Jag köpte i höstas ett tillbyggd fritidshus på 73 kvm med Oljefyllda el-radiatorer
(bi-metall termostat) & braskamin med kassett som värmekällor.
Jag har gått lite o funderat på att istället installera en luft/luft-värmepump för att få ned elkostnaden.

Och detta grundar jag på följande:
Då jag bor själv i huset och är borta mellan 07-18 varje dag så blir det bara att jag eldar 4-5 timmar om dygnet – resten av tiden måste elementen jobba.
Har inte grymmaste isoleringen i huset.
Jag inbillar mig att kaminen inte hinner göra sin rätt under dem få timmar jag hinner elda, så elementen får ändå jobba.
Jag tror även att ytterväggarna är något tunna så att kylan utifrån hela tiden får elementen att tro att det är kallt i huset.

Har nu under dagarna som varit legat i snitt på 50kwh/dygn
(19 – 22 grader inne, -3 – +2 grader ute) ..
Kanske inte är jättemycket, men det måste väl löna sig med en värmepump?

Läst lite om Sverigepumpen att den ger 3-5 kwh värme tillbaka på varje kwh,
medans ett element ger 0.9kwh. Om vi leker att all el är för värmen så går jag
från 50 till 17 kwh per dygn.
Ni som eventuellt har pump idag – stämmer detta?

Vilka pumpar kan ni rekommendera?
Ser ju reklam på pumpar från 4000:- upp till en halv årslön.

Tacksam för svar.

Peter

 
För det första ett el element ger 1 kw för varje kw du tillför alltså 1:1
Rekomenderade pumpar är väl pumpar med R410 köldmedie samt Inverter.
Kända märken Mitsubishi, Panasonic, Sanyo, Sharp (Ivt) samma pump.
Viktigt också med en bra instalatör med goda vitsord hör dig för med folk omkring dig om dom har någon att rekomendera.
 
Hej!

Jag köpte mig en Toshiba Luft-Luft VP RAS-10.
Jag sänkte oljeförbrukningen från 3-3.5 kubik till 800 liter och pumpen gjorde av med 8000 kwh. Det man skall ha i åtanke är att jag har ca 24 grader i hallen och 22 i angränsadende rum och sedan knappt 20 i rummen som ligger längst bort.
När det blir minusgrader ute så brukar jag börja stödvärma på elementen för att få bort kallraset vid fönsteren.

/Magnus
Hus från 1971, 240 m2 delat på 2 plan
 
Vi har en Panasonic som nu är 2år gammal.
Vi är grymt nöjda.
Kan tyvärr inte ge några förbrukningssiffror ännu.
Vi gjorde i alla fall av med 3kbm olja första året.
Tror vi kan ligga på 20kwh inkl. 5-6000kwh hushåll per år.
Men det är en gissning!
 
Vi har själva för en kort tid sedan låtit installera en Panasonic HE-12 värmepump och är mycket nöjda. Nu har vi sedan tidigare mycket god erfarenhet så det var den som avgjorde att vi installerade luft-luftvärmepump även i detta för oss nyköpta hus så vi kan inte delge någon uppmätt skillnad gentemot tidigare förbrukning. Rent krasst vill vi rekommendera att välja en värmepump installerad av auktoriserad montör som ger påplatsengaranti såvida du inte är med på den skillnad det ger ifall du väljer att köpa "lägsta pris"-alternativ; du måste själv bekosta demotering och återmontering inkl ny påfyllnad vid ev. garantireparation plus att du inte får en ersättningspump undertiden er är på reparation. Sedan skall man heller inte överdriva värdet av den medföljande installationen som ofta "ingår" - får vår det tillkom det ändå 12.000 kr pga avvikande installation och egna önskemål plus elinstallationen.

Men vi har tidigare under ca 15 år klarat oss utan tillskottsel om man i vissa rum accepterar 18 grader stundtals med enbart värmepumpen och då var det en gammal 80-talspumpt som hade motsvarande 1.9 i COP...även när det var 15 minusgrader.

Men i jämförselse med att ha "fula" element kvar där vi istället satt "ner till golvet"-dito har vi i vårt nya hus planerat att temporärt använda två stycken fläktkonvektorer man sätter på golvet på ca 2 kW styck. Men erfarenheten säger att i vår trakt (kring Göteborg) lär de inte behöva användas så ofta, så vi har inte köpt dem ännu...

Lycka tilll!
 
BeeZed skrev:
Läst lite om Sverigepumpen att den ger 3-5 kwh värme tillbaka på varje kwh,
medans ett element ger 0.9kwh. Om vi leker att all el är för värmen så går jag
från 50 till 17 kwh per dygn.
Tänk på att COP sjunker med utetemperaturen. Lite ful reklam det där, eftersom man lätt uppfattar den på det sätt som du gjort.
Kolla in Råd & Rön, de har testat L/L.
 
Håller med, läs igenom testet från Råd och rön (2006). Du hittar det på deras hemsida. Där får du veta mycket matnyttigt.

Om en LVP passar i ditt hus beror ju lite på planlösningen. Men, nu är ju inte huset jättestort så då kanske inte spelar så stor roll.

Mitt tips är att du till exempel tar en titt på Toshiba RAS-B10 GKVP-E (5,8 kW). Det är Ventilationsutveckling AB som säljer och installerar den. Du har iom det alltså endast en motpart inte två som är vanligt i vitvarubutiker (en säljer en annan installerar o sen skyller de på varandra...). Jag är själv spekulant på RAS-B13 till min kåk på 150 kvm.

RAS-B10 kostar 16900:- inkl installation och är testad i Råd o röns test förresten. Det finns naturligtvis en uppsjö av pumpar så det är bara att välja och vraka. Personligen tycker jag att Panasonic är lite överreklamerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.