Hej hej!

vi är mitt uppe i att renovera en gammal drängstuga. nu har vi kommit så långt att vi har singel utlagd på golvet.
Till en början hade vi nu tänkt att lägga cellplast (50mm), gjuta en platta (80mm) och sedan lite till cellplats(20mm). och därefter golv. Till denna idé tänkte vi även ha luft-luft värmepump.

Men nu kom vi att tänka på om vi skulle sätta in luft-vatten värmepump istället. Då var tanken om man kunde helt strunta i att gjuta plattan som tidigare var tänkt och istället lägga extra mycket cellplast (150mm) och sedan spånskiva uppe på det med golvvärmen nedfräst i. Därefter golvet. Eller gör man fel om man då struntar i att gjuta platan?
Vi vill inte lägga på mer på höjden med tanke på kommande takhöjd.

Så min fråga är om det skulle funka med golvvärme på detta sett eller om det blir komplikationer?

Tack på förhand!
 
ingen som är kunnig och har ett mer direkt svar på det jag frågade om?
 
Problemet med att hoppa över betongen eller annat stabilt material är att minsta sättning i underlaget kommer att märkas på golvet i form av att det sviktar eller sätter sig. Det finns inte heller något som håller ihop konstruktionen i sidled, det finns alltså risk för att ytterväggarna trycks/glider utåt.

I det system som jag i länken ovan hänvisat till är de problemen förebyggda med en böjstyv isolering och "plåtbalkar" som håller ihop konstruktionen. Att lägga golvvärme ovanpå är inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.