Funderar på en klipparrobot typ automower.
Ett av våra främsta skäl är att att delar av familjer är gräsallergiker.

Skälen för robot kan då vara:
1) Roboten klipper av gräset istället för att riva av det - blir färre partiklar i luften. (alla fabrikat har dock inte rakblad)
2) Man behöver inte vara hemma när klipparen är igång.
3) Den klipper inte allt på en gång vilket gör att allergen-nivåerna blir lite lägre jämfört med att klippa allt på en gång med en "vanlig" gräsklippare.

Skälet mot (ej ekonomiska)
1) Det finns "alltid" färskt nyklippt gräs och inte bara en gång i veckan.

Finns det någon som har erfarenheter kring gräsklipparrobotar utifån detta perspektiv?
Alternativet som vi ser det är en cylinderklippare som enligt oss är skonsammare för allergiker.

I denna frågan behöver vi inte blanda in ekonomiska argument - det görs så bra i andra trådar! :)
 
Redigerat:
Snailman
gräsallergi - det är inte gräspollen du menar då?
 
För oss är det problem både med gräspollen och nyklipps gräs.
Gräspollen är ju såklart svårt att göra något åt - det förekommer ju mycket i luften som inte kommer från den egna gräsmattan. Däremot kan man ju miska den egna "produktionen" genom att klippa ofta så att gräset inte hinner blomma, men då får man ju mera klipp istället...
 
Snailman
ok, jo jag hade väl den uppfattningen att om man klipper ofta så blir det mindre gräspollen, men det visste du ju redan
 
Hej
Vi köpte hus i somras med en tomt på 3300 kvadrat med mängder av mumsigt allergigräs. :)

Vi valde en automower och jag känner att jag kan vara ute i trädgården fast den går dygnet runt. Gräset är ju därmed alltid nyklippt, vilket jag i vanliga fall har väldigt svårt för. Kan normalt sett inte vistas i närheten av nyklippt gräs, men hemma går det alldeles utmärkt.
 
Det låter ju kanon! Då är det nog "klippt" ;), det får bli en sån!
Att kunna vara i trädgården är ju lite det som är vitsen med att ha en.

(Prylnissen i mig slår frivolter kan jag meddela!)
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.