Det verkar finnas många lycksökare i denna brasch tyvärr. Jag tror att det kommer att mogna och priserna dyka stort inom inte allt för avlägsen framtid.

Det är ju inga avancerade konstruktioner egentligen utan relativt enkel teknik.
 
Hej!
Lite off topic kanske men jag undrar, kan man inte sätta upp en snurra, en bilgenerator, å sedan koppla in ett vanligt elvärmeelement från tex en slaktad diskmaskin. Så fort det snurrar så ger det ström och tillskottsvärme till tanken.
Man slipper allt med spänning och fas och styrning och kontakt med elleverantörer och hela baletten,
Kom ihåg elläran, ström är ström och elementet ger värme så fort det kommer lite oavsett "sort"

Det lär vara en tekniklärare på Gotland somhar gjort så för ett antal år sedan men jag saknar data.

Hälsningar,
Skalman
 
Hej
Var på en föreläsning med den killen som har denna hemsida. Han hade väldigt mycket att säga om egen tillverkning av el, bla att det inte behövs bygglov mm om man bygger så vindkraftsverk bara dom inte sitter fast på huset. Tex är det ju lagligt att ha en flaggstång men det står inget om att det måste sitta en flagga på den utan där kan man lika gärna sätta ett vindkraftverk.
Läs mer på
http://egenel.etc.se/

//jocke
 
Idén att köra likström till ett värmeelement och låta det värma ackumulatortanken är gammal. För länge sedan var det den enda rimligt enkla möjligheten, då dåvarande status på kraftelektronik inte medgav att göra en inverter till sansad kostnad. Likström har fördelen att det blir vad det blir, precis som Skalman skriver. Inga infasningar, frekvenser eller annat att tänka på. Men ett värmeelement från en diskmaskin (avsett för 230 V) till en generator för en bil (12 V) får du inte ut mycket av.
 
Finns det Elpatroner för 12V eller måste man ha en omvandlare? Och hur funkar då det med varierande vindkraft?
Ang värmning av vatten i en acktank.
 
bjs skrev:
ännu en vind snurra..

[länk]
Den där verkar ju helt klart effekt och snurrar på väldigt bra.

Jag kommer nog satsa på en typ av vindkraftsel inom 5-10 när denna produkt kommer börja massproduceras.
 
Om man kan köpa en elpatron, förpackad som en vanlig elpatron för en panna, alltså med 2" anslutning, fast för 12V, det vet jag inte. Har aldrig behövt någon. Måste kanske specialbeställas?

Om vindhastigheten varierar varierar också spänningen. För en likströmsmotor, och därmed också för en generator, gäller att spänningen är proportionell mot varvtalet. Så får man bara ut halva farten ur snurran sjunker spänningen till hälften och effekten därmed till 1/4.
Driver man en inverter kan den inte heller lämna rätt effekt om spänningen är för låg. Men det är ju hemskt dålig verkningsgrad att köra på det sättet, så det vill man förstås inte. Kör med en 180 VDC PM-motor som generator istället. Den är ju tillräckligt nära 230 V för att det inte ska krävas mycket övervarv för att ligga helt rätt. Man får ha lite lägre effekt på elpatronen än motorns märkeffekt, bara, för att inte elda upp motorn vid fullvarv.
 
Redigerat:
:)Visste att jag kunde lita på dig.
Så en 3kW´s patron med en generator effekt på 4kW är ok? Jag hade trott att det skulle vara tvärt om.:rolleyes:

Betyder det här att patronen i detta läge ger effekt även om vindstyrkerna är låga(under vad som behövs för att leverera 4kW)?
 
Nja, här är problemet snarare motorn. Om du får vind så att du jagar upp motorn i högre varvtal än märkvarvtalet, kommer effektuttaget att fortsätta öka från motorn. En DC-motor som körs som generator ökar ju spänningen proportionellt mot varvtalet, så det finns ingen begränsning innan det börjar ryka. I och med att spänningen ökar ökar strömmen genom patronen, och då strömmen är proportionell mot momentet i motorn/generatorn, ökar effektuttaget proportionellt mot kvadraten på varvtalsökningen.

Men om då patronen har 3 kW effekt vid 230 V och motorn 4 kW redan vid sina 180 V (som är en vanlig märkspänning för PM-motorer i den storleken), då tar inte patronen ut mer än 3 kW även när motorn gått upp i ett varvtal motsvarande 25% övervarv. Alltså är inte strömförbrukningen så hög som den skulle blivit om patronen svalt all effekt från generatorn, vilket sparar generatorn från värsta värmen. Patronen är ju vattenkyld, så den är inte lika känslig. En PM-motor har däremot den strömförande lindningen inne i rotorn, så det är inte så effektivt kyld.
Det är alltså skillnaden i märkspänningar som gör att du kan ha en "mindre" patron till en "större" generator.

Fördelen med att köra PM-motor, istället för shuntlindad eller nåt sånt, är att du kan generera spänning utan några tillsatser av magnetiseringsström eller andra finesser. Koppla in sladden och dra runt motorn, så startar det av sig självt.
En sån här inkoppling ger också att om vinden bara orkar få upp generatorn i ett varvtal som ger 115 V (64% av märkvarvtalet) får du i alla fall ut 0,75 kW av din patron. Det reglerar sig självt, för generatorn går tyngre ju fortare du försöker dra runt den.
 
Hur ska man kunna beräkna arean på kabeln? Eller blir den proportionell den också, att ju högre volttal så går ju arean ner och vid låg volt är strömmen ändå så låg.
Ursäkta mitt EL språk, det var ett tag sen så att säga.
 
Det är strömmen genom kabeln, multiplicerat med spänningsfallet över den, som värmer kabeln, oavsett vilken spänning man matar med. Att dra 10 A genom en kabel är lika bra, eller dåligt, om det är 12 V eller 230 V som gäller. Däremot kan ju spänningsfallet på exempelvis 1 V vara mer besvärande om man bara har 11 V kvar, gentemot 229 V i det andra fallet, när man kommer till belastningsänden på kabeln.

Men dimensioneringen görs annars precis som för all annan starkströmsinstallation. Elsäkerhetsverkets föreskrifter, ELSÄK-FS 1999:5 tror jag den heter, hänvisar till SS 424 14 24 (är jag säker på den heter), där metoder för dimensionering anges. Detta motsvarar gamla §21 i Statens Industriverks föreskrifter (gul bok).
Den standarden brukar kosta pengar, men det kan nog tänkas att det finns något utdrag att ladda ner någonstans. En del kabeltillverkare har sånt på sina websidor.
Men om man leker med tanken att du får ut max 4 kW vid 230 V blir strömmen 17 A och du kan använda 2,5 mm² kabel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.