara ske om pumpen skulle vara avstängd eller att sunten är ruskigt otät..
Eller?
 
egen liten skiss:
 
  • namnlös.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar. Vi pratar trots allt lite förbi varandra. Din första bild, roke, från 19:30 är perfekt. Du går in med returen cirka 1/3 höjd i tanken, mitt rör går in längst ner. Annars exakt så ser det ut. Laddomat-röret går också in i tankens nedre uttag. (De fyra tankarna står intill varandra och har ett 28 mm med en ventil på varje uttag och varsitt T.) Kan verkligen den höjdskillnaden vara så avgörande? Hmmm.
Din senaste bild kl 20:45 verkar konstig. Betyder ditt kryss att man inte ska ha två rör till radiatorkretsen? När shunten öppnar lite och kallar på varmvatten så kan jag inte klura ut hur det kan komma in om jag inte samtidigt släpper ut samma flöde i returen tillbaka till tanken på något sätt, så som i din första bild till exempel.

Titta på din första bild:
Det luriga är alltså att när tankens uppvärmning fått temperaturen att bli t.ex. 50 grader i höjd med returinloppet så blandas det glatt in i radiatorreturen så den nu stängda shunten som bara vill ha kallt nerifrån får en blandning av 50 och returen. Först blandas det ju. Men efter ett tag har alla elementtermostater (de flesta står på 21-22) stängt i huset och hela rörkretsen i bjäklaget kommer upp emot 50C. Skillnad till slut på stigare och retur är bara två grader.

Jag tror jag ska prova med att byta sista biten från T-stycket till tanken till en krycka
uppochner så det går ner till golvet och ansluter "underifrån" till förbindelseröret mellan tankarnas nedre muffar. Kanske skulle strypa det lite också så returen från radiatorerna "vinner" in till shuntens undersida.
Skulle det vara någon vits att flytta returen upp till mitten på tanken som din första skiss? Där finns en tom 2 tumsmuff som jag lätt kan komma in i. Jag ser inte fördelen för där blir det ju varmt tidigare.

En parentes om första bilden: Är det en speciell finess att sätta laddomaten aningen lågt eller är det bara en slump att den sitter så som på skissen?

Jag är tacksam för alla tips. Det är alltför lätt att bli hemmablind.
 
Okej, jag provar att förklara igen :)
Jag lägger in en till skiss där jag försöker förklara var temperaturgränserna ligger mellan radiatorkretsen och tankarna.
Jag har dragit en röd linje som symboliserar var gränsen går.
I teorin ska det kunna vara 100 gradigt vatten på tanksidan hela vägen ända ner i bottenröret och typ 20 på radiatorsidan.

I ditt system är det inte så.
Det är alltså något fel. Så ska det inte vara.

Du behöver inte fundera på höjdskillnader och andra grejor för att undvika att bottentankvattnet ”vinner” över radiatorreturen.
Bottentankvattnet ska aldrig gå mot shunten. Det är inte tänkt att det ska fungera så.

För att du ska kunna felsöka så måste du börja med att förstå att bottentankvattnet inte ska gå mot shunten.

Jag undrar alltså igen om din pump är rätt vänd.
Det är det första jag skulle kolla.
Såsom du beskriver ditt problem, så skulle jag kunna tänka mig att du laddar ur din tank åt fel håll.
 
  • namnlös.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Arne61 skrev:
Därför min fråga om att låta returen komma in i shuntens kalla ben nära den
först och sedan dra ett enda rör ner till tankbottenröret och ansluta med ett T.
Men så brukar inte rörschema på nätet se ut. Men det är ju en enkel ändring.
Det här låter rätt.

Som jag förstår det så går din radiator retur in på röret mellan tankbotten och laddomat för att sedan gå upp till shuntens kalla del?
När tankbotten blivit varm cirkulerar ca 500l/h i detta rör om din radiator retur går in här märks det knappast då dess flöde är väldigt lågt. Spädningen av det varma vattnet märks inte p.g.a det låga flödet.
Låt returen(från Radiatorslingan) gå direkt till shunten och sätt ett spillrör ner till röret mellan tankbotten och laddomat.Returen ska alltså först träffa på shunten, lite längre fram ska den träffa botten röret. Då blir lagen om minsta motstånd det som bestämmer om vem som vinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.