Jag har ett sommarhus som har en förhållandevis gammal elpanna med vattenburen värmeelement. Jag skulle vilja övervaka värmen i huset för att se att elpannan inte lagt av, framförallt under vinterhalvåret.
Finns det någon enkel grunka som kan skicka sms eller email om temperaturen går utanför gränsvärden(typ under 8 grader och över 15)?

-Jesper
 
I denna tråden finns lite svar: Enkel temperaturövervakning
Den "grunka" som jag föreslår där gör ungeför det du vill men kan bara larma på ett håll, alltså temperatur under inställt värde eller över inställt värde (man får även bekräftelse med sms när temperaturen går tillbaka till normalt värde)
 
Hej,
hade samma önskemål som du och fick då tips om en GSM-styrd enhet från Clas Ohlson.
Märke OnTech och kostar 1295. (artikel nr 36-2405).

Den larmar om temp < 5 grader.
Ring upp den och den svarar med ett SMS som innehåller exakt temp.
Den har dessutom 2 andra larmingångar.
Dessutom kan den slå på och av en 230 V utgång om du ringer upp eller SMSar den med rätt kommando. Fler slavenheter kan kopplas till den.
Installerade den för ett par veckor sedan och den funkar jättebra.
Kan dessutom batteribackas.
Papillon
 
Hej,

Jag funderar också på OnTech för temperaturövervakning på distans. Tänker mig också att köra med batteribackup. Om strömmen bryts och den går över på batteriet, skickar den SMS-varning då? Om inte, hur åstadkommer man det på enklastt möjliga sätt m h a larmingångarna?
 
Ja, jag var också inne på nåt ditåt. Men hur gör man det rent praktiskt? Var köper man reläet m.m.?
 
1. med OnTech finns möjlighet att automatiskt få SMS-larm om temperaturen går under 5 grader. Önskar man att få larm vid andra temperaturer, kan man försöka hitta ett bimetallelement eller annat termostat som ger en brytande eller slutande funktion vid önskad temperatur. Den kopplas in på en av de två externa larmingångarna på GSM-enheten.
 
Jag kan tipsa om Dualtech RC60SMS, E 6480021.
Den har fyra reläutgångar som kan styra valfri apparatur. 8 Ingångar varav tre stycken är analoga och kan mäta antingen spänning 0-5V eller ström 4-20mA. Med dom analoga ingångarna kan du med lämplig tempgivare ställa in exakt vilken temperatur du vill.

Ontech föll bort av två skäl: enligt manualen måste man efter att den skickat ett larm bekräfta detta genom sms med kod eller trycka på knappen på enheten, glömmer man detta är den inaktiv och skickar inga mer sms.
Någon rapporterade att den kunde hänga sig speciellt om den tog emot många reklamsms, återförsäljaren var medveten om problemet och tog tillbaka den av denna anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.